فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



راز تلقین هر شب آیت الله بهجت از نگاه یک استاد اخلاق


به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا از حوزه عملیه امام مهدی (عج) آیت الله روح الله قرهی در مهدیه القائم المنتظر (عج) گفت: آیت الله العظمی بهجت، آن بهجت القلوب، فرمود
«من هر شب برای خودم، تلقینم را می خوانم.» یک موقعی ما تامل کردیم، دیدیم فرمایش آقا به خاطر این است که دلمان به این عناوین دنیا خوش نباشد.
وی افزود: در تلقین، فقط اسم کوچک و اسم پدرمان می آید و می گویند «إسمع، إفهم، یا فلان ابن فلان» و اگر خانم باشد «إسمعی، إفهمی، یا فلان بنت فلان». همین، تمام شد. دیگر از عناوین دنیا مانند پزشک، پروفسور، مهندس و مانند آن خبری نیست.
این استاد اخلاق تاکید کرد: همه این عناوین مربوط به دنیاست و باید حواسمان را جمع کنیم و نباید به این مطالب مغرور شویم و حتّی فامیلی مان را در تلقین نمی آورند، چه برسد بخواهند این عناوین دیگر را بیاورند!
وی همچنین روایتی از امام صادق (ع) نقل کرد و گفت: از آن حضرت پرسیدند چرا در تلقین میت نامی از مادر برده نمی شود و امام فرمود که اسم پدر را هم می آورند تا بگویند حلال زاده است. یعنی معلوم است پدرش کیست و لذا شاید اگر این قضیّه هم نبود، همین را نیز بیان نمی کردند.
این استاد حوزه که درباره جهل به عنوان یکی از عوامل ایجاد واقعه عاشورا سخن می گفت، به فضیلت تواضع اشاره کرد و گفت: خداوند حکمت را به همه نمی دهد و فقط در قلب های متواضع جای می دهد. لذا به فرد متکبّر، اصلاً حکمت داده نمی شود، چون جایگاه حکمت، فقط قلب متواضع است و حکمت در قلب متکبّر مانند این است که بگوییم: در شوره زار، بذر به بار می آید.
وی افزود: البته تواضع هم باید حقیقی باشد، نه دروغین. یعنی واقعاً متوجّه است که هیچ چیزی برای خودش نیست. حکمت، شعبه هایی دارد و یکی از ویژگی های آن امین بودن است. یعنی یکی از شاخه های حکمت را سرّ الله می گویند و چون راز است، آن را به کسی می دهند که امین باشد و افشای سرّ نکند.
قرهی همچنین گفت: قلب متواضع این طور است و هیچ چیزی را متعلّق به خودش نمی داند و همه چیز را متعلّق به پروردگار عالم می داند. لذا ائمّه هدی و هادیان الهی، مردم را به خودشان دعوت نمی کنند.
وی با اشاره به وقایع تاریخی صدر اسلام افزود: ما تاریخ می خوانیم تا دیگر امامی به قتلگاه برده نشود و تاریخ را برای عبرت گرفتن می خوانیم و حادثه کربلا برای عبرت گرفتن است که تاریخی تکرار نشود، دیگر امامی به قتلگاه برده نشود وگرنه دو ماه محرّم و صفر برای چه عزاداری می کنیم؟!
این استاد حوزه ریشه تمام خطاها را دوستی دنیا دانست و گفت: ریشه خطاهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و هر خطایی که می بینیم، حب به دنیا است.
فراهنگ**1003**1027

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
راز آیت الله بهجت (ره)