تثبیت سطح تراز آب دریاچه ارومیه پس از 15 سال


رهاسازی ۱۹۰ میلیون مترمکعب آب از سدهای آذربایجان غربی به منظور احیاء دریاچه ارومیه آغاز شده است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی، در این مرحله از رهاسازی آب سدها، از سد بوکان ۱۴۰ میلیون متر مکعب آب با دبی ۷۰ متر مکعب در ثانیه تا ۱۰ فروردین ۹۵ به سمت دریاچه ارومیه جریان می‌یابد.

همچنین از سد مهاباد ۴۰ میلیون متر مکعب آب با دبی ۱۸ متر مکعب در ثانیه تا ۱۳ فروردین ۹۵ و از سد زولا سلماس نیز ۱۰ میلیون متر مکعب آب با دبی ۱۰ متر مکعب در ثانیه تا سوم فروردین ۹۵ به سمت پیکره اصلی دریاچه ارومیه رهاسازی می‌شود.

بر این اساس، با تکمیل این حجم از رهاسازی، مجموع آب رها شده از سدهای استان به سمت دریاچه ارومیه بالغ بر ۴۲۵ میلیون مترمکعب خواهد بود.

با توجه به تقارن ایام رهاسازی با تعطیلات نوروزی، مناطق پایین دست این سدها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و لذا لازم است مردم محلی و مسافران نوروزی در زمان رهاسازی و پس از آن از نزدیک شدن به حریم و بستر رودخانه های مربوطه و هر گونه برداشت غیرمجاز آب خودداری کنند.

امسال روند خشکی سال‌های گذشته دریاچه ارومیه متوقف شده و این دریاچه شرایط تثبیت را می‌گذراند.

بر اساس این گزارش، سطح تراز آب دریاچه ارومیه در هفته گذشته به ۱۲۷۰٫۶۴ متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد رسید که این سطح تراز در مقایسه با هفته مشابه سال گذشته یک سانتیمتر افزایش ارتفاع آب را نشان می‌دهد.

طی ۱۵ سال گذشته سطح آب دریاچه ارومیه همواره در مقایسه با سال قبل تر کاهش داشته است ولی در ۲۰ اسفندماه ۹۴ پس از ۱۵ سال سطح تراز آب دریاچه ارومیه مثبت شده است.

همچنین در مقایسه با سطح تراز دریاچه ارومیه در ۳۱ شهریور سال جاری و پایان سال آبی گذشته که تراز دریاچه به ۱۲۷۰٫۰۸ متر کاهش یافته بود، تراز کنونی دریاچه ۵۶ سانتیمتر افزایش یافته است.

در حال حاضر مساحت عرصه آبی دریاچه ارومیه به بیش از 2000 کیلومتر مربع رسیده این در حالی است که در ابتدای سال آبی جاری در مهرماه امسال، میزان مساحت دریاچه به ۵۳۷ کیلومتر مربع کاهش یافته بود.

در یک سال گذشته به علت اقدامات اجرایی در احیاء دریاچه ارومیه از جمله لایروبی رودخانه های منتهی به دریاچه، اتصال زرینه رود به سیمینه رود و رهاسازی آب تعدادی از سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه باعث شد که غیر از افزایش حجم آب وارده به دریاچه، جریان آب وارده به عرصه اصلی آبی دریاچه نیز تسهیل شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
دریاچه ارومیه در سال 1385