سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نسخه ای جدید برای درد کهنه بافت های فرسوده


ادامه گزارش به این شرح است: نوسازی بافت های فرسوده در سومین استان زلزله خیز کشور در حالی به کندی پیش می رود که با وجود گذشت 10 سال از آغاز این پروژه در بیرجند هنوز به سرانجام روشنی نرسیده است .
برنامه نوسازی و احیای بافت های فرسوده کشور از برنامه سوم توسعه آغاز شد اما امروز که در سال های پایانی برنامه پنجم توسعه هستیم پروژه های نوسازی بافت فرسوده روی خط صفراست.
مهم این است که ما چگونه با افراد ساکن در بافت فرسوده رفتار و برخورد داشته باشیم و باید حق مالکیت ساکنان این بافت را محترم بشماریم چرا که بسیاری از ساکنان این بافت به ویژه افراد مسن تنها بدلیل عادت کردن به محله های فرسوده تاکنون حاضر به احیای بافت فرسوده نشده اند.
بنا بر اعلام نظر مسئولان تمامی طرح های گذشته از جمله طرح فرزان در بافت های فرسوده در حال حاضر بدلیل مواجه شدن با شکست منحل شد و قرار است طرح ملی بازآفرینی پایدار شهری با مشارکت 100 درصدی مردم اجرایی شود طرحی که به نظر می رسد زمان بر باشد.
در این گزارش نظر برخی از مسئولان در مورد اجرای این طرح انعکاس داده شده است.
** شکست تمامی سیاست های بافت فرسوده
رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: در خراسان جنوبی شش شهر مصوب دارای بافت فرسوده شامل بیرجند، قاین، نهبندان، بشرویه، فردوس و سرایان وجود دارد که در اولویت کاری شرکت عمران و بهسازی شهری ایران قرار گرفته اند.
فروزان افزود: رویکردها و سیاست های قبلی در بافت فرسوده نه تنها در خراسان جنوبی بلکه در سراسر کشور با شکست مواجه شده بنابراین این رویکردها تغییر پیدا کرد و از تاریخ 30 خردادماه 92 طرح فرزان مورد بازنگری قرار گرفت و در حال حاضر چنین طرحی در بافت فرسوده وجود ندارد.
** طرح ملی بازآفرینی پایدار شهری
وی ادامه داد: در این طرح محدوده بافت فرسوده فریز شده بود و مردم حق هیچ خرید و فروشی را در مورد ملک خود نداشتند که در حال حاضر با تصویب طرح ملی باز آفرینی پایدار شهری با یک رویکرد جدید روبرو هستیم و به نظر می رسد دیگر اینگونه مشکلات را در بافت فرسوده نداشته باشیم.
** بافت فرسوده 425 هکتاری خراسان جنوبی
وی مساحت بافت هایس فرسوده استان را 425 هکتار و در بیرجند 164 هکتار عنوان کرد و گفت: در بیرجند 10 هکتار از بافت فرسوده بعنوان پایلوت در طرح فرزان قرار گرفته بود که نتوانست مشکلی را از این محدوده رفع کند .
وی با اشاره به اینکه 180 هکتار سکونتگاه های غیر رسمی در استان وجود دارد ،اظهار داشت: بعد از ابلاغ سند ملی بازآفرینی شهری در شهریور ماه 93 توسط هیات دولت، محدوده های این طرح به 5 مورد شامل بافت فرسوده، سکونتگاه های غیر رسمی، روستاهای ادغام شده در شهر، پادگان ها و کارخانه های رها شده در شهر و بافت تاریخی افزایش یافته است.
رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه دیدگاه های قبلی در مورد بافت فرسوده صرفا کالبدی بوده و هدف آن تخریب و ساخت و ساز و ایجاد معبر و تعریف پروژه های جدید بوده است، اذعان داشت : در طرح جدید بیشتر به مسائل فرهنگی و اجتماعی و اشتغال ساکنین در این محلات توجه می شود که دستگاه های اجرایی زیادی در این زمینه همکاری خواهند داشت.
فروزان ادامه داد: مردم ساکن در این محدوده ها بخاطر نداشتن شغل مناسب و درآمد کافی توان پرداخت تسهیلات را ندارند بنابراین ما در صدد هستیم با همکاری مجموعه هایی مانند فنی و حرفه ای، کمیته امداد، بهزیستی و .. در زمینه فراهم ساختن شغل مناسب برای این افراد تلاش کنیم.
** مدیریت نکته گم شده در بافت فرسوده
وی از مدیریت به عنوان نکته گم شده در بافت فرسوده یاد کرد و گفت: شورای شهر و شهرداری ها بازوهای اجرایی ما در این طرح خواهند بود و ما به دنبال ضابطه نیستیم و تکیه ما بر مشارکت مردم است.
** راه اندازی دفاتر تسهیل گری در بافت های فرسوده
وی به راه اندازی دفاتر تسهیل گری در بافت های فرسوده و کوچک سازی مقیاس نوسازی اشاره کرد و افزود: این دفاتر در برخی از شهرها مانند مشهد و تهران راه اندازی شده و موفقیت هایی نیز کسب کرده اند که این دفاتر با هدف جلب اعتماد مردم راه اندازی می شوند تا به عنوان یک رابط کلیه کارهای نوسازی خود را به این مجموعه ها واگذار کنند.
** بازگشایی معبر طرح فرزان تا تیر 95 در صورت تخصیص اعتبار
وی با بیان اینکه در طرح فرزان 30 درصد تاکنون تملک صرف صورت گرفته اظهار داشت : ما به دنبال بازگشایی معبر هستیم تا ارزش افزوده در بافت فرسوده ایجاد کنیم که ساخت پل بزرگ موسی بن جعفر گام بزرگی در این آزاد سازی خواهد بود.
فروزان تصریح کرد: 10 تا 15 درصد بازگشایی معبر طرح فرزان باقی مانده که با همکاری استانداری و شهرداری در صورت تخصیص اعتبار یک میلیارد تومانی پیش بینی می شود تا آخر تیرماه سال 95 بازگشایی به طور کامل صورت گیرد.
وی در ادامه افزود: قرار است استاندار خراسان جنوبی،مدیر کل راه و شهرسازی و معاون عمرانی استانداری در جلسه ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری در ماه آینده درتهران شرکت کنند تا مشکلات و دغدغه های استان را در بافت فرسوده، سکونتگاه های غیر رسمی و بافت های تاریخی انعکاس دهند.
** تقویت بنیه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در بافت های فرسوده
مدیر عامل شرکت عمران و مسکن سازان خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار ما در مورد طرح ملی بازآفرینی پایدار شهری گفت: قرار است در این طرح کلیه دستگاه های اجرایی خدماتی،آموزشی،فرهنگی و حمایتی مشارکت داشته باشند که شهرداری ها یکی از اصلی ترین این ارگان ها به شمار می روند.
کمیلی دوست افزود: این مجموعه ها در مباحث فرهنگی و اجتماعی در 5 محدوده جدید وارد عمل می شوند که باید علاوه بر کار زیربنایی به این مباحث نیز بپردازند و تقویت بنیه اقتصادی ساکنین در این محدوده ها از دیگر اهداف ما به شمار می رود.
وی ادامه داد: ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری در استان کمیته های زیر مجموعه ای دارد که دستگاه های اجرایی مختلف در این کمیته ها عضویت دارند که برنامه های راهبردی خود را در این محدوده ها به کمیته تلفیق اعلام می کنند تا جمع بندی این برنامه ها در ستاد مطرح و مشکلات و موانع برطرف گردد.
** اجرای طرح بازآفرینی پایدار شهری زمان برخواهد بود
وی با اشاره به اینکه در طرح جدید مشارکت و جلب اعتماد مردم مورد توجه قرار گرفته است، اذعان داشت: وقتی مردم به این باور برسند که باید ملکشان نوسازی شود بدون اینکه حقی از آنها تضییع گردد خودشان پای کار می آیند بر عکس روال گذشته که این امر مهم مغفول مانده بود.
وی مدت اجرای طرح جدید را زمان بر دانست و گفت: ما برای طرح 164 هکتار بافت فرسوده بیرجند مشاور گرفته ایم تا این محدوده را مورد مطالعه قرار دهد چرا که مهم ترین مشکل موجود در بافت فرسوده کمبود فضای خدماتی ،درمانی،شبکه شطرنجی خیابانی و مشکل در رفت و آمد مردم است که این مشاور طرحی را با نظرخواهی مردم از این محدوده آماده می کند.
** راه اندازی اولین دفتر تسهیل گری بافت فرسوده در بیرجند
کمیلی دوست از راه اندازی اولین دفتر تسهیل گری بافت فرسوده در بیرجند خبر داد و افزود: قرار است تا نیمه دوم آذر ماه دومین دفتر نیز راه اندازی شود که کار این دفاتر جلب اعتماد مردم و تسریع در روند اجرایی برای نوسازی است.
** طرح های گذشته در بافت های فرسوده به سمت و سوی درستی نرفته است
مشاور عمرانی شهردار بیرجند و مدیر دفتر بافت فرسوده شهرداری نیز با اشاره به اینکه تجربه های قبلی در مورد بافت فرسوده به سمت و سوی درستی نرفته است ،گفت: در طرح های گذشته که در بافت فرسوده اعمال شده اطلاع رسانی خوبی به مردم صورت نگرفته و طرح ها عملیاتی نبوده و حتی مردم اطلاعات درستی از پرداخت تسهیلات نیز دریافت نکردند .
** طرح بازآفرینی پایدار شهری سرانجام موفقی خواهد داشت
تبریزی ادامه داد: طرح جدید بازآفرینی پایدار شهری که قرار است در بافت های فرسوده اجرایی شود با طرح های گذشته متفاوت است و به نظر می رسد بتواند موفقیت بیشتری کسب کند.
وی پیش بینی کرد: با راه اندازی دفاتر تسهیل گری و مشارکت بیشتر مردم در طرح جدید و حضور مشاور از شرکت مادر تخصصی و ورود به این طرح استقبال بیشتری از مردم را شاهد باشیم چرا که به نظر می رسد قرار است کار راهبردی در بافت های فرسوده انجام شود.
وی با بیان اینکه سرانجام این طرح مثبت ارزیابی می شود، گفت: امید می رود در آینده نه چندان دور آثار و پیامدهای خوبی را از اجرای این طرح در بافت فرسوده شاهد باشیم.
** وسعت بافت فرسوده در شهر بیرجند در حال افزایش است
تبریزی با ابراز نگرانی از افزایش وسعت بافت فرسوده در شهر بیرجند افزود: سالیان سال است که طرح مصوب 164 هکتار بافت فرسوده بیرجند برزمین مانده که با توجه به اینکه بافت مرکزی بیرجند روی گسل زلزله است امید است اقدامات مناسبی برای جلوگیری از خطرات احتمالی صورت گیرد.
** مردم رغبت چندانی به سرمایه گذاری در بافت فرسوده ندارند
نائب رئیس شورای شهر بیرجند نیز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: مردم در بافت فرسوده معمولا با توجه به اینکه هزینه ساخت و سازها همانند سایر نقاط شهر است ولی ارزش افزوده کمتری نصیبشان می شود رغبت چندانی به سرمایه گذاری در این محدوده ندارند.
نفیسه نخعی ادامه داد: در طرح جدید بازآفرینی پایدار شهری در بافت فرسوده اگر دولت همکاری لازم را داشته باشد و مردم نیز استقبال کنند شورای شهر نیز تمهیدات لازم را اتخاذ خواهد کرد.
وی موفقیت این طرح را منوط به میزان مشارکت مردمی دانست.
2047/7559/

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
فرسودگی وام بافت های فرسوده