فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



ریشه اقتصاد مقاومتی در اصلاح امور فرهنگی است


مهدی قره‌شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس با اشاره به لزوم تحقق اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: برای محقق شدن شعار سال باید به چند نکته توجه داشته باشیم؛ نخست اینکه مقام معظم رهبری وقتی سالی را با عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام‌گذاری می‌کنند یعنی خلأ و کمبودی در این زمینه در جامعه احساس کرده‌اند بنابراین تمامی آحاد جامعه باید بسیج شده و برای رفع آن تلاش کنند.

ریشه اقتصاد مقاومتی در اصلاح امور فرهنگی است/ اقتصادی که بر پایه مبانی دینی نباشد، مقاومتی نیست

وی با بیان اینکه ما باید به شعار سال باور داشته باشیم و در زندگی شخصی و اجتماعی این موضوع را جدی بگیریم، افزود: برخی از ما باور نداریم که در طول سال باید در تصمیم‌گیری‌ و فعالیت‌ها شعار سال را نیز در نظر بگیریم و تحقق آن را تکلیف بدانیم.

رئیس سازمان دارالقرآن با اشاره به اینکه همه باید تلاش کنند و هر کسی در هر حوزه‌ای که فعالیت دارد مبنای فعالیت خود را اقتصاد مقاومتی قرار دهد، خاطر نشان کرد: ریشه اقتصاد مقاومتی در قرآن تبیین شده است. اقتصادی که بر اساس اسراف و تزویر است یا بر پایه مبانی دینی نباشد، مقاومتی نیست. ما برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید قرآن را به متن زندگی جامعه وارد کنیم تا افراد با اهمیت اقتصاد مقاومتی که از مضامین الهی نشأت گرفته است، آشنا شوند.

قره‌شیخلو با بیان اینکه ریشه اقتصاد مقاومتی در اصلاح امور فرهنگی است، گفت: مگر می‌شود فرهنگ جامعه مملو از دروغ باشد و انتظار داشته باشیم که اقتصاد اصلاح شود. در جامعه اول باید صداقت وجود داشته باشد و یاد بگیریم که منافع جمعی را به منافع شخصی ترجیح دهیم.

جامعه قرآنی در صرفه‌جویی الگویی برای سایر افراد باشند

وی با اشاره به اینکه هر کسی هر جایی که هست باید خود را در تحقق شعار سال پایبند بداند، افزود: در اینجا نقش قرآنیان پررنگ می‌شود. ما باید ریشه فرمایشات رهبری که از قرآن نشأت می‌گیرد را تبیین کنیم. وقتی ایشان به اقتصاد مقاومتی اشاره فرمودند بنابراین ما باید بهینه و به اندازه مصرف کنیم و الگویی برای سایر افراد نیز باشیم.

رئیس سازمان دارالقرآن در ادامه به نقش کلیدی اهالی قرآن در تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند کار اهالی قرآن کاری راهبردی است بنابراین جامعه قرآنی باید در جلسات و ارتباطات خود اهمیت مقاومت را تبیین کنند.

وی با بیان اینکه جامعه قرآنی در هر جلسه بعد تلاوت می‌توانند چند نکته را درباره اهمیت اقتصاد مقاومتی و لزوم اقدام عملی توضیح دهند، افزود: کار جامعه قرآنی تبیین اصول قرآنی برای ارتقای سبک زندگی قرآنی است. البته محور برنامه‌های تلویزیون نیز باید به ریشه‌های اقتصاد مقاومتی که در قرآن است، اختصاص یابد تا بتوانیم لزوم تحقق آن را برای دیگران هم تبیین کنیم.

قره‌شیخلو با بیان اینکه مسئولان نیز برای اینکه اقدام و عمل را محقق سازند باید وعده‌های غیر عملی ندهند، خاطر نشان کرد: مسئولان اگر قولی می‌دهند به فکر عملیاتی کردن آن باشند. اگر طرحی به ذهن می‌رسد سریع اجرایی نشود بلکه جوانب و هزینه‌ها را نیز در نظر بگیریم و برای کاهش هزینه‌ها نیز برنامه‌ریزی کنیم.

نبود نظارت بر برنامه‌های قرآنی مانع تحقق اقتصاد مقاومتی است

وی با اشاره به اینکه در حوزه قرآن ریخت و پاش زیادی وجود دارد، تصریح کرد: اسراف مورد تأیید قرآن نیست بنابراین جامعه قرآنی در وهله اول باید در انجام امور، صرفه‌جویی را مبنای کار قرار دهند اما متأسفانه فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی طوری شده که خروجی مناسبی از هزینه‌کرد وجود ندارد.

قره‌شیخلو با بیان اینکه صداقت مسئولان قرآنی می‌تواند الگو باشد، گفت: ما باید راست بگوییم و به اشتباهات خود اعتراف کنیم. توفیقات را نیز مطرح کنیم تا برای سایر افراد نیز الگو شود.

وی نبود کنترل و نظارت بر برنامه‌های قرآنی را یکی از ضعف‌های امور قرآنی عنوان کرد و افزود: در کشور به کنترل کیفیت درست توجه نمی‌شود مثلا ماشین‌هایی تولید می‌شود که کیفت مناسب را ندارد و همین امر موجب اسراف و هزینه‌کرد می‌شود؛ این مشکل در امور قرآنی هم وجود دارد به طور مثال اگر بودجه‌ای می‌آید به درستی به نحوه هزینه‌کرد آن توجه نمی‌شود در حالی‌که تحقق اقتصاد مقاومتی در توجه به نحوه هزینه‌کرد بودجه‌ها نیز دخیل است.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
دکتر عباسی:علم اقتصاد کدآمایی ایران همان اقتصاد مقاومتی است