۲۷ ایرانی دیگر در جمع یک درصد دانشمندان برتر دنیا


ISI برای انتخاب دانشمندان یک درصد برتر دنیا، تعداد استنادهای صورت گرفته به پژوهش های محققان دنیا در ۱۰ سال اخیر را شمارش کرده و این محققان را در ۲۲ رشته موضوعی طبقه بندی می کند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: بر اساس آخرین آمار ISI تعداد ۲۷ دانشمند ایرانی دیگر به جمع دانشمندان یک درصد برتر دنیا پیوستند و اکنون ۲۰۰ دانشمند در جمع برترین ها قرار دارند.

پایان نامه تولید علم

دکتر محمدجواد دهقانی با اعلام این خبر افزود: پایگاه استنادی طلایه داران علم تامسون رویترز (ISI-ESI) به ارائه فهرستی از دانشمندان برتر دنیا می پردازد که هر دو ماه یکبار براساس آخرین تحولات در شبکه علم بین الملل روزآمد می شود. مرجعیت علمی مبنای گزینش دانشمندان برتر در پایگاه طلایه داران علم است.

وی افزود: مرجعیت علمی براساس تعداد ارجاعات صورت گرفته به پژوهش های پژوهشگران تعیین می شود. ارجاعات یا استنادها بیانگر میزان استفاده از نتایج پژوهش های منتشر شده هستند. هر چقدر تعداد استنادهای صورت گرفته به پژوهش های یک محقق بیشتر باشد، کیفیت پژوهش های وی بالاتر بوده و این پژوهش ها از طرف جامعه علمی بیشتر پذیرفته شده اند.

دهقانی اظهار داشت: ISI برای انتخاب دانشمندان یک درصد برتر دنیا، تعداد استنادهای صورت گرفته به پژوهش های محققان دنیا در ۱۰ سال اخیر را شمارش کرده و این محققان را در ۲۲ رشته موضوعی طبقه بندی می کند. سپس این محققان براساس تعداد استنادهای دریافتی به صورت نزولی مرتب سازی می شوند و یک درصد برتر از هر رشته به عنوان دانشمندان برتر انتخاب می شوند.

سرپرست ISC افزود: فهرست ارائه شده توسط طلایه داران علم ISI بدون اشکال نیست، زیرا این فهرست براساس نام کامل خانوادگی و اولین حرف نام نویسندگان پردازش و نهائی می شود. تفکیک صحیح نام و نام خانوادگی یکی از مسائلی است که دست به گریبان این پردازش است. این پایگاه برای کاهش خطاهای املائی در نام نویسندگان، فقط حرف آغازین نام ها را پردازش می کند.

وی یادآور شد: بنابراین نویسندگانی که نام خانوادگی و حرف آغازین نام آن ها یکسان است تجمیع شده و به اشتباه شانس آن ها برای حضور در فهرست دانشمندان برتر بیشتر می شود. به همین دلیل پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) برای استخراج و تعیین دانشمندان برتر ایرانی پردازش های بیشتری را بر روی فهرست ISI انجام داده است.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) گفت: بر اساس اطلاعات استخراج شده ۵۴ درصد ( به صورت دقیق ۵۳.۵ درصد) دانشمندان برتر کشور متعلق به دانشگاه های جامع هستند و دانشگاه های صنعتی ۲۴ درصد از نخبگان علمی کشور را پرورش داده اند.

وی افزود: دانشگاه های علوم پزشکی ۱۵ درصد و پژوهشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور ۵ درصد (به صورت دقیق ۴.۵ درصد) از دانشمندان برتر بین المللی را به خود اختصاص داده اند. دانشگاه های آزاد و پیام نور نیز ۳ درصد از نخبگان علمی کشور را در اختیار دارند.

دهقانی گفت: در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور، دانشگاه علوم پزشکی تهران با ۱۸ دانشمند برتر در صدر فهرست قرار گرفته است. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۴ دانشمند برتر کشور را در اختیار دارد و دانشگاه های علوم پزشکی شیراز و تبریز هر کدام با ۲ دانشمند برتر در جایگاه بعدی قرار دارند.

وی افزود: دانشگاه تهران در بین دانشگاه های جامع دارای بیشترین دانشمند برتر است. تعداد دانشمندان برتر دانشگاه تهران ۲۵ نفر است. دانشگاه های تربیت مدرس، شیراز، شهید بهشتی و تبریز به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند. این دانشگاه ها هر کدام به ترتیب ۱۲، ۸، ۷ و ۵ نفر از پژوهشگران برتر بین المللی کشور را به خود اختصاص داده اند.

سرپرست ISC گفت: در بین دانشگاه های صنعتی، دانشگاه صنعتی شریف با ۱۶ دانشمند برتر در جایگاه نخست از لحاظ تعداد دانشمندان برتر قرار دارد. بعد از این دانشگاه به ترتیب دانشگاه های صنعتی اصفهان، امیرکبیر و علم صنعت ایران دارای بیشترین تعداد دانشمندان برتر بین المللی هستند. این دانشگاه ها به ترتیب ۸، ۷ و ۷ دانشمند برتر را به خود اختصاص داده اند.

دهقانی افزود: در بین مراکز پژوهشی و تحقیقاتی کشور، پژوهشگاه دانش های بنیادی و جهاد دانشگاهی دارای بیشترین تعداد نخبه بین المللی هستند. هر کدام از این مراکز دارای ۳ پژوهشگر برتر بین المللی دارند. مجموع دانشگاه های آزاد اسلامی دارای ۵ نخبه و دانشگاه های پیام نور دارای یک نخبه بین المللی هستند.

منبع: مهر


ویدیو مرتبط :
محاسبه ی ریاضی دنیا و آخرت 150 درصد و 50 درصد؟