سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



جایگاه داعش و طالبان در پاکستان از نگاه نشریه غربی


جایگاه داعش و طالبان در پاکستان از نگاه نشریه غربیتسنیم/ رسانه غربی با بررسی حملات اخیر در پاکستان نوشت که شبکه‌های تحریک طالبان که در حال تجدید قوا در این کشور هستند نسبت به وضعیت شکننده‌ گروه تروریستی داعش در پاکستان جذابیت بیشتری دارند.

فارین پالیسی نوشت که حمله‌ «جماعت الاحرار» گروه انشعابی تحریک طالبان پاکستان به پارک لاهور بیش از 72 کشته و صدها زخمی برجای گذاشت. این حادثه نشان داد که این گروه و گروه‌های وابسته به آن، باوجود موفقیت‌آمیز بودن عملیات ارتش پاکستان با عنوان «ضرب عضب»، همچنان به انتشار ایدئولوژی افراطی‌گرایی خود ادامه می‌دهند.

این عملیات که در ماه ژوئن سال 2014 میلادی در مناطق قبیله‌ای پاکستان در مرز افغانستان راه‌اندازی شد، بسیاری از اعضای تحریک طالبان مستقر در آن منطقه را بیرون راند. این در حالی است که حملات تروریستی در شمال و در منطقه‌ پنجاب از آغاز سال 2016 میلادی، نشان می‌دهد که طالبان پاکستان قدرت خود را باز می‌یابند و این کشور نتوانسته است در این عملیاتها پیروز شود.

جماعت‌الاحرار توسط مولوی «عمر خالد خوراسانی» (با نام واقعی عبدالولی) کنترل می‌شود. پایگاه اصلی او در «مهمند» قرار دارد که یکی از هفت منطقه‌ قبایلی نشین در شمال‌غرب پاکستان است که با ولایت‌های شرقی افغانستان، ننگرهار و کنر، هم‌مرز است.

در سال 2014 میلادی، خوراسانی که روابط قدرتمندی با القاعده داشت، ارتباط خود با طالبان پاکستانی را قطع کرد و با گروه تروریستی داعش اعلام وفاداری کرد. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند که خوراسانی درحال‌حاضر بار دیگر با تحریک طالبان همراه شده است و این بدان معناست که شبکه‌های این گروه که درحال قدرت‌گرفتن دوباره در پاکستان هستند، نسبت به وضعیت شکننده‌تر گروه تروریستی داعش جذابیت بیشتری دارند.

مناطق قبیله‌ای پاکستان مقر اصلی تحریک طالبان این کشور و دیگر گروه‌های مخالف جهادی است. نیروهای امنیتی پاکستان بیش از یک دهه در این مناطق عملیات نظامی انجام می‌دهند.

پس از حمله ماه دسامبر 2014 طالبان به مدرسه‌ دولتی ارتش در پیشاور، احزاب دولتی و مخالفان در مورد طرح اقدام ملی برای مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی در تمام اشکال آن به توافق رسیدند. حال با گذشت یک سال و نیم از آن واقعه، اسلام‌آباد هنوز برای اتخاذ اقداماتی شامل مهار سخنرانی‌های نفرت‌پراکنی و مدارس مذهبی مردد است، درحالی‌که رهبری نظامی این کشور نیز تمایل به فاصله‌گرفتن از سیاست طالبان «خوب» و «بد» ندارد.

افراط‌گرایی خشونت‌آمیز با ایده‌ها و روایات خود رشد می‌کند. تازمانی‌که رهبری غیرنظامی و نظامی پاکستان بر سر اقداماتی علیه کسانی که افراط‌گرایی را گسترش می‌دهند به توافق‌ نرسند، هرگونه عملیات نظامی و اقداماتی امنیتی، بی‌نتیجه خواهد شد.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: تسنیم


ویدیو مرتبط :
طالبان در روستایی در پاکستان