سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



معین: فرصت‌های زیادی در دولت اصلاحات از دست رفت


معین: فرصت‌های زیادی در دولت اصلاحات از دست رفتفارس/ وزیر علوم دولت اصلاحات گفت: در دوران اصلاحات با چالش‌های جدی سیاسی، اجتماعی و امنیتی مواجه بودیم و فرصت‌های زیادی را متاسفانه از دست دادیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از انجمن اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهران، همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی، سلسله برنامه‌هایی با عنوان «دهه چهارم انقلاب اسلامی و نقش دانشجو» در پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار شد که سخنران نخستین نشست مصطفی معین وزیر علوم دولت اصلاحات بود.

معین در این نشست با اشاره به انتخابات پیش رو تصریح کرد: امیدوارم این انتخابات نقطه عطف مثبتی در کشور باشد که بتواند یک تحول در کشور ایجاد کرده تا آثار خود را در تحقق همان آرمان‌های اولیه انقلاب نشان دهد.

وی با اشاره به موضوع برنامه عنوان کرد: نقش دانشجو نمی‌تواند از دانشگاه جدا باشد زیرا خاستگاه او دانشگاه است و همچنین این نقش نمی‌تواند در دهه چهارم جدا از نقش دانشجو در دهه‌های قبل باشد.

وزیر علوم دولت اصلاحات ادامه داد: دانشگاه نهادی علمی، مدرن و مدنی است و رسالت‌های چندگانه دارد، از جمله رسالت تربیتی و پژوهشی دانشگاه باید نوآوری و تولید علمی داشته باشد تا براساس آن بتواند راه حل‌های علمی برای جامعه و کشورش ارائه دهد، اما آن نقشی که نه تنها در ایران بلکه در جهان و کنگره‌های بزرگ علمی بر آن بیش از پیش تاکید شده نقش اجتماعی دانشگاه است.

وی عنوان کرد: جامعه ما از جنگ هشت ساله و سوءمدیریت هشت ساله دولت قبل آسیب‌های فراوان دیده است، اما دانشگاه باید به دولت کمک کند زیرا در همه کشورهای توسعه‌یافته نهادهای مدنی و علمی در حکم بازوان دولت هستند و دولت به تنهایی توان حل مشکلات را ندارد.

معین از جایگاه بد کشور ما در شاخص‌های اجتماعی جهانی یاد کرد و گفت: جامعه ما از هم گسیخته است و انسجام لازم را ندارد، در حالی که کشور مسلمان و شیعه بوده و در دین ما بر انسجام تاکید شده است.

معین با اشاره به فضای فعلی دانشگاه‌ها گفت: با وجود رشد جمعیت دانشگاهی شاهد رشد فعالیت‌ها نیستیم و در زمان انقلاب با وجود کمبود اعضا این فعالیت‌ها بیشتر بوده است.

وی افزود: دانشجو مصدر انرژی، آرمان‌گرایی و تعهد اخلاقی نسبت به کل جامعه است، در کشوری مثل ایران که احزاب فعالیت آنچنانی ندارند اگر دانشجو نیز خود را کنار بکشد اتفاقی چون سال 84 رخ می‌دهد.

معین در ادامه به دهه اول انقلاب اشاره کرد و گفت: انقلاب ما حقیقتاً یک انقلاب اصلاح‌طلبانه بود و خشن و جنگ‌طلبانه نبود، ولی متاسفانه چهره بدی در داخل و خارج از آن ارائه شد و متاسفانه ما نتوانستیم خود انقلاب را به زبان جذاب و واقع‌بینانه تدوین کنیم، در زمان جنگ بسیجیانی داشتیم که عاشق بودند، ترک تحصیل و دیار می‌کردند و عاشقانه و البته آگاهانه از کشور خود دفاع می‌کردند.

معین همچنین با اشاره به موفقیت دولت در برجام، ضمن تکریم نقش تیم دیپلماسی، پشتوانه اصلی آن را دفاع ملت در جنگ هشت ساله دانست.

وی در دهه دوم انقلاب یکی از پیشرفت‌های بزرگ را در حوزه دانشگاهی دانست و تصریح کرد: بیش از 20 دانشگاه با کیفیت مناسب در این دوران با زیرساخت‌های مناسب به‌وجود آمد و پیشرفت‌های زیادی در آموزش عالی شکل گرفت.

معین با اشاره به دهه سوم انقلاب و دوران اصلاحات بیان کرد: در این دوره با چالش‌های جدی سیاسی و اجتماعی و امنیتی مواجه بودیم و فرصت‌های زیادی را متاسفانه از دست دادیم با این وجود در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه اقتصادی موفقیت‌های زیادی وجود داشت.

وی به نقش دانشجو در دوم خرداد اشاره کرد و افزود: دانشجویان، اساتید و معلمان نقش اول را در دوم خرداد داشتند و آگاهی‌ها را دانشجوها به داخل خانواده‌ها بردند، پس از این دوران در انتخابات 84 جنبش دانشجویی دچار افول شد و نتیجه آن شد که خسارت‌هایی بیش از خسارت‌های مالی نصیب کشور شد که چندین سال جبران آن زمان می‌خواهد.

معین همچنین افزود: ما پیرو دینی هستیم که پیامبر آن رسالتش را اخلاقی می‌داند ولی دچار فسادهای اخلاقی فراوان شدیم.

معین خاطرنشان کرد: دانشجو در دهه چهارم و در انتخابات 92 نیز نقش بسیاری داشت البته نه به اندازه دوم خرداد.

وزیر علوم دولت اصلاحات خطاب به دانشجویان گفت: سعی خود را بکنید که حضور حداکثری مردم در انتخابات حضوری آگاهانه باشد و اینکه افراد واجد صلاحیت را بازشناسند و به افرادی که با افراطی‌گری خود به کشور ضربه زدند اجازه ورود دوباره به مجلس ندهند.

معین اذعان کرد: انقلاب و نهضت کربلا به فرمایش خود امام حسین انقلابی اصلاح‌طلبانه بوده است، در دهه چهارم انقلاب جنبش چهار میلیونی دانشجویی ما نقش بسزایی دارد و نقش اصلی باید بازگشت به آرمان‌های اصلی و اصیل اول انقلاب باشد، در راستای تحقق آزادی، حقوق اصلی مردم، در راستای استقلال کشور باید تلاش کند.

وی به تعریف جمهوری اسلامی پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی یعنی نظامی که ساختار دموکراتیک داشته باشد و مبتنی بر رأی مردم باشد، بدون هیچ واسطه‌ای، مردم ما احتیاج به هیچ قیّمی ندارند و عاقل و رشید و آگاه هستند، یکی از مظاهر دموکراسی این است که مردم آگاه حق رأی داشته باشند و حق انتخاب شدن در فضای سالم رقابتی داشته باشند و این حق برابر است، هیچ آقا بالاسری نیاز نیست، مردم حتی اگر اشتباه هم رأی بدهند حق دارند، زیرا در مرحله بعدی جبران می‌کنند.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: فارس


ویدیو مرتبط :
فرصت زیادی باقی نمونده