سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



چهار برنامه شرکت نیروگاه های برق حرارتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی


چهار برنامه شرکت نیروگاه های برق حرارتی برای تحقق اقتصاد مقاومتیایرنا/ مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی از تکلیف چهار برنامه به این شرکت برای تحقق اقتصاد مقاومتی خبر داد که از جمله آنها ساخت 17 هزار مگاوات نیروگاه جدید است.
محسن طرزطلب امروز (چهارشنبه) اظهار داشت: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای تحقق شعار امسال 17 طرح را به وزارت نیرو محول و ابلاغ کرده که چهار طرح آن بر عهده شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی است.
به گفته این مقام مسئول، ساخت 17 هزار مگاوات نیروگاه از جمله برنامه های پیش بینی شده است که 10 هزار مگاوات آن جدید بوده و باید توسط بخش خصوصی داخلی یا خارجی و با سرمایه های آنها احداث شود.
وی خاطر نشان کرد: هفت هزار مگاوات دیگر از این ظرفیت مربوط به نیروگاه های گازی موجود است که باید با ساخت بخش بخار آنها، تبدیل به سیکل ترکیبی شوند.
نیروگاه سیکل ترکیبی نیروگاهی مشتمل بر تعدادی توربین گاز و توربین بخار است.
در این نوع نیروگاه، با استفاده از بویلر بازیاب، از حرارت موجود در گازهای خروجی از توربین‌های گاز، برای تولید بخار آب مورد نیاز در توربین‌های بخار استفاده می‌شود. اگر توربین گاز به صورت سیکل ترکیبی نباشد، گازهای خروجی آن تا 600 درجه سانتیگراد دما بطور مستقیم وارد هوا شده و انرژی باقی‌مانده در آن هدر می‌رود. در حالی که در نیروگاه سیکل ترکیبی، از این انرژی استفاده شده و بویلر توربین بخار بدون نیاز به سوخت، بخار آب تولید می‌کند.
طرزطلب افزود: وزارت نیرو امسال باید یک هزار و 800 مگاوات نیروگاه جدید را در حوزه حرارتی به چرخه تولید برق کشور وارد کند که دیگر برنامه در نظر گرفته شده برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
وی اضافه کرد: تبدیل نیروگاه گازی پرند به سیکل ترکیبی که توسط گروه مپنا در حال تکمیل است، دیگر پروژه ای است که امسال در راستای برنامه های اقتصاد مقاومتی به بهره برداری خواهد رسید.
نیروگاه گازی پرند نخستین نیروگاهی است که عملیات اجرایی تبدیل آن به نیروگاه سیکل ترکیبی توسط بخش خصوصی آغاز شد.
با اجرای این طرح، سه بلوک سیکل ترکیبی به این نیروگاه اضافه می شود و بازده نیروگاه را از 33 به بیش از 50 درصد می رساند.
ظرفیت کنونی نیروگاه پرند 954 مگاوات است که با احداث بخش بخار آن و تبدیل آن به سیکل ترکیبی، 480 مگاوات به ظرفیت کنونی نیروگاه افزوده و سالانه یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب در مصرف سوخت گاز صرفه جویی می شود.

مشوق ها برای حضور بخش خصوصی در صنعت برق
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به مشوق های در نظر گرفته شده برای حضور هر چه پر رنگ تر بخش خصوصی، یادآور شد: براساس قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه، خرید تضمینی برق از سرمایه گذاران تعهد شده که همین موضوع سبب استقبال خوبی از سوی سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای مشارکت در طرح ها و پروژه های صنعت برق شده است.
وی ابراز امیدواری کرد ساخت بین پنج تا 6 هزار مگاوات از مجموع 10 هزار مگاوات ساخت نیروگاه که امسال در برنامه های اقتصاد مقاومتی تکلیف شده است را بتوان با همکاری بخش خصوصی و استفاده از منابع آنها و یا از محل منابع صندوق توسعه ملی آغاز کرد.
طرزطلب بیان داشت: ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور تا پایان سال گذشته 74 هزار و 350 مگاوات بود که از این میزان، بیش از 85 درصد آن معادل 60 هزار مگاوات از نیروگاه های حرارتی تامین می شود.
به گفته این مقام مسئول، بروز خشکسالی و محدودیت های موجود برای تولید انرژی از نیروگاه های تجدیدپذیر سبب شد تا در سال 1394 افزون بر 92 درصد انرژی تولیدی کشور از نیروگاه های حرارتی تامین شود.
وی افزود: هم اینک میانگین بازده نیروگاه های حرارتی کشور 37 درصد است که در تلاشیم در برنامه پنجساله ششم توسعه به 41 درصد افزایش یابد.
به گفته طرزطلب 70 نیروگاه حرارتی در کشور وجود دارد که 55 درصد تولیدی انرژی آنها در اختیار بخش خصوصی واقعی و همچنین نهادهایی است که بابت مطالبات رد دیونشان، نیروگاه به آنها واگذار شده است.
وی تصریح کرد: مطابق اصل 44 قانون اساسی، سهم بخش خصوصی در تولید انرژی کشور در یک افق 10 ساله باید حداقل به 80 درصد برسد.

مصرف 82 درصدی سوخت گاز
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به مصرف سوخت نیروگاه های حرارتی در سال گذشته، خاطرنشان کرد: 82 درصد سوخت این نیروگاه ها گاز و مابقی 18 درصد آن گازوئیل و مازوت (نفت کوره) بوده که نسبت به سال پیش از آن 16 درصد مصرف گاز افزایش داشته است.
وی با تقدیر از تلاش های وزارت نفت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و شرکت ملی گاز در تحقق این مهم، ابراز امیدواری کرد سهم گاز در سوخت مصرفی این نیروگاه ها امسال به بیش از 90 درصد برسد.



منبع: ایرنا


ویدیو مرتبط :
در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی