سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



وضعیت بیمارستان‌های تهران در حوادث خوب نیست


به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، استاد تقی‌زاده در نشست خبری هفتمین کنگره بین‌المللی مدیریت سلامت در حوادث و بلایا که به همت سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور در تاریخ 16 تا 18 بهمن برگزار می‌شود، درباره مقولات متعدد مدیریت بحران در کشور اظهار داشت: رویکرد مدیریت بحران تغییر کرده است و قالب این رویکرد در مقوله پیشگیری است کما اینکه در سالهای قبل فقط به پاسخ در مقابل حوادث فکر می‌شد در حالی که امروزه مدیریت بحران در مقولات پیشگیری و تاب‌آوری متمرکز شده است کما اینکه از گذشته نیز آموزش‌ها، آمادگی‌ها و مانورها برای مقابله با حوادث وجود داشت. 

وی ادامه داد: براین اساس هم‌اکنون در دنیا نقشه راه مدیریت بحران تا سال 2030 یعنی برای 15 سال آینده بر موضوع پیشگیری و تاب‌آوری متمرکز شده است.

قائم‌مقام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در تشریح تفاوت بین پاسخ و آمادگی در برابر حوادث با پیشگیری و تاب‌آوری توضیح داد: مسلما مباحث پیشگیری بسیار اثربخش خواهد بود زیرا به ازای هر یک دلار هزینه‌کرد در حوزه پیشگیری می‌توان 15 دلار صرفه‌جویی کرد.

تقی‌زاده در ادامه در توضیح مقوله تاب‌آوری نیز عنوان کرد: هفتمین کنگره بین‌المللی مدیریت سلامت در حوادث و بلایا به مقوله تاب‌آوری و مشارکت مردمی توجه کرده است، تاب‌آوری هم یعنی هر جامعه و سیستمی بتواند اولا در برابر حوادث مقاومت داشته و در گام نخست ضرر و زیان نبیند.

وی در توضیحی بیشتر تصریح کرد: مثلا شاید در حوادث و یا رخدادهایی مانند آلودگی هوا مدارس را بتوان تعطیل کرد ولی بیمارستان‌ها و یا مسائل خدمت‌رسانی مانند برق و آب مردم را نمی‌توان قطع کرد. بنابراین برای آن باید فکری داشت که براین اساس در مقوله تاب‌آوری سنجیده می‌شود که یک جامعه چقدر طول می‌کشد تا بتواند در حوادث به حالت بهتری برگردد. به عنوان مثال در حادثه سونامی فوکوشیما بررسی شد که چقدر طول می‌کشد مردم به حالت بهتر برگردند. 

قائم‌مقام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به مشارکت مردمی در مقولات حوادث و بحران‌ها نیز گفت: مشارکت مردمی در این حوزه بسیار اهمیت دارد زیرا نمی‌توانیم مدیریت یکپارچه‌ای داشته باشیم بدون حضور مردم مثلا هم‌اکنون جمعیت ثابت 8 میلیونی شهر تهران و 14 میلیونی متحرک آن را نمی‌توان با یک شاخص مدیریت کرد. 

تقی‌زاده به ساختمان‌سازی اشاره کرد و ادامه داد: مثلا ساختمان‌سازی و حتی نمای ساختمان‌ها نیز در مدیریت شهری دقیقا باید منطبق با سلامت باشد زیرا آن چیزی که هم‌اکنون در حوادث شهری مورد توجه است خسارات ساخت و سازها است که همچنان از میراث گذشتگان این روش ساخت و ساز‌ها ادامه دارد.

وی با تاکید بر ارتباط سلامت با مقوله حوادث شهری عنوان کرد: براین اساس سازمان پیشگیری و مدیریت شهر تهران خود را موظف دانست که برای این کنگره با سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور همکاری کند.

قائم‌مقام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به قانون جدید مدیریت بحران کشور که د دستور کار مجلس نیز قرار گرفته است، اشاره کرد و افزود: لایحه این قانون به مجلس رفته است و از مهمترین مقوله‌های مربوط به سلامت  و بحث‌های پیشگیری و ساختمان‌سازی است.

تقی‌زاده تصریح کرد: در اسناد بین‌المللی تا سال 2015 مقوله سلامت حدود 2 بار مورد استفاده قرار گرفته بود ولی در عرصه‌های جدید تا سال 2030 بالغ بر 20 بار به نقش سلامت اشاره شده است بنابراین چرا نباید ما نیز از رویکردهای جهانی د رحوزه مدیریت بحران استفاده نکنیم.

وی به استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها در حوزه مدیریت بحران نیز اشاره کرد و افزود: متاسفانه نقش مدیریت شهری در این مقوله کمرنگ دیده شده است. همچنین در اصلاح قانون جدید مدیریت بحران کشور به نقش خصوصی باید توجه شود. زیرا این سوال پیش می‌آید که چه مقدار از بخش خصوصی در نظام سلامت د این مقولات ورود پیدا کرده است چون بیشتر و سرمایه‌گذاری‌های کنوننی بر روی بیمارستان‌ها و آمبولانس‌های دولتی است.

قائم‌مقام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ادامه در پاسخ به این پرسش که چه مقدار از بیمارستان‌ها آمادگی مقابله با زلزله را دارند، اظهار داشت: این سوال را باید از وزارت بهداشت پرسید ولی با همکاری که با وزارت بهداشت داشتیم، میزان خطرپذیری بیمارستان‌های تهران استخراج شده است که وضعیت خوبی ندارد. 

تقی‌زاده ادامه داد: براین اساس بسیاری از بیمارستان‌ها باید مقاوم‌سازی شوند که براین اساس شورای شهر تهران شهرداری را موظف کرده است که 5 بیمارستان از جمله بیمارستان‌های بهارلو، هفت تیر و... را در زمینه نوسازی حمایت کند کما اینکه متول این کار وزارت بهداشت است ولی باید نوسازی بیمارستان‌ها نیز عادلانه صورت پذیرد زیرا ما در شمال و جنوب تهران بیمارستان داریم ولی هنوز نیز با کمبود بیمارستان مواجه هستیم. این نوسازی‌ها باید براساس این مبانی جغرافیایی صورت پذیرد.

وی درباره راهکاری به جز تعطیلی مدارس در زمینه آلودگی هوا نیز پاسخ داد: تعطیلی مدارس تصمیمی است که براساس جلسات کمیته اضطرار صورت می‌پذیرد که همه ارگانها از جمله محیط زیست، استانداری، وزارت بهداشت و... حضور دارند و ما نمی‌توانیم یکجانبه تصمیم بگیریم و چیزی هم که به شهرداری ابلاغ شده است در چنین شرایط کنونی جلوگیری از خرید و فروش طرح ترافیک و تعطیلی کارخانجات آلاینده در اطراف شهر تهران است وی معتقدیم تنها راه رفع آلایندگی هوای تهران گسترش حمل و نقل عمومی است.

انتهای پیام/ 


ویدیو مرتبط :
وضعیت بیمارستان های ایران