سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ارائه 5 راهبرد سازمان‌ جنگل‌ها برای حفاظت از منابع طبیعی/کاهش سالانه 250 میلیون هکتار از جنگل‌های جهان


به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به استان سمنان، خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور امروز در سومین نشست فصلی سازمان‌های مردم‌نهاد منابع طبیعی و محیط زیست کشور که در دانشگاه آزاد اسلامی سمنان برگزار شد، اظهار داشت: از 16 میلیارد هکتار سطح کره زمین 8 میلیارد هکتار آن جنگل بوده که این رقم در سال‌های گذشته به 4 میلیارد هکتار کاهش یافته است.

وی افزود:‌عدم تعادل در اکوسیستم‌ (زیست بوم) های مختلف باعث بالا رفتن غلظت گازهای گلخانه‌ای شده به طوری که امروزه غلظت گاز کربنیک CO2 از 270 PPM به 400 PPM رسیده است.

*سالانه 250 میلیون هکتار از جنگل‌های جهان کاسته می‌شود

وی با بیان اینکه قطع یک درخت در هر جای دنیا آثار منفی در مناطق دیگر دنیا در بر دارد، گفت: هنوز هم روند جنگل‌زدایی در جهان ادامه دارد، به طوری که بر اساس گزارش فائو سالانه 250 میلیون هکتار از جنگل‌های جهان کاسته می‌شود.

جلالی با بیان اینکه در 50 سال اخیر بر اساس آمارهای بین‌المللی دمای کره زمین 8 دهم درجه افزایش یافته است،‌ اظهار داشت:‌ با توجه به اینکه ایران روی کمربند خشک کره زمین قرار گرفته افزایش دما در کشورمان طی 50 سال گذشته، حدود 1.1 تا 1.05 درجه بوده است.

جلالی تصریح کرد: با افزایش یک درجه نیازهای آبی حدود 18 درصد افزایش می‌یابد و اگر دما 2 درجه افزایش یابد 273 میلیارد متر مکعب افزایش تبخیر در کشور و کاهش 20 درصدی تغذیه سفره‌های زیرزمینی آب را خواهیم داشت.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه به جز دو کشور روسیه و کانادا که با گرم شدن هوا منابع آبی‌شان بر اثر ذوب شدن یخ‌ها افزایش می‌یابد، بقیه کشورها از این امر متضرر می‌شوند.

وی تصریح کرد: در نتیجه سه عامل گرم شدن کره زمین، کاهش و بیابان‌زایی، خشکسالی، طوفان، سیل و آلایندگی برای خاک و همچنین کاهش تنوع زیستی به وجود آمده است.

جلالی بیان داشت:‌ خشک شدن دریاچه‌ها، فرونشست زمین، شور و قلیایی شدن‌ آب‌های زیرزمینی، طغیان آفات و بیماری‌ها و پدیده‌ای که در جنگل‌های زاگرس بر اثر طغیان آفات در سال‌های 85 تا 92 اتفاق افتاد، از عوارض داخلی افزایش دما در کشورمان بوده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: از ابتدای قرن 20 تا کنون جمعیت جهان 4 برابر و مصرف آب 9 برابر و مصرف انرژی 15 برابر شده است و در ادامه این روند تولید دی‌اکسیدکربن 17 برابر شده است.

وی با تأکید بر اینکه دولت‌ها به تنهایی قادر به کنترل بسیاری از این پدیده‌ها نیستند، اظهار داشت: ملت‌ها و دولت‌ها باید دست به دست هم دهند، چنانچه اگر موضوعی یا مشکلی مردمی شود و مردم نسبت به آن احساس مسئولیت کنند، قطعاً‌ در حل آن تحولات چشمگیری شاهد خواهیم بود.

جلالی بیان داشت: تشکل‌های مردم‌نهاد در زمینه حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی در کشور شکل گرفته و امیدواریم بتوانیم، ساختاری مناسب را برای بهره‌گیری از این تشکل‌های ارزشمند ایجاد کنیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به استراتژی‌های سازمان جنگل‌ها و همکاری بین این سازمان و محیط زیست اشاره کرد و گفت: کارگروه مشترکی بین دو سازمان تشکیل شده در رابطه با حفظ منابع طبیعی و محیط زیست انجام شده که امیدواریم سرانجام این نشست‌ها برای کشور مفید باشد.

* 5 راهبرد سازمان جنگل‌ها برای حفاظت و بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی

جلالی به 5 راهبرد اساسی سازمان جنگل‌ها برای رسیدن به هدف حفاظت، احیا، توسعه و بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: راهبرد اول حفاظت از منابع طبیعی است.

وی افزود: مقام معظم رهبری بارها به حفاظت از منابع طبیعی تأکید داشته‌اند و این موضوع توسط سایر مقامات از جمله رئیس جمهور نیز به عنوان اولویت اساسی مورد تأکید واقع شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه حفاظت از منابع طبیعی شامل 20 محور است، اظهار داشت: ثبت مالکیت دولت در اراضی ملی و منابع طبیعی و انفال، کمربند حفاظتی، کنترل سوخت هیزمی، خروج دام از جنگل، کنترل طرح‌های عمرانی، کنترل طرح‌های معدنی، گردشگری، تصرفات در حوزه منابع طبیعی، پسماند زباله، قاچاق چوب و ذغال، کنترل فرآورده‌های دارویی و گیاهان دارویی، فرسایش خاک و سیل و سیستم پایش و مراقبت از جمله 20 محور حفاظت به شمار می‌روند.

وی به راهبرد دوم اساسی سازمان جنگل‌ها برای رسیدن به حفاظت و احیا منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: جامع‌نگری در حوزه آبخیز محور دوم سازمان است که در این حوزه کمتر توجه شده است و دستگاه‌ها عمدتاً به صورت انتزاعی عمل کرده‌اند و در این زمینه جامع‌نگری نداشته‌اند.

جلالی وضعیت کنونی دریاچه ارومیه را در نتیجه عدم جامع‌نگری عنوان کرد و اظهار داشت:‌ 15 سال پیش در استان‌ها آذربایجان غربی و شرقی بیابان وجود نداشت، در حالی که هم اکنون به علت اقدامات غلط از جمله سدسازی‌ها تعادل اکوسیستم در این منطقه به هم خورده و شاهد 300 هزار هکتار بیابان در این مناطق هستیم.

وی همچنین به باتلاق جازموریان در این رابطه اشاره کرد و گفت: به علت عدم رعایت حقابه‌های زیست‌ محیطی این منطقه به بیابان تبدیل شده و حدود 25 درصد گرد و غبار داخلی از این منطقه ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به مشارکت مردم به عنوان محور سوم و راهبرد اساسی سازمان جنگل‌ها برای رسیدن به حفاظت و احیا منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: یکی از حلقه‌های مفقوده در حفاظت از منابع طبیعی مشارکت مردم است، زیرا بدون مردم نمی‌توان گام‌های مثبتی در این راستا برداشت.

جلالی ارتقاء فرهنگ را محور چهارم راهبرد اساسی سازمان جنگل‌ها در حفظ منابع طبیعی عنوان کرد و اظهار داشت: در غرب مجازات قطع یک درخت بدون مجوز برابر با دیه یک انسان کامل در ایران است.

وی افزود:‌برای قطع یک درخت در کشورهای مختلف اروپایی معمولاً باید مجلس محلی و دولت محلی تصمیم‌گیری کند.

* ارائه لایحه به دولت برای بازنگری در جرایم آسیب به محیط زیست

جلالی تصریح کرد: بحث بازنگری در جرایم مربوط به آسیب‌های وارده به محیط زیست در لایحه‌ای به دولت ارائه شده است.

وی محور پنجم راهبرد اساسی سازمان جنگل‌ها برای رسیدن به هدف حفاظت و احیاء محیط زیست را مهار عوامل ناپایدار و پیشگیری از تخریب سرزمین عنوان کرد و اظهار داشت: طرح‌های مختلفی در زمینه آبخیزداری، جنگل‌کاری، توسعه گیاهان دارویی ارائه شده است.

وی با اشاره به سازمان‌دهی تشکل‌های مردم‌نهاد تصریح کرد: سازمان جنگل‌ها به عنوان یکی از ابزارهای مهم اساسی در تحقق مشارکت مردم گام‌های بزرگی برداشته است.

وی افزود: در 27 استان دبیرخانه اسلامی تشکل‌های سازمانی شکل گرفته و همچنین اتحادیه استانی منابع طبیعی و آبخیزداری در 12 استان تشکیل شده و در 12 آبان ماه اتحادیه سراسری منابع طبیعی و آبخیزداری تشکیل شده است.

در این مراسم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان و معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور هم حضور داشتند.

انتهای پیام/ب


ویدیو مرتبط :
تلاش شبانه روزی اداره مناطق طبیعی و آبخیزداری با کمترین امکانات برای حفاظت از جنگل‌ها در مقابل آتش سوزی