سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سناریوهای دخالت نظامی عربستان و ترکیه در سوریه


به گزارش خبرگزاری تسنیم، المنار گزارشی را درباره "سناریوهای دخالت نظامی عربستان و ترکیه در سوریه" منتشر کرده است که متن آن به شرح زیر است:

دخالت نظامی ترکیه و عربستان در سوریه سبب خواهد شد که نظامیان آنان زیر ضربه های جنگنده های روسیه و سوریه قرار گیرند و سناریوهای خطرناکی به ضرر جنگ سالاران ضد سوری رقم خورد.

آیا اگر دخالت نظامی در سوریه به سرکردگی جنگ سالارانی چون عربستان و ترکیه رخ دهد جنگ جهانی اتفاق خواهد افتاد؟ به ویژه در شرایطی که پیش از این جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از طرح «ب» در صورت شکست گزینه سیاسی برای حل بحران سوریه سخن به میان آورده است. این به معنای دخالت نظامی مستقیم در سوریه است.

با توجه به موضع آشکار دشمنان سوریه از آغاز ناآرامی ها در این کشور به یقین هرگونه دخالت نظامی آمریکا و همپیمانان آن در صورتی که رخ دهد با هدف ضربه زدن به دولت سوریه و فروپاشی نهادهای این کشور است. هر چند که دشمنان مدعی هستند با هدف مبارزه با داعش به جنگ در سوریه وارد خواهند.

هنگامی که از دخالت نظامی عربستان و ترکیه در سوریه سخن به میان می آوریم ما از شکل های تازه ای از این دخالت های صحبت می کنیم زیرا ترکیه و عربستان از آغاز ناآرامی ها در سوریه از راه حمایت سیاسی، مالی و نظامی به گروه های تروریستی مسلح شریک اساسی نبرد علیه نظام سوریه بودند. زیرا این گروه ها دارای اندیشه وهابیت هستند. به نظر می رسد پس از پیروزی های پی در پی ارتش سوریه و همپیمانان آن در نبرد با تروریست به ویژه در جبهه های ریف لاذقیه، حلب، جبهه های جنوبی، ترکیه و عربستان دیوانه تر و احمق تر از گذشته شده اند. این پیروزی ها سبب شده است تا ترکیه و سوریه هرگونه نقش آفرینی در آینده سوریه را از را دست بدهند. تروریست های مورد حمایت آنان نیز در حالتی از فروپاشی، شکست و ناکامی به سر می برند.

عربستان، ترکیه، قطر و همه حامیان تروریست همه گونه پشتیبانی از گروه های مسلح تروریستی به عمل آورده اند وشرایط لازم برای آغاز نبرد در سوریه را فراهم کردند. به ویژه این کشورها فکر می کردند که ارتش سوریه و نظام حکومتی این کشور طی یک ماه از هم فرو خواهد پاشید. اما این اتفاق رخ نداد در نتیجه کشورهای پشتیبان تروریست ها مجبور شدند سطح حمایت از تروریست را در هر مرحله از جنگ علیه سوریه افزایش دهند.

نتایج نبردها در ریف لاذقیه، حلب و جنوب سوریه به ویژه پس از ورود روسیه به خط نبردها و افزایش حمایت های ایران از دولت سوریه همه کشورهای حامی تروریست ها را در برابر یک واقعیت متفاوت قرار داده است. اکنون آنان درک کرده اند که نتیجه جنگ در سوریه به نفع نظام سوریه و همپیمانان آن پیش می رود.

پیش از این برای عربستان و ترکیه ممکن بود که وجود افسران و سربازان خود در سرزمین های سوریه را انکار کنند اما زمانی که آنان تصمیم گرفتند که به طور مستقیم در سوریه دخالت نظامی کنند اکنون این سوال مطرح می شود آیا برای آنان به ویژه عربستان ابعاد مهم بایسته های اعلام جنگ مانند قوانین بین المللی و قدرت نظامی، لجستیکی فراهم است؟

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه، طی اظهارات اخیر خود به آمریکا حمله کرد و واشنگتن را میان انتخاب ترکیه یا کُردها مخیر کرده است. سپس او اعلام کرد هرگونه دخالت نظامی باید برای ترکیه برپایی منطقه پرواز ممنوع را تامین کند.

در این میان احمد العسیری سخنگوی ارتش عربستان هم اعلام کرده است که تصمیم برای دخالت نظامی در سوریه قطعی و مقدمه سازی برای این مساله آغاز شده است.

تا اینکه دخالت نظامی جنبه عملی به خود گیرد سخن درباره یک فرضیه است. زیرا برای وضع طرح های لازم برای رویارویی با هرگونه دخالت در نظر داشتن فرضیه دارای اهمیت است. دستگاه های اطلاعاتی روسیه، ایران و سوریه در این زمینه عمل می کنند. پیروزی هایی که ارتش سوریه در میدان های نبرد به دست می آورد پیش از اینکه دستاورد نظامی باشد، دارای دستاورد اطلاعاتی است. این پیروزی های توانسته اند اطلاعات فراوانی برای نیروهای نظامی فراهم آورد.سوال دیگری که این جا مطرح می‌شود این است که آیا عربستان و ترکیه حضور روسیه را در سوریه مورد توجه قرار داده اند؟ آیا آنها به این مساله اندیشیده اند که در آینده خود را در برابر ایران و چین خواهند دید؟

روسیه که طوفان سوخوی را در سوریه به راه انداخت با همپیمانی ایران، حزب الله و ارتش سوریه موفقت شد بخش بزرگی از دستاوردهای دشمنان سوریه را به نابودی کشاند. این مساله سبب شده است تا آمریکا و همپیمانان آن، طرح های جایگزین را مطرح می کنند. از جمله این طرح ها ایجاد ترس است. این در حالی است روس ها در برابر چنین چیزی واکنش نشان دادند و به طور آشکار گفته اند که هر گونه دخالت نظامی ممکن است به جنگ جهانی منجر شود. چنین چیزی نشان می دهد که روسیه و همپیمانان آن برای چنین جنگی نیز آمادگی دارند.

پیش از ورود به سخن درباره سناریوهای احتمالی باید گفت سوریه و همپیمانان آن در میدان های نبرد و دیپلماسی دست برتر را دارند. تاکنون موضع گیری های آمریکا، عربستان و ترکیه جنبه عملی به خود نگرفته است اما احتمال این وجود دارد که جنگ و دخالت نظامی صورت گیرد همچنین این احتمال وجود دارد که چنین چیزی رخ ندهد.

با اشاره گذرا به پیشنهاد روسیه درباره برقراری آتش بس به نظر می رسد روسیه در برخورد با این مساله بسیار هوشمندانه عمل می کند تا آمریکا و دیگر کشورهای حامی تروریسم را در تنگنا قرار دهد.با پیگیری موضع گیری ها و تحرک ها تردیدی نیست که هر گونه عملیات نظامی علیه سوریه از سه منطقه مرزی آغاز خواهد شد. برخی مورد سوم را دور از ذهن می دانند. اما به نظر می رسد آن عامل هم در صورتی که امور به نقطه غیر قابل بازگشت برسد، واقعی است.

1- مرزهای ترکیه – سوریه از مناطق جرابلس تا اعزاز، بیشتر این مناطق زیر کنترل گروه داعش است. بر ترکیه لازم است که ضربه های جدی به داعش در این منطقه وارد کند اما ترکیه هرگز دست به چنین کاری نخواهد زد. بر این اساس، مناطق کردنشین از مناطقی است که نیروی های ترکیه به آن وارد خواهند شد. در این صورت این نیروها زیر ضربات جنگنده های روسیه قرار خواهند گرفت. هواپیماهای ترکیه هم توسط سیستم هوایی روسیه و سوریه سرنگون خواهد شد. در چنین شرایطی احتمال درگیری هوایی وجود دارد و در نتیجه این مساله، احتمال رخدادن هر اتفاقی وجود دارد.

2- مرزهای سوریه – اردن، احتمال اینکه نیروهای عربستان از این مرزها به سوریه وارد شوند، بالا است. زیرا از طریق راه های زمینی سوریه و اردن می توانند کمک های لجستکی برای نیروها را فراهم کنند. همچنین در این گزینه می توان از پایگاه های هوایی و نظامی اردن برای پیشروی های زمینی استفاده کرد. در این گزینه ها هم نیروهای عربستان مانند نیروهای ترکیه زیر ضربه جنگنده های روسیه و سوریه قرار خواهند گرفت. همچنین درگیری با نیروهای زمینی سوریه رخ خواهد داد.

3- گشایش جبهه شمالی لبنان، این مساله بار دیگر با استفاده از هزاران تروریستی که در مرزهای سوریه و لبنان وجود دارند برای فشار بر مناطق مرزی صورت می گیرد که از شرق به حمص و از شمال به طرطوس منتهی می‌شود. این تروریست ها در نبردهای داخل سوریه هم شرکت داشتند.  این مساله ای است که پیش از این مرکز مطالعات واشنگتن هم به آن اشاره کرده بود. هدف از این مساله زیر فشار قراردادن دولت سوریه است تا امکان در کنترل گرفتن راه دمشق به بیروت فراهم شود. هدف این است که راه دمشق، الضاحیه قطع شود و راه مناطق حضور حزب الله در بقاع شمالی و غربی قطع شود.

با انتظار سفر پادشاه عربستان به مسکو باید گفت که مرحله آینده مرحله انتظار و پیش رفتن امور به دوره ای است که کسی آن را پیش بینی نکرده است. در پایان باید گفت هرگونه دخالت نظامی عربستان و ترکیه یا دیگر کشورها به زودی رخ نخواهد داد و برای آغاز این دخالت نیاز به مقدمه ها و شرایطی است.

انتهای پیام/ر


ویدیو مرتبط :
دخالت نظامی عربستان و ترکیه در سوریه