به دنبال تولید 60 هزار تن ماهی در قفس هستیم


رییس موسسه جهاد نصر کشور گفت: با توجه به محدودیت­های آب شیرین و به دلیل وجود 3 هزار کیلومتر ساحل دریا در کشور و همچنین در راستای تحقق و اجرای اقتصاد مقاومتی به دنبال توسعه پرورش ماهی در قفس هستیم زیرا پرورش ماهی در قفس نماد اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، یدالله شمایلی در افتتاحیه همایش ملی منطقه‌ای آبزی پروری ماهیان دریایی که امروز، 11 اسفندماه در اهواز برگزار شد، با بیان این­که تفاهم نامه­ای برای تولید 80 هزار تن ماهی بین موسسه جهاد نصر و دولت منعقد شده است، اظهار کرد: از این تعداد 60 هزار تن تولید ماهی در قفس خواهد بود و این برنامه را تا افق سال 1404 دنبال خواهیم کرد. به دنبال این هستیم تا به تولید 60 هزار تن ماهی در قفس برسیم و اعتقاد داریم که این امر قابل تحقق است.

وی با اشاره به همکاری با کشورهای چین، ترکیه و نروژ در خصوص طرح­های پرورش ماهی در قفس افزود: تاکنون 16 قفس با ظرفیت 500 تن نصب شده است؛ زیرساخت این موضوع در جنوب و شمال کشور همچنان وجود ندارد و امیدواریم این زیرساخت­ها ایجاد شود تا کار را توسعه دهیم.

شمایلی تصریح کرد: دستگاه­ها و تجهیزات خریداری شده و در داخل کشور نصب شده­اند و در سال 95 با وجود قفس­های خارجی و داخلی تولید 12 هزار تن ماهی خواهیم داشت؛ از آنجایی که موسسه جهاد نصر موسسه­ای نیمه دولتی است، به دنبال آن هستیم که این طرح­ها را به بخش‌ خصوصی واگذار کنیم و البته بخش‌های خصوصی کوچک امکان انجام این طرح­ها و پشتیبانی سواحل را نخواهند داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر مراکز پشتیبانی و اسکله‌های مناسبی برای شناورها وجود ندارد و حجم طرح‌ها بسیار زیاد است و نمی‌توان آن‌ها را با قایق‌های کوچک منتقل کرد، بنابراین دولت برای پشتیبانی باید کمک کند؛ به منظور پشتیبانی اکنون نخستین شناور ساخته و بارگیری شده است و الزاماتی در خصوص توسعه پرورش ماهی در قفس وجود دارد که باید با کمک دولت انجام شود.

همچنین جاسم مرمضی، رییس پژوهشکده تحقیقات آبزیان جنوب کشور در این همایش اظهار کرد: این همایش گامی در جهت توسعه آبزی‌پروری دریایی است که این موضوع به عنوان پتانسیلی مهم، رونق اقتصاد و اشتغال را به دنبال دارد.

وی افزود: سرانه مصرف ماهی در دنیا در حال رشد است و علی‌رغم تمام تلاش­ها در کشور هنوز سرانه مصرف در کشور 9 کیلوگرم است و باید به متوسط جهانی برسیم و در این خصوص لازم است که تولید را افزایش دهیم.

مرمضی عنوان کرد: در توسعه شیلات ملاحظات زیست محیطی مدنظر قرار نگرفته و به همین جهت لازم است آبزی­پروری را با روش­ها و ظرفیت‌های جدید توسعه دهیم که آبزی­پروری دریایی و آب شور یکی از این روش­ها است.

وی گفت: تاکنون کارهای خوبی در خصوص توسعه آبزی­پروری در کشور انجام شده است و باید در خصوص پرورش ماهیان دریا نیز فعال شویم؛ این همایش در راستای معرفی این صنعت است که فرصتی برای ارزیابی و برنامه­ریزی در آینده و استفاده از تجربیات کشورهای همسایه است.

مشاور استاندار خوزستان در امور تالاب‌ها و آبزیان بیان کرد: علی‌رغم تمام محدویت­ها 180 مقاله از محققان داخلی و خارجی به همایش ارسال شده است و به صورت پنل و پوستر ارائه خواهند شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
تولید باسكول جاده ای 50 تن و 60 تن تریلی كش 09122020544