یاداشتی در باب آزاد شدن واردات برخی اتومبیل ها


یاداشتی در باب آزاد شدن واردات برخی اتومبیل هاپرشین خودرو/ وقتی میزبان عروسی مشغول خوش آمدگویی است یک اتفاق کاملا عادی است اما وقتی به عروسی دعوت می شوید و نروید آن موقع یک اتفاق پر آشوب روی می دهد. گویی میزبان بی توجه به مهمانان حاضر بیشتر به دنبال علت نیامدن برخی مهمانان است!
داستان وارد نشدن چند مدل خودروی محبوب به کشور دقیقا مشابه همان مجلس عروسی است. همه نوع خودرو از برندهای مشهور دنیا در خیابان های شهر می درخشند اما تنها جای چند مدل محدود نیست. همین نبودن این قسم خودروها مردم را درگیر می کند که چرا این مدل خودرو در کشور موجود نیست.
حالا کسی به این مساله توجهی نمی کند که هم اینک از بنز و بی.ام.و تا تویوتا و هیوندای در حال مانور دادن در خیابان ها هستند اما برای مردم مهم است که همه به این مهمانی آمده باشند. خبر آزاد شدن واردات برخی خودروهای آمریکایی از این دست است. از پس لرزه های قبل از نهایی شدن رسمی برجام در روز گذشته همین بس که مجوز آزاد شدن واردات برخی مدل های آمریکایی در کشور نیز صادر شده است. البته نه به طور مستقیم از کشور سازنده و به واسطه واسطه ها، مردم هم می توانند رکاب این مدل از خودروها را هم امتحان کنند. پیش تر اما قبح استفاده از ماشین های روز آمریکایی در برخی مناطق کشور خیلی زودتر از اینها شکسته بود.

از حوالی سال 89 برخی مناطق آزاد شده کشور می توانستند خودروهای ممنوعه را سوار شوند اما پس از سال 92 در یک استان شهروندان خودرو شناس طعم خودروهای فورد، دوج و شورلت را هم چشیدند. این خوزستانی ها بودند که زودتر از همه ساکنان سنت شکنی کردند و این اتومبیل ها را در جاده های کشور به واسطه مجوزهای یک ماهه که داشتند در سراسر کشور راندند.
شاید همین دیده شدن، دیگر شهروندان کشور را هم«حساس» کرده بود که چرا ما نباید این قبیل خودروها را سوار شویم. این ممنوع بودن سوار شدن بر ماشین های آمریکایی تا آنجا پیش رفت که توجیه کارشناسان مبنی بر تفاوت فاحش نداشتن رکاب خودروهای آمریکایی با برخی خودروهای روز ژاپنی و آلمانی هم به کار نیامد و قانعشان نکرد. اینک که برخی اتومبیل های آمریکایی مجوز ورود و تردد در کشور را پیدا کرده اند خوشتر است دیگر تصمیم گیران و برخی کارشناسان خیلی مته بر خشخاش ممنوعیت واردات خودرو نزنند.
مردم حق دارند هر خودرویی را که دوست داشته باشند سوار شوند و این اصلا ربطی به سیاست و سیاست خارجی ندارد. باید پذیرفت شرایط کشور با 12 سال پیش و 24 سال پیش و 34 سال پیش کاملا متفاوت است. اینطور تعبیر می شود صلح و آشتی با تمام دنیا همانا و آزاد شدن برخی محدودیت های آن هم در زمینه خودرویی همان.
باید توجه داشت مردم خیلی با واژه «ورود ممنوع» انس نگرفته اند و همین ممنوعیت های گاه و بی گاه با دلیل و بی دلیل اصلا موجب «حساسیت و تنش» هم شده است.


منبع: پرشین خودرو


ویدیو مرتبط :
واردات سوت - خیابان مسابقه اتومبیل - درگ