سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



کودک/ قسمت‌های مختلف بدن خردسالان را چگونه ماساژ دهیم؟


کودک/ قسمت‌های مختلف بدن خردسالان را چگونه ماساژ دهیم؟مجله پزشکی دکتر سلام/ در این مطلب قصد داریم به صورت تصویری ماساژ نوزاد را به شما آموزش دهیم قسمتهای مختلف بدن نوزاد نیاز به ماساژ دارند هر قسمت به نحوه خاصی باید ماساژ داده شود.
ماساژ برای کودکان تسکین‌دهنده و آرام‌بخش است. بهتر است آن را بعد از حمام کودک انجام دهید. پیش از شروع، دستانتان را به کودک نشان دهید تا کودک موافقت خود را برای ماساژ اعلام کند. (اگر علاقه‌مند نباشد، سرش را بر می‌گرداند یا غلت می‌زند).

برای شروع، چند قطره روغن بچه یا روغن زیتون بی‌بو کف دست خود بریزید و کف پای کودک را ماساژ بدهید. برای این کار، شست خود را به آرامی و ملایمت از پاشنه تا انگشتان کودک بکشید.

با کشیدن دست روی پاهای کودک، کار خود را ادامه دهید. از قوزک پا به طرف ران و بالای کفل ماساژ بدهید. می‌توانید هر دو پا را با هم یا جدا جدا ماساژ دهید.

ماساژ بالاتنه را با قرار دادن دست‌ها روی شانه‌های کودک شروع کرده و با ملایمت به سمت سینه بکشید.

برای ماساژ دادن بازوها، دست‌های خود را روی بازوی کودک از شانه به سمت مچ بکشید. مراقب باشید که دست‌های کودک روغنی نشود. چنانچه این اتفاق افتاد، قبل از اینکه کودک انگشت‌هایش را به دهان ببرد، آنها را با دستمال پاک کنید.

چنانچه شکم کودک شما کاملا نرم است (نه سفت و یا پر از غذا) می‌توانی با حرکات دایره‌ای دست، در جهت عقربه‌های ساعت، آن را ماساژ دهید. شکم کودکان حساس است بنابراین چنانچه کودک احساس بیقراری و ناآرامی کرد، کار خود را متوقف کرده و به مرحله بعدی برود.

برای ماساژ صورت کودک از نوک انگشتان استفاده کنید. از وسط پیشانی شروع کنید و به سمت اطراف صورت و سپس به طرف لب‌ها حرکت کنید.

اگر کودک همچنان آرام است شما می‌توانید کودک را برگردانید و به سمت شکم بخوابانید و دست خود را به آرامی روی پشت کودک، از گردن به سمت پنجه پا بکشید.


توجه:
به محض مشاهده هرگونه علائم ناراحتی از سوی کودک ماساژ را متوقف کنید.
در صورتی که احساس تنش یا ناراحتی دارید و یا کودک آشفته و مضطرب است، بهتر است از ماساژ دادن پرهیز کنید.


منبع: مجله پزشکی دکتر سلام


ویدیو مرتبط :
کلیپ ماساژ کودک بسیار جذاب و ماساژ کودکانه