توزیع بازی های رایانه ای ایرانی در مدارس


معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش از توزیع بازی های رایانه ای ایرانی در مدارس در آینده نزدیک خبرداد.  حمیدرضا کفاش در گفت و گو با ایرنا گفت: براساس امضای تفاهم نامه ای بین بنیاد ملی بازی های رایانه ای و وزارت آموزش و پرورش که سازمان دانش آموزی مسئولیت اجرای آن را بر عهده دارد، بازی های رایانه ای در مدارس توزیع می شود.

وی به مفاد این تفاهم نامه اشاره کرد و افزود: توزیع بازی های رایانه ای ایرانی در مدارس در آینده نزدیک، بررسی مجدد بازی های رایانه ای هم در مرکز ملی بازی های رایانه ای و هم در معاونت های مرتبط با محتوا در وزارت آموزش و پرورش، راه اندازی پنل خاص بازی های رایانه ای در جشنواره فاوای آموزش و پرورش در سال 1392 از جمله موضوعات اصلی این تفاهم نامه به شمار می روند.

وی در ادامه به وضعیت بازی های رایانه ای در کشور اشاره کرد و افزود: دستور رهبر معظم انقلاب برای تشکیل بنیاد ملی بازی های رایانه ای در نهم خرداد ماه سال 1385 و بیانات ایشان در نشست های متعدد در مورد اهمیت و ضرورت پرداختن به این موضوع، مسئولیت وزارت آموزش وپرورش را در ورود جدی به امر توسعه آموزش بازی های رایانه ای خاطر نشان می سازد.

وی گفت: بازی های ویدئویی و رایانه ای به لحاظ تأثیرگذاری در زمینه فرهنگ سازی، رشد و تکوین شخصیت فرهنگی و علمی و ایفای نقش های آموزشی و کمک آموزشی و همچنین پر کردن بخشی از اوقات فراغت گروه های سنی مختلف جامعه از جایگاه ویژه و مهمی برخوردار هستند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: همچنین رهبر معظم انقلاب بارها در بیانات خود به اهمیت بهره گیری از بازی های رایانه ای به عنوان ابزار مقابله با تهاجم فرهنگی تاکید داشته اند.

وی در ادامه با اشاره به چالش های موجود بر سر راه آموزش بازی های رایانه ای گفت: متاسفانه به دلیل این که هنرستانی با عنوان بازیهای رایانه ای در کشور وجود ندارد که حتی به صورت پایلوت در زمینه آموزش بازی های رایانه ای فعالیت کند؛ تلاش های پراکنده در این زمینه به ثمر نمی رسد. معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: بر همین اساس معتقدم ما با خلاء آموزش در کشور در بخش بازی های رایانه ای مواجه هستیم.

وی در ادامه با اشاره به فرصت های بهره برداری نشده در منطقه که تبدیل به تهدید شدند، اظهار کرد: طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی بنیاد ملی بازی های رایانه ای، در سال 1394 ایران در رتبه چهارم توسعه صنعت بازی سازی منطقه قرار گرفته است و به ترتیب کشورهای ترکیه، مصر و عربستان، قبل از ایران مقام های اول تا سوم منطقه را به خود اختصاص داده اند.

کفاش افزود: این امر در حالی رخ داده است که تا سال 1390 ایران رتبه اول منطقه را در صنعت بازی های رایانه ای کسب و حفظ کرده بود.

وی یادآور شد: تقویت رویکرد آموزش بازی های رایانه ای، حمایت از بازی سازها توسط شرکت های چند ملیتی و توسعه زیرساخت و تجهیزات از جمله مهم ترین عوامل برتری تدریجی کشورهای اشاره شده به شمار می روند.

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: همچنین طبق آخرین نظرسنجی اعلام شده از سوی بنیاد ملی بازی های رایانه ای که در پاییز 1394 منتشر شد، بازی سازان کشور، دغدغه اصلی خود را نیاز به آموزش برشمرده اند.

وی اظهار داشت: بازی سازان از دولت توقع دارند زمینه های ارائه آموزش این صنعت را در کشور ایجاد کرده و از آن حمایت کند و موجبات توسعه آموزش را نیز فراهم آورد.

کفاش گفت: پیگیری سریع ایجاد برنامه درسی رشته بازی های رایانه ای از طریق دوره فنی حرفه ای و کاردانش، اجرای برنامه درسی این رشته در نقاط مستعد کشور بر اساس آمار مستخرج از جشنواره های انجام شده و نیز آمار ارائه شده از سوی بنیاد ملی بازی های رایانه ای، فرهنگ سازی از طریق برگزاری همایش های بازی های رایانه ای با تاکید بر جنبه های تربیتی بازی های رایانه ای و تقویت و گسترش برگزاری مسابقات بازی های رایانه ای در برنامه مسابقات فرهنگی و هنری معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش برای سال های آینده از جمله اقدامات پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در راستای تربیت نیروی انسانی بازی ساز است.

وی گفت: همچنین وزارت آموزش و پرورش با تعریف دوره های ضمن خدمت مرتبط با بازی های رایانه ای با عنوان رویکردهای یاددهی- یادگیری توسط بازی های رایانه ای برای آموزش معلمان سعی دارد تا ضمن آشنایی با این ابزار مهم و ایجاد حساسیت، نسبت به موضوع علاقمند شده و در فرآیند تدریس خود از آن استفاده کنند.

کفاش افزود: افزایش دادن سطح درگیری حوزه های مختلف وزارت آموزش و پرورش با موضوع بازی های رایانه ای از جمله، بخش هوشمند سازی مدارس و معاونت پرورشی و فرهنگی از جمله سایر اقدامات است.


ویدیو مرتبط :
تبلیغ بازی رایانه ای ایرانی