ارتقاء سایت مرکز گردشگری به 7 زبان زنده دنیا


«به مناسبت روز جهانی راهنمایان گردشگری دوم اسفند ماه (21 فوریه)، نسخه سوم سایت مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران با ارتقاء به هفت زبان زنده دنیا راه اندازی شد.»

به گزارش ایسنا، سایت اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به جهاددانشگاهی از 3 زبان فارسی، عربی و انگلیسی به زبان‌های اسپانیایی، ایتالیایی، فرانسوی و ترکی استانبولی ارتقا پیدا کرد.

زینب یوسفی، مدیر اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران با اشاره به رونمائی از نسخه سوم سایت گفت: نسخه اول این پایگاه در سال 1384 و نسخه دوم آن با افزودن زبان‌های عربی و انگلیسی در سال 1387 راه‌اندازی شد. در حال حاضر نیز با رویکرد جدید و با توجه به نیازسنجی برای ارائه اطلاعات گردشگری این بانک جامع در ایران و خارج از کشور افزایش چهار زبان زنده دیگر نیز در این پایگاه در دستور کار قرار گرفت و در آینده‌ای نزدیک به 12 زبان افزایش می‌یابد.

او با بیان این‌که ارتقای سایت مرکز به هفت زبان، به ویژه زبان‌های کمترتوجه شده مانند زبان کشورهایی چون ترکیه یا کشورهای اسپانیایی زبان می‌توانند مراکز "گردشگرفرست" برای ایران در دوران پساتحریم شناخته شوند، افزود: این اتفاق از این ضرورت ناشی می‌شود که در رسانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی ایرانی این زبان‌ها چندان مورد توجه نبوده‌اند و این مرکز تلاش دارد تا با ایجاد پل ارتباطی علمی و مستند، راهگشای شناسایی جاذبه‌های گردشگری ایران به کشورهای بازار هدف گردشگری ایران باشد.

به گفته‌ی وی کارشناسان این مرکز؛ با استفاده از منابع معتبر، مستند و علمی از ایران و با تلاش جدی و عملی در راستای ارائه تصاویر صحیح و به دور از هر گونه اغراق در زمینه تاریخ، جغرافیا، فرهنگ، آیین‌های قومی، جاذبه‌های طبیعی، جاذبه‌های اجتماعی، جاذبه‌های معماری، قومیت‌ها، لباس و موسیقی و حتی غذاهای محلی، متون تدوین شده از صدها صفحه عکس، نقشه و بیش از هزاران متن را در دسته‌بندی‌های جداگانه برای 31 استان و 297 شهرستان ایران در دسترس کاربران خود قرار داده است.

او در ادامه با ارائه مزیت‌های فنی و محتوایی درباره‌ی سایت افزود: این پایگاه اطلاع رسانی مجموعا با 16000 داده دربرگیرنده مطالبی شامل جاذبه‌های گردشگری، ایران‌شناسی، تازه‌های گردشگری، اخبار روزانه گردشگری، رویدادهای گردشگری، کتاب، مقاله، پایان نامه و نشریات گردشگری، علوم گردشگری، چندرسانه‌ای حاوی فیلم، عکس و تورهای مجازی و نهایتا آرشیو جامعی از عملکرد مرکز از ابتدای تأسیس تاکنون است.

وی افزود: نمایه 7500 داده درخصوص جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و اجتماعی و همچنین دو هزار و 100 داده درخصوص ایرانشناسی و ترجمه آن به 6 زبان، این پایگاه را به تنهاترین بانک جامع اطلاعاتی گردشگری در کشور تبدیل کرده است.

مدیر اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران همچنین از راه اندازی سامانه کانال تلگرامی مرکز گردشگری جهاد دانشگاهی خبر داد و بیان کرد: سامانه کانال این مرکز نیز به منظور تسهیل در اطلاع رسانی‌های مختلف اردوهای تخصصی، دوره‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی همایش‌ها و برنامه‌ها راه اندازی شده است و در اختیار کاربران و 2000 نفر از اعضای باشگاه مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان قرار گرفته است.

یوسفی با اشاره به استفاده از به روزترین روش برنامه نویسی و طراحی گرافیکی نیز اظهار کرد: در این پایگاه تلاش بر این بوده که بهره‌گیری از آخرین فناوری و طراحی، از منابع مستند و با استفاده از متخصصان رشته‌های گردشگری، کامپیوتر، جغرافیا، تاریخ، باستان شناسی، صنایع دستی و مترجمان خبره و هم چنین دیگر علاقمندان به مباحث ایران‌شناسی در محورهای مختلف مدون ترین اطلاعات را در اختیار دانشجویان و علاقمندان قرار گیرد.

علاقه‌مندان برای استفاده از سایت هفت زبانه مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می‌توانند به آدرس WWW.ISTTA.IR مراجعه کنند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
زبان ترکی سومین زبان دنیا/زنده باد ایران اسلامی