سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



بهروز نعمتی: مساله اصلی ما انتخابات ٩٦ است، نه ریاست مجلس دهم


بهروز نعمتی: مساله اصلی ما انتخابات ٩٦ است، نه ریاست مجلس دهماعتماد/ متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

اصولگرایان منتقد دولت دو سودای بزرگ در سر دارند؛ بازگرداندن لاریجانی به جمع خویش و زنده کردن خط‌کشی سنتی اصولگرا – اصلاح‌طلب در مجلس دهم. این سیاستی است که نقوی حسینی، سخنگوی کمیته هفت نفره اصولگرایان به عنوان حلقه اصلی تصمیم‌گیری منتقدان دولت برای مجلس دهم آن را اعلام کرده است. سیاستی که دو سوال در پی آن مطرح می‌شود؛ اول اینکه آیا امکانی برای پیوستن دوباره علی لاریجانی به این جمع بعد از چندین سال جدایی و خصوصا در شرایطی که منتقدان دولت موقعیت خود را نیز از دست داده‌اند، وجود دارد؟ دوم هم اینکه سوی دیگر میدان، یعنی هواداران دولت امکان دارد تا ائتلاف انتخاباتی هفتم اسفند را با سودای بازگشت به دو قطبی اصلاح‌طلب - اصولگرا به فراموشی بسپارند؟ بهروز نعمتی از نزدیکان علی لاریجانی و نمایندگان منتخب لیست امید برای مجلس دهم در پاسخ به سوالاتی ناظر به همین بحث از یک سو اطمینان می‌دهد که ائتلاف هفتم اسفند به راحتی قابل شکستن نیست و از سوی دیگر می‌گوید که علی لاریجانی در مجلس دهم همان خصوصیات مجلس نهم را خواهد داشت. ضمن اینکه تاکید او بر این است که هواداران دولت بعد از دور دوم انتخابات پروسه انتخاب رییس بعدی مجلس را آغاز خواهند کرد.
تصمیمی که کمیته هفت نفره اصولگرایان برای تشکیل دو فراکسیون اصلاح‌طلب و اصولگرا در مجلس دهم گرفته را چقدر قابل اجرا ارزیابی می‌کنید؟ آیا در این سمت میدان در میان چهره‌های اصلاح‌طلب چنین تمایلی عنوان شده است؟
اینکه چه فراکسیون‌هایی بخواهند در مجلس بعدی تشکیل شوند به حرف بنده یا کس دیگری نیست. باید نیروها بیایند و یک ارزیابی اولیه بین خودشان داشته باشند و ببینند چه وضعیتی پیش می‌آید و برآیند آن وضعیت است که ترکیب‌بندی فراکسیون‌ها را مشخص خواهد کرد. الزاما این طور هم نیست که دو فراکسیون به شکل سنتی فضای سیاسی ایران یعنی همان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی تشکیل شوند. شاید تعداد فراکسیون‌ها بیشتر از دو فراکسیون باشد و من هم طبق چیزی که از فضا دیده‌ام پیش‌بینی می‌کنم که به احتمال بسیار زیاد تعداد فراکسیون‌های سیاسی مجلس دهم بیشتر از دو تا باشد و فارغ از صف‌بندی اصلاح‌طلب و اصولگرا هم تشکیل شوند. درباره قسمت دوم سوال شما باید بگویم که ما در انتخابات ائتلافی داشتیم شامل اصلاح‌طلبان و اعتدالیون و اصولگرایان معتدل. من نمی‌دانم دوستان ما در کمیته اصولگرایان بر چه اساسی می‌گویند که اصلاح‌طلبان تمایل به تشکیل فراکسیون اصلاحات دارند. به هر حال اگر ما با این دوستان اصلاح‌طلب تا اینجا هم مسیر بوده‌ایم که نه تنها چیزی در این باره نشنیده‌ایم بلکه مدام تاکید همه ما و از جمله اصلاح‌طلبان بر حفظ انسجام در مجلس آینده و حراست از پیکره ائتلاف ایجاد شده با نام «امید» بوده است که به جز اصلاح‌طلبان گرایش‌های دیگری را هم شامل می‌شود. ضمن اینکه اگر چنین چیزی هم بود قطعا اصلاح‌طلبان آن را به ما می‌گفتند، نه به دوستان اصولگرایی که عمدتا از منتقدان و مخالفان جدی دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان هستند و رقیب اصلی آنها به شمار می‌روند. پس قطعا چنین بحثی نیست.
یک موضوع مهم دیگر هم درخواست جلسه مشترک کمیته هفت نفره از آقای لاریجانی است. چقدر این ظرفیت در دو طرف وجود دارد تا یک دوره همکاری جدید را در مجلس دهم داشته باشند؟ مخصوصا با آن سابقه تحولات سیاسی در مجلس نهم که آقای لاریجانی را از این جریان قدری دور کرد.
درباره موضوع آقای لاریجانی هم باید بگویم که آقای لاریجانی مجلس دهم همان لاریجانی مجلس نهم خواهد بود. در واقع آقای لاریجانی از کسانی بود که فکر جدیدی را در فضای سیاسی کشور تقویت کرد و پای تعامل با تفکرات سیاسی مختلف آمد و به راه تکفیر رقبای سیاسی نرفت. شما در همین فراکسیون رهروان ببینید وقتی که تشکیل شد تا همین روزهای آخر مجلس نهم مدام مورد کنایه دوستان بودیم که شما چرا با اصلاح‌طلبان و اهل سنت و اقلیت‌های دینی نشسته‌اید؟ اینها بحث‌هایی بود که همیشه وجود داشت اما ما این را به جان خریدیم که باید از همه تفکرات موجود در کشور در چارچوب قانون اساسی استفاده کنیم. ما معتقدیم که نباید فکری را به زور بر افکار دیگر غالب کرد و آقای لاریجانی هم حرفش همین است. اینکه یک عده‌ای بپذیرند آقای لاریجانی با همین نوع تفکر در دایره اصولگرایی قرار دارد و می‌توانند با او همکاری کنند به نظر من خوب است. ما هم دنبال همین فضا بوده و هستیم. امیدوار هم هستیم از همین منظر هم‌افزایی دوستان اصولگرای ما وارد فاز گفت‌وگو با آقای لاریجانی شده باشند و بحث دیگری در کار نباشد که مثلا بخواهند تفرقه‌ای ایجاد کنند یا اختلاف جدیدی را بیافرینند.
این تمایل در کمیته هفت نفره تا الان دو ارزیابی در پی داشته است؛ یکی تلاش برای حل بحران رهبری سیاسی آنها در مجلس و دیگری هم ایجاد یک نوع انشقاق در طیفی که نتیجه ائتلاف امید در مجلس دهم بود. ارزیابی شما به عنوان یکی از نیروهای نزدیک به‌ آقای لاریجانی از این تلاش‌ها چیست؟
ما سعی می‌کنیم فعلا با عینک مثبت مسائل را ببینیم. بله ما نسبت به رفتارهای سابق همکاران اصولگرای خود انتقادات بسیار جدی و وسیعی داریم اما امیدواریم که نتیجه انتخابات هفتم اسفند این عزیزان را به این نتیجه رسانده باشد که تبدیل کردن جریان‌های سیاسی به خودی و غیرخودی و تقسیم کردن اصولگرایان به خوب و بد نهایتا چه حاصلی داشته و این جریان را به کجا کشانده است. اگر دوستان ما این بحث را پذیرفته باشند که امیدواریم اینگونه باشد، ما هم خوشحال می‌شویم که هم‌افزایی‌ها در مجلس دهم افزایش پیدا کند و سمت فضای جدیدی برویم اما اگر این را نپذیرفته باشند شرایط قطعا فرق می‌کند. چون به هر حال نه آقای لاریجانی آدمی است که در چنین بازی‌ای گیر بیفتد و نه بقیه ما تمایل داریم وارد چنین معادله‌ای شویم. ما یک ائتلافی در انتخابات داشتیم و این ائتلاف یک همکاری یک شبه و یک هفته‌ای و محدود به زمان مشخصی نبوده است. برای پا برجا ماندن این ائتلاف فعلا اینقدر دلیل و زمینه سیاسی داریم که به راحتی آن را قربانی بازی‌های مقطعی نکنیم.
چقدر این زمینه وجود دارد که ائتلاف هفتم اسفند تضعیف شود یا در رادیکال‌ترین شکل ممکن، از بین برود؟
به نظرم برای دیدن آینده این ائتلاف حداقل در میان‌مدت باید برگردیم به تجربه مجلس نهم و اتفاقاتی که از روزهای اول این مجلس در فراکسیون‌ها شروع شد. آنجا ما آمدیم و در فراکسیون رهروان هم در عمل و هم در کلام بحث اعتدال در سیاست‌ورزی را مطرح کردیم و بسیار هم خشنود شدیم که در ادامه راه آقای دکتر روحانی با همین شعار و گفتمان آمد و رییس‌جمهور شد. یعنی همگرایی که این روزها بین برخی سیاسیون از اصلاح‌طلبان و اعتدالیون‌گرفته تا اصولگرایان معتدل اتفاق افتاده الزاما یک اتفاق ناظر به نتیجه انتخابات سال ٩٢ نیست بلکه ضرورتی است که مجموعه‌ای از نیروهای سیاسی و از جمله عده‌ای از نمایندگان مجلس نهم که بیشتر اطراف آقای لاریجانی بودند، از بیش از یک سال قبل از آن انتخابات در سال ٩٢ حس کرده بودند و قدم به قدم پای عملی کردن آن رفتند. بر همین اساس این ائتلاف طبیعی که الان بیش از سه سال از عمر آن می‌گذرد به همین سادگی قابل به هم زدن نیست. مضافا اینکه ما در مجموعه نیروهای حاضر در این ائتلاف احساس می‌کنیم نه تنها کارمان تمام نشده بلکه تازه توانسته‌ایم شالوده جریان‌سازی جدیدی در فضای سیاسی کشور را پایه‌ریزی کنیم. پس چه دلیلی دارد که در این موقعیت کار را رها کنیم؟ این احساس عمومی بین ما قطعا از عمده عواملی است که می‌تواند ادامه حرکت را تضمین کند. ما در تصویر عمومی خود به دنبال افزایش مشارکت تفکرات و جریان‌ها و ایده‌های مختلف برای اداره جامعه و کشور هستیم و تازه در قدم‌های اول تحقق این کار قرار داریم. تجربه‌ سه دهه اخیر این ضرورت را به ما نشان داده و الان آن را قبول کرده‌ایم. خلاصه اینکه می‌خواهم بگویم ائتلاف انتخاباتی سال ٩٤ ریشه‌دارتر از آن است که ایجاد یک تصور برای زنده کردن دوقطبی اصلاح‌طلب – اصولگرا بتواند آن را از بین ببرد.
برای بحث ریاست مجلس دو پتانسیل اصلی در میان نیروهای این ائتلاف هستند یعنی آقایان لاریجانی و عارف. نهایتا هم باید یک نفر از این جمع دو نفره انتخاب شود. برنامه شما و همراهان‌تان در این جریان برای انتخاب رییس مجلس چیست؟
تا الان هیچ بحثی مطلقا در این باره صورت نگرفته است. ما در این مدت هم جلساتی با آقای دکتر لاریجانی داشتیم و هم با آقای دکتر عارف و در این جلسات اصلا این بحث در دستور کار نیست. نه اینکه هیچگاه پای این بحث نخواهیم رفت. اما آن هم‌زمان خودش را دارد و ما تمام تلاش‌مان معطوف ب&


ویدیو مرتبط :
ثبت نام بهروز وثوقی (قیصر فوتبال) در انتخابات ریاست جمهوری!!