طالبان در سودای ورود به آسیای میانه از فراز یومگان


برخی مقامات سیاسی افغانستان پس از بالاگرفتن پرسش های زیاد در مورد اینکه چرا گروههای تروریستی داخلی وخارجی در10 ماه گذشته برای سومین بارشهرستان یومگان بدخشان را تصرف کرده اند می گویند که این شهرستان ازموقعیت جغرافیایی برخوردار است و از همین رو گروه طالبان به این منطقه چشم دوخته اند.
به نظر آنها طالبان می تواند با تصرف یومگان به آسانی به دیگر شهرستان های این منطقه دست یافته وهمچنین مرز تاجیکستان را به کنترل خود درآورد.
این سخنان درحالی به میان آمده است که روز پنجشنبه هفته گذشته برای بار سوم گروه طالبان مرکز شهرستان یومگان بدخشان را به تصرف درآوردند.
طبق گزارش ها در درگیری ها میان نیرو های دولتی افغان و طالبان در این منطقه از هر دو طرف دهها نفر کشته و زخمی شده اند.
وزارت دفاع افغانستان هم گفته است که تلاش ها برای بازپس گیری این منطقه جریان دارد.
«​زکریا سودا» یک نماینده استان بدخشان در مجلس افغانستان می گوید که جنگجویان خارجی تلاش دارند که با تصرف یومگان و دیگر شهرستان های بدخشان و بیش تر کشورهای آسیای میانه و روسیه را با تهدید های امنیتی روبرو سازند.
وی دراین رابطه به یک رسانه محلی تاجیکستان گفت: «این که چرا جنگجویان خارجی این نقطه را انتخاب می کنند، نظر من این است که اینجا بدخشان با تاجیکستان، پاکستان و چین هم مرز است و این بسیار نقطه مهم است.
وی تصریح کرد:«تروریستها از قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان در بدخشان حضور دارند و می توانند که یک تهدید برای مرزهای تاجیکستان باشند. بنابراین آنها این نقطه خیلی مهم را انتخاب کرده اند.»
به گفته این نماینده پارلمان افغانستان رهبری عملیات نظامی با هدف سقوط کامل بدخشان را بیش از 400 تروریست خارجی در دست دارند.
این نماینده مردم بدخشان نگران است که حضور بیش از یکهزار و 500 جنگجو در بدخشان سبب شود تا بیشتر از 50 درصد خاک این استان از کنترل دولت خارج شود.
«نیلوفر ابراهیمی» عضو مجلس نمایندگان افغانستان ازاستان بدخشان افغانستان به یک رسانه تاجیکی گفت که شهرستان یومگان از جایگاه ویژه استراتژیک دربدخشان برخوردار است و بنابراین طالبان و دیگر گروههای تروریستی به کنترل درآوردن دائمی آن چشم دوخته اند.
وی افزود:این شهرستان ازنگاه جغرافیایی موقعیت استراتژیک دارد.به این معنی که وقتی ناامنی در یومگان رخ دهد به طور مستقیم به شهرستان های دیگر نظیر جرم، بهارک و در نهایت شهر فیض آباد که با یومگان در ارتباط هستند تأثیر دارد.»
این نماینده پارلمان افغانستان همچنین گفت که جنگجویان داخلی و خارجی که وابسته به واحدهای اطلاعاتی کشور های منطقه هستند تلاش دارند تا با تصرف کامل استان بدخشان افغانستان دامنه فعالیت های خرابکارانه خود را به کشور های آسیای میانه گسترش دهند.
به گفته مسئولان محلی، یومگان، تگاب، قشم، وردوج، یفتل، راغستان، درایم، ارگ وتشکان، اشکاشم، جرم، بهارک، زیباک و یفتل پائین و بالا از جمله مناطق استان بدخشان هستند که در حال حاضر یا تحت کنترل مخالفان و یا هم با تهدید های جدی امنیتی روبرو هستند.
اخیرا مسکو ازتجمع اعضای گروه های تروریستی بخصوص گروه افراطی داعش در مرز های تاجیکستان و ترکمنستان ابراز نگرانی کرده است.
افغانستان با تاجیکستان حدود یکهزار و400 کیلومتر، ترکمنستان 744 کیلومتر و ازبکستان137 کیلومتر مرز مشترک دارند.
رسانه ها از قول «انتالی انتان اف»معاون وزیردفاع روسیه نوشتند که در افغانستان نفوذ گروه داعش رو به افزایش بوده و هم اکنون این گروه از 35استان این کشور در 25 استان فعال است وتجمع اعضای این گروه در مرز های تاجیکستان وترکمنستان ما را نگران کرده است.
به گفته انتان اف هم اکنون در صف گروه داعش که فعالیتش در روسیه و کشور های آسیای میانه ممنوع اعلام شده است حدود 30 هزار شهروند خارجی از جمله شهروندان روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و قزاقستان حضور دارند.
آساق**1663**1590

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
فراز و نشیب (پیدایش لیبرالیسم و ورود آن به ایران 1)