سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نسخه مخدوش پناه‌جویی


نسخه مخدوش پناه‌جوییشرق/ متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

درمانده از بلاتکلیفی چندین هفته‌ای خود در مرزهای اروپایی، ‌هزاران پناه‌جوی سوری و عراقی روز گذشته گذرگاه مرزی یونان به مقدونیه را به صحنه جدالی تازه بدل ساختند. آنان که چندین روز است اردوگاه ایدومنی در شمال یونان را به دلیل نبود جا و امکانات لازم برای پاسخ‌گویی به نیازهای خیل پناه‌جویان، به مقصد مناطق مرزی آن کشور با مقدونیه ترک کرده‌اند، در حالی روز گذشته یکی از دروازه‌های مرزی را فروشکستند که رویه جدید کشورهای حوزه بالکان در پذیرش پناه‌جویان و راه دراز پیش‌رو برای رسیدن به کشورهای اروپای غربی، امید آنان را برای آسایش و امنیتی زودرس به کلی ناامید کرده است. این خشم و استیصال آنان البته پاسخی پیش‌بینی‌شده از سوی نیروهای پلیس مرزی مقدونیه به همراه داشت؛ گازهای اشک‌آور و نارنجک‌های مشقی که اگرچه استفاده از آنها از سوی نیروهای مرزی اروپایی بی‌سابقه نیست؛ اما حساسیت‌های جهانی در قبال بحران پناه‌جویی سبب شده بود تا دست‌کم در چندین ماه گذشته شاهد چنین برخوردی نباشیم. با تمام این اوصاف، معترضانی که روز گذشته با شکستن دروازه‌ها و بَست‌نشستن بر ریل قطار مرزی مقدونیه و یونان، آغازگر اولین آشوب پناه‌جویی در یک‌سال اخیر بوده‌اند، تنها بخش کوچکی از موج بحرانی هستند که به‌ نظر مقامات مرزی کشورهای حوزه بالکان و شرق اروپا، با بستن مرزها، برپایی نرده‌ها و در نهایت باطوم سرکوب رفع و رجوع شدنی است.
اردوگاه برپاشده در نزدیکی گذرگاه ایدومنی در حالی اکنون میزبان شش‌هزارو ٥٠٠ پناه‌جوی گریخته از جنگ و خونریزی در خاورمیانه است که وزیر مهاجرت یونان روز یکشنبه اعلام کرده بود به دلیل ممانعت دولت مقدونیه از افزایش آمار ورود پناه‌جویان اضافه بر آن میزان که دولت صربستان آمادگی خود را در پذیرش آنان اعلام کرده، شمار پناه‌جویان و مهاجران گرفتارآمده در آن کشور احتمالا در هفته‌های آتی به بیش از ٧٠ هزار نفر می‌رسد؛ در‌این‌میان البته یانیس موزالاس اظهار امیدواری کرده تا طرح پیشنهادی ناتو در مقابله با قاچاقچیان انسان می‌تواند تا حدود ٧٠ درصد آمار ورود پناه‌جویان به حوزه یورو را محدود کند. هفته گذشته، مقامات ناتو طرحی ارائه دادند که تمامی کشتی‌های عبوری از دریای اژه را ملزم می‌کند اطلاعات شناسایی خود را به گارد ساحلی ترکیه، یونان و آژانس مرزی اتحادیه اروپا، فرانتکس، ارائه دهند.
این طرح همچنین در راستای توافق اتحادیه اروپا با ترکیه مبنی بر کاهش میزان ورود پناه‌جویان به اروپا، تمامی نیروهای مرزی و گاردهای ساحلی را ملزم می‌کند پناه‌جویان نجات‌یافته به دست نیروهای ناتو را به ترکیه باز گردانند؛ اما تمامی این اقدامات نیز سبب نشده تا مقامات آتن موافقت خود را با هرگونه تصمیم‌گیری احتمالی در نشست هفته آینده ترکیه با اتحادیه اروپا و همچنین نشست آتی شورای اروپایی پیرامون بحران پناه‌جویی، مشروط بر تعهد دیگر کشورهای عضو اتحادیه در تقسیم بار پناه‌جویان ورودی ندانند؛ شکافی که روز‌به‌روز بر شدت تنش دیپلماتیک دو اردوی موافق و مخالف طرح مشترک پناه‌جویی می‌افزاید.
در‌این‌میان، «آنگلا مرکل»، صدر اعظم آلمان، همچنان رساترین صدایی است که این روزها در حمایت از طرح اروپایی تقسیم پناه‌جویان، به طرز طعنه‌آمیزی پشت دولت «آلکسیس سیپراس»، نخست‌وزیر چپ‌گرای یونان درآمده است. او که روز یکشنبه با شبکه تلویزیونی «ای‌آر‌دی» گفت‌وگو می‌کرد، تأکید کرد تنها‌گذاشتن یونان، آن‌هم از سوی دولت‌هایی که همین سال گذشته تمامی تلاش خود را کردند تا آن کشور را به هر تمهیدی در اتحادیه اروپا نگه دارند، به‌شدت اشتباه است و اروپا نباید بگذارد تا یونان گرفتار آشوب و بحران انسانی دیگری شود. او ضمن اذعان به بزرگ‌ترین ترس خود که همانا ترس از بدل‌شدن اروپا به مجموعه‌ای است که حدود تعریف‌شده اعضایی از آن منجر به رنج عضوی دیگر شود، خاطرنشان کرد هیچ برنامه جایگزینی در قبال بحران پناه‌جویی روی میز ندارد و با هرگونه طرحی برای محدود‌کردن شمار پناه‌جویان ورودی به‌شدت مخالفت خواهد کرد. اشاره او البته بیشتر از هر چیز معطوف به فشارهای داخلی بر دولت برای تعیین آمار ثابت ورود پناه‌جویان به خاک آلمان بود که هر روز شدتی بیشتر از گذشته می‌یابد؛ چنان‌که به طور مثال حزب سوسیال مسیحی به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک در دولت ائتلافی، خواهان تعیین حدی ٢٠٠ هزارنفری در قبال تعداد پناه‌جویان ورودی به آن کشور در سال جاری میلادی شده است. صدر اعظم آلمان همچنین ضمن انتقاد از رویکرد خودسرانه و یک‌طرفه کشورهای اروپای‌شرقی در قبال بحران پناه‌جویی، به‌طور خاص اتریش و برخی همسایگان بالکان آن، ازجمله مقدونیه، صربستان، کرواسی و اسلوونی را خطاب قرار داد که با اعمال محدودیت‌هایی بر شرایط و نرخ روزانه ورود پناه‌جویان، به طرز فاجعه‌آمیزی بر انبوه آوارگان وامانده در خاک یونان افزوده‌اند؛ انتقاداتی که واکنش سریع وزیر کشور اتریش را به همراه داشته است. یوهانا میکل‌لایتنر در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی اتریش، انتقادات مرکل را پوچ و بی‌معنی خوانده و مدعی شده از منظر برخی، راه‌حل اروپایی در قبال بحران پناه‌جویی به سرازیرشدن تمامی پناه‌جویان به خاک اتریش تقلیل یافته است.

با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: شرق


ویدیو مرتبط :
توضیح شیوه احساس پناه جویی در دعوت به نماز