علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



وزارت بهداشت می خواهد پرستار آمپول زن شود


به گزارش خبرگزاری مهر، سلیمان عباسی به موضوع ابلاغ آیین‌نامه تربیت پرستار در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی اشاره کرد و گفت: علم حوزه سلامت پیش‌رونده و باید بر اساس علوم روز باشد و دست‌اندرکاران حوزه سلامت باید از مهارت‌های فنی و تخصصی مطلع شوند، به همین دلیل داشتن مهارت و تخصص نیازمند گذراندن دوره‌های آکادمیک و آموزش‌های خاص است و چون پرستاران با جان بیمار سر و کار دارند و مسئولیت سلامت آنها برعهده آنان است، باید حداقل بتوانند قبل از ورود به حرفه پرستاری، مهارت‌های لازم را کسب کرده باشند.

وی با انتقاد از آیین‌نامه ابلاغی وزارت بهداشت، افزود: بیمارستان‌ها نه فضای کافی و نه اطلاعات علمی و نه استاد و هیئت علمی به اندازه کافی برای آموزش ندارند، به همین دلیل به شدت با این طرح مخالفم، چون در این صورت آموزش پرستار فقط در حد یک کارآموز خواهد بود و افراد اطلاعات علمی را نمی‌توانند کسب کنند.

عباسی گفت: مگر یک بیمارستان چقدر اعضای هیئت علمی دارد و این افراد نیز چقدر وقت دارند که صرف آموزش کنند و در نهایت آموزش پرستار در بیمارستان‌ها باعث کاهش افت مهارتی، تحصیلی و همچنین کیفیت آموزشی پرستاران خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در این میان ممکن است برخی نیز به صورت سلیقه‌ای نسبت به جذب پرستار اقدام کنند، تصریح کرد: گاهی ممکن است افراد جذب شده تخصص و علم کافی را نداشته باشند و نتوانند مسلط به علم دارو، بالین، روانشناسی و روابط اجتماعی باشند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: در این صورت همچنین پرستار یک بیمارستان نمی‌تواند به بیمارستان دیگری در شهر دیگر منتقل شود، چرا که هر بیمارستان بر اساس نیاز و شرایط خود نسبت به تربیت پرستار اقدام می‌کند و این موضوع مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

عباسی گفت: در حال حاضر پرستاران ما در سطح دنیا بسیار حرفه‌ای و متخصص هستند، اما با اجرایی شدن این آیین‌نامه، ارتقای تحصیلی آنها به مشکل برمی‌خورد.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت با اجرای این طرح قصد دارد پرستار را تبدیل به یک آمپول‌زن کند و در این میان از مهارت و اطلاعات فنی کافی و بیماری‌های نوپدید و آموزش‌های به روز تخصصی بی‌بهره خواهند ماند و در حد یک کارورز در بیمارستان‌ها فعالیت خواهند کرد.

عباسی همچنین به موضوع هزینه تربیت‌ پرستار در بیمارستان ها اشاره کرد و گفت: بودجه این کار را بیمارستان‌ها از کجا تامین خواهند کرد و اگر قرار است وزارت بهداشت به آنها بدهد، خب همان بودجه را صرف دانشکده‌های پرستاری کند و اگر از محل درآمد بیمارستان‌ها باشد، پزشکان همکاری نخواهند کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از ورود مجلس نسبت به این موضوع خبر داد و گفت: چنانچه این آیین‌نامه اجرایی شود، قطعا مجلس سئوال خواهد کرد که دلیل آن چه بوده و ما نیز مخالف این آیین‌نامه هستیم.


ویدیو مرتبط :
خبر20:30 - معاون پرستاری وزارت بهداشت - کمبود پرستار