سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مشاور پادشاه عربستان: همزیستی با اسرائیل را می‎خواهیم


مشاور پادشاه عربستان: همزیستی با اسرائیل را می‎خواهیم

نسیم/ ژنرال سابق سعودی و یکی از نزدیکترین مشاوران پادشاه عربستان تأکید کرد که این کشور تمایل دارد دولت‌های عربی و رژیم صهیونیستی همزیستی داشته باشند

به گزارش «نسیم» به نقل از العالم، "انور عشقی" با شبکه صهیونیستی "آی 24" درباره طرح صلح عربستان و عادی سازی روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی گفتگو کرد.

مجری شبکه "آی 24" پیش از پخش این مصاحبه، انور عشقی را یکی از نزدیکترین مشاوران سلمان و مدیر مرکز مطالعات راهبردی خاورمیانه در جده معرفی کرد و گفت: "عشقی مردی است که از طریق او مذاکرات بین عربستان و اسرائیل انجام می شود؛ گفتگویی که می تواند آینده خاورمیانه را تغییر دهد."

وی افزود: "دو طرف مشترکات زیادی ندارند ولی آنان دشمن مشترکی به نام ایران دارند."

مجری شبکه آی 24 تأکید کرد: "انور عشقی راهبرد جدیدی را که راهبرد صلح است، در پیش گرفته."

شبکه آی 24، در ادامه مصاحبه‌ای را تحت عنوان "ژنرالی که خواستار صلح است" از "هنریک سیمرمن" گزارشگر این شبکه پخش کرد.

انور عشقی در پاسخ به این سؤال که "آیا طرح صلح عربستان با موضوع صلح مرتبط است؟ اظهار داشت: "تا پیش از این کشورهای عربی معتقد بودند و یا می‌خواستند اسرائیل را از فلسطین بیرون کنند، ولی اسرائیل اکنون به یک رژیم واقعی تبدیل شده و روی زمین حضور دارد. به همین دلیل عربستان سعودی تمایل دارد که دولتهای عربی و اسرائیل همزیستی داشته باشند."

عشقی افزود: "اعراب ... ملتهای عربی همچنان با همزیستی با اسرائیل مخالفند، زیرا ملتهای عربی عموما با احساسات خود فکر می کنند، ولی دولتها و علمای دین با عقل خود و بر اساس منافعشان فکر می کنند."

عشقی تأکید کرد: "تا وقتی که اسرائیل طرح صلح عربی را نپذیرد و آن را اجرا نکند نمی توانیم با اسرائیل همکاری کنیم."

عشقی در پاسخ به این سؤال مجری که "انور سادات در سال 1977 به اورشلیم (قدس) سفر کرد و این کار او شوک بزرگی بود، آیا این احتمال وجود دارد که نتانیاهو به ریاض سفر کند، و یا ملک سلمان مانند سادات به اورشلیم بیاید؟" گفت: "نمی خواهم بگویم که اتفاق افتادن این موضوع توهم و خیال است، ولی این امر واقعی به نظر نمی آید. زیرا وقتی سفر انور سادات به اسرائیل را بررسی می کنیم، متوجه می شویم که او (با این سفر) دستاوردهای زیادی را کسب کرد؛ وی سینا را بازگرداند و برای کشورش و اسرائیل صلح ایجاد کرد. اما به این دلیل که آنها یعنی انور سادات و اسحاق رابین ملتهایشان را برای آن سفر آماده نکرده بودند، هرکدام در ماجرایی کشته شدند."

انور عشقی در پاسخ به این سؤال که با گذشت 25 سال از فرایند صلح چرا هیچ اتفاقی نیفتاده است، اظهار داشت: "طرح صلح شکست خورد زیرا آنها هیچ طرح جدیدی برای اجرا ارائه نکردند، ما از نخست وزیر نتانیاهو که مردی قوی و منطقی است، می خواهیم طرح صلح را بپذیرد و این موضوع را اعلام کند؛ او قبلا هم گفته بود که می توان با منشأ طرح صلح درباره آن صحبت کرد."

وی افزود: "منشأ همان عربستان سعودی است".

انور عشقی تأکید کرد: "ما نیازمند آن هستیم که در این سرزمین در صلح زندگی کنیم، زیرا این سرزمین مقدسی است؛ این سرزمین پدر ما و پدر شما ابراهیم است".

انور عشقی در ادامه به زبان عبری به مجری شبکه آی 24 گفت: "من با تمام قبلم آماده هستم از صلح دفاع کنم."

عشقی درپاسخ به این سؤال مجری که با وجود دشمنی اسرائیل و حماس، چرا سران حماس اخیرا به ریاض سفر کرده و به خوبی از سوی پادشاه مورد استقبال قرار گرفتند، تأکید کرد: "در ایپک از من درباره جنبش حماس سؤال شد، و من به آنان گفتم که آنها (اعضای حماس) خوب هستند. آنان پرسیدند که چگونه؟! من هم به آنان گفتم هر فردی هم جنبه خوب دارد و هم جنبه بد. اگر ما با جنبه خوب تعامل کنیم آن طرف خوب خواهد، و اگر با جنبه بد تعامل کنیم آن فرد بد خواهد بود."

مجری برنامه در پایان از انور عشقی خواست که دوباره بگوید در پاسخ به یک روزنامه نگار ایرانی که پرسیده بود دشمن شماره 1 عربستان کیست، چه گفته بود.

انور عشقی خاطرنشان کرد: " او از من پرسید دشمن شما کیست؟ من هم به او گفتم که اکنون اسرائیل دشمن ما است، ولی ایران دوست ما است. ولی دشمن عاقل بهتر از دوست نادان است."

وی ادامه داد: "به همین دلیل ما سعی می کنیم دشمن را به دوست و نادان را به معتدل تبدیل کنیم.


ویدیو مرتبط :
عربستان خواستار همزیستی با اسرائیل است!