سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ابراهیم جعفری: داستان حضور ایرانی‌ها در عراق صحت ندارد


ابراهیم جعفری: داستان حضور ایرانی‌ها در عراق صحت ندارد

خبرگزاری صدا و سیما/ وزیر امور خارجه عراق گفت: داستان حضور ایرانی ها در عراق یا وجود پایگاه ایرانی درعراق صحت ندارد و فقط مستشارانی با اطلاع عراق و با دریافت ویزا وارد این کشور شده اند که در این زمینه نیز مشکلی وجود ندارد.

ابراهیم جعفری در گفتگوی اختصاصی اسکای نیوز با وی درباره عملکرد اتحادیه عرب درخصوص تجاوز ترکیه به خاک عراق گفت: «مصوبه اتحادیه عرب که با اجماع تصویب شد بسیار رضایت بخش بود. وزرایی که در این جلسه حضور داشتند و به این قطعنامه رأی دادند اخلاص و وفاداری خود را به عراق نشان دادند. البته طبیعت این موضوع اقتضا می کند که چنین باشد. این مسئله روشن است و اختلافی بر سر آن نیست. نیروهای متجاوز نظامی یک کشوری به کشوری دیگر نفوذ کرده اند و تا عمق 110 کیلومتری آن پیشروی کرده اند. این مسئله به توضیح بیشتر نیاز ندارد.

اجماعی که در اتحادیه عرب در خصوص این مسئله وجود دارد برای من مایه خرسندی بسیار است زیرا همواره خواستار اتحاد و یکپارچگی کشورهای عربی بوده ام و فرق نمی کند که مسئله مربوط به عراق باشد یا کشوری دیگر. من امیدوارم که این امر به سنتی حسنه تبدیل شود، یعنی هرگاه کشوری مورد تعرض قرار گرفت همه کشورهای عربی در مقابل آن بایستند. اما اینکه آیا این اقدام در همین حد کافی است یا نه، به برادران ترکیه ای ما بستگی دارد. آنها نباید دوستانشان را از دست بدهند. امروز عربها نشان داده اند که ترکیه فقط در برابر عراق نیست بلکه در برابر کل کشورهای عربی قرار دارد. انتظار می رود که این مسئله مورد توجه ملت و دولت ترکیه واقع شود. درست نیست که میان ترکیه ای ها و عربها شکاف ایجاد شود. این مسئله از سطح دولت فراتر رفته و به ملت رسید و از یک کشور فراتر رفته و به سطح کل کشورهای عربی رسیده است. اکنون کل جهان مشاهده می کند که کشورهای عربی یکپارچه خواستار احترام به حق حاکمیت خود هستند. حق حاکمیتی که تجزیه پذیر نیست. نقض حاکمیت عراق به معنای نقض حاکمیت کل کشورهای عربی است.»

الجعفری در بخش دیگری در پاسخ به پرسش خبرنگار اسکای نیوز درباره حضور ایران در عراق گفت: در گذشته نیز یکی از برادران ترکیه ای این پرسش را مطرح کرد و پرسید غیرعراقی ها چند پایگاه در عراق دارند؟ او صراحتاً نام ایران را ذکر نکرد اما از پرسش او بوی اتهام علیه ایران حس می شد. من به او صراحتاً گفتم که غیرعراقی ها هیچ پایگاهی در عراق ندارند. شماری از مستشاران غیر عراقی از کشورهای مختلف در پایگاههای مختلف عراق حضور دارند. این پایگاهها متعلق به عراق هستند و مستشاران از کشورهای مختلف با کسب مجوز قبلی در این پایگاهها حضور می یابند و سپس باز می گردند. ما حتی با حضور نیروهای پیاده ائتلاف بین المللی به خاک عراق مخالفت کرده ایم و فقط با حضور مستشاران در خاک عراق موافقت کردیم. مستشاران با دریافت ویزا و برای مدت مشخصی وارد خاک عراق می شوند. هیچ یک از هواپیماهای ائتلاف بین المللی (ضد داعش) نیز بدون مجوز عراق در آسمان عراق پرواز نمی کنند. ماجرای حضور ایرانی ها یا وجود پایگاهی در عراق که متعلق به ایران باشد صحت ندارد. مستشارانی با اطلاع عراق و با دریافت ویزا وارد عراق شده اند که در این زمینه نیز مشکلی نداریم.»

وی در بخش دیگری در پاسخ به پرسش خبرنگار اسکای نیوز درباره اتهامات مطرح شده برخی کشورهای عربی علیه ایران گفت:« ما از اتحادیه عرب خواسته بودیم درخصوص نفوذ نیروهای ترکیه به خاک عراق نشستی برگزار کند و قطعنامه ای در این خصوص صادر کند که این کار انجام شد. البته برخی در اینجا و آنجا بیانیه هایی صادر کردند که اساساً صدور این گونه بیانیه ها و طرح این گونه سخنان صدمه ای به این قطعنامه نمی زند. برخی از نقض حاکمیت کشورهای عربی دیگر سخن گفتند و سعی کردند مسائل را با یکدیگر مقایسه کنند.»

ابراهیم جعفری در بخش دیگری به مسئله ربوده شدن شماری از اتباع قطر در استان سماوه عراق اشاره کرد و گفت: «ما ابتدا سعی کردیم آنها را متقاعد کنیم که اگر این مسئله به جلسه دیگری موکول شود بهتر است. زیرا درخواست برگزاری نشست فوق العاده اتحادیه عرب را ما مطرح کرده ایم و موضوع آن را ما مشخص می کنیم. بنابراین طرح سخنان دیگر در خصوص این مسئله موضوعیت ندارد. آنچه برای ما اهمیت دارد اصل نقض حاکمیت است. ما پیش از مراجعه به اتحادیه عرب مستقیماً با ترکیه ای ها تماس گرفتیم و سفیر آنها را در بغداد احضار و با وزیر امور خارجه آنها گفتگو کردیم. من با وزیر امور خارجه ترکیه گفتگوی 40 دقیقه ای داشتم و به او گفتم که شما به عمق 110 کیلومتری خاک عراق وارده شده اید و ما اجازه چنین کاری را نمی دهیم. عراق دارای حاکمیت مستقل و عزت و احترام است و این گونه اقدامات تحریک آمیز است. گفتگوی ما درباره حضور نیروهای جدید در عراق نبود بلکه درباره نیروهای فعلی بود. وقتی آمریکا در نیویورک میانجیگری کرد تا نشستی سه جانبه برگزار شود و نشست مشترک وزرای امور خارجه سه کشور ترکیه و عراق و آمریکا برگزارشد ما درباره چه موضوعی گفتگو کردیم؟ آنها در آن جلسه گفتند که این نیروها جابجا شده اند که من گفتم این سخن شما اعتراف ضمنی به حضور نظامی شما در خاک عراق است.»

وی در ادامه در پاسخ به سوال اسکای نیوز درباره دو بیانیه ای که در این خصوص منتشر شده و یکی از آنها به مسئله جزایر سه گانه ایران و دیگری درخصوص ربوده شدگان قطری در عراق است گفت:« دولت عراق تلاش می کند که راهی برای حل مسئله ربوده شدگان قطری بیابد. مسئله جزایر (ایران) نیز به این شکل و به این نام مطرح نشده است در واقع موضوع به صورت نقض حاکمیت به صورت عام مطرح شده است. در این بیانیه از ایران و مسئله یمن و کشوری دیگر نام برده شده است. اما به خاطر ندارم که مسئله جزایر را شنیده باشم. ممکن است اشاره شده باشد.»

الجعفری درباره ربوده شدگان قطری گفت: «اکنون 9 تن ازآنها آزاد شده اند. ابتدا برخی سعی کردند که این افراد را به دو گروه تقسیم کنند: یک گروه که وابسته به خاندان حاکمیت قطر هستند و گروه دوم که خدمتکاران و دستیاران آنها هستند. تلاش های ما برای آزادی آنها ادامه دارد. در برخی از مناطق عراق اختلالات امنیتی وجود دارد. این گونه مسائل به معنای آن نیست که دولت عراق علیه آنها موضع گیری دارد. اکنون داعش نیز در خاک عراق حضور دارد. اگرچه محدوده نفوذشان کاهش پیدا کرده اما همچنان در خاک عراق هستند. آیا این مسئله به معنای آن است که دولت عراق با آنها موافق است؟ مسئله حضور اعضای پ ک ک نیز همین گونه است. حضور آنها در عراق در واقع اختلالی امنیتی است. همین مسئله را با ایران و حضور سازمان مجاهدین خلق (منافقین) نیز داریم. حضور اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در عراق به معنای موافقت دولت عراق با این مسئله نیست. این مسئله اختلالی امنیتی است که در فضای فعلی به وجود آمده است. راهبرد ما در عراق احترام به حسن همجواری است و عراق هیچ گونه اقدامی که به این حسن همجواری آسیب وارد سازد انجام نمی دهد و مخالفان این کشورها که در خاک عراق حضور دارند از خاک عراق به این کشورها صدمه ای وارد نمی کنند.»

ابراهیم جعفری در بخش دیگری گفت: «عملیات نظامی (علیه داعش) ادامه دارد و نیروهای ویژه درحال پیشروی هستند. قبلاً 40 درصد از خاک عراق در کنترل داعش بود اکنون این رقم از 17 درصد فراتر نمی رود. این دستاورد حاصل عملکرد نیروهای مسلح عراق است. البته خوب است بدانید که مدیریت عملیات نظامی نیروهای پیاده نظام به صورت کامل در اختیار عراق است. این که گفته می شود شیعیان و سنی ها با هم درگیر هستند صحت ندارد. الحشد الشعبی متشکل از نیروهای شیعه و سنی است. وقتی نیرویی متشکل از سنی ها و شیعیان باشد چطور می تواند خدای ناکرده به انتقام جویی از اهل سنت بپردازد. این جنگ ، جنگ عراق است و به شیعیان و سنی ها ارتباطی ندارد. در سنجار همه ایزدی هستند. نه شیعه و نه سنی. نخستین شهید الحشد الشعبی از برادران اهل سنت بود. محمد الکروی افسر توانمند و محترم از افسران ارشد اهل سنت است. وزیر دفاع عراق اهل سنت است. آنچه در رسانه ها و در سر برخی سیاستمداران خارجی وجود دارد حاصل تصورات است. ما در عراق چنین چیزی نداریم. »

وی افزود: «هیچ شهری در عراق وجود ندارد که اهالی آن شیعه و سنی نباشند؟ البته نسبت ها متفاوت است. در شهرهای جنوبی اکثریت شیعه و اقلیت سنی هستند و وقتی به سمت مرکز و شمال حرکت می کنیم نسبت اهل سنت افزایش می یابد و اکثریت ساکنان اهالی شهرهای شمال عراق سنی و اقلیت شیعه هستند. قبایل مهم و بزرگ عراق نیز ترکیبی از شیعه وسنی هستند. خزاعه و تمیم و شمّر نمونه های این قبایل هستند که در میان آنها هم شیعه و هم سنی وجود دارد. تقریباً 9 /26 درصد یعنی تقریباً 27 درصد از ازدواج ها در عراق با مذهب دیگر صورت می گیرد. این مسئله به معنای آن است که از هر چهار عراقی یک نفر والدین شیعه و سنی دارد. »

ابراهیم جعفری در بخش دیگری در اشاره به روابط عراق با کشورهای مختلف گفت:« ما با همه کشورها بدون استثنا روابط قوی و گرم داریم. هیچ کشوری مستثنی نیست. این در این روابط دوجانبه به دنبال اشتراکات هستیم. با کشورهای مختلف یادداشت های تفاهم و توافقنامه هایی امضا کرده ایم و سفرهای متقابلی صورت می گیرد. کشورهای عربی نیز در صدر توجه هستند.»

وی در بخش دیگری درباره گروههای تروریستی در عراق گفت:« ما در سال 2004 اعلام کردیم که معتقدیم تروریسم نه دین دارد و نه مذهب و وطن. براین اساس داعش هیچ جا را برای جنایت خود مستثنی نمی کند و مذهب و دین و کشور هیچ تفاوتی برایش ندارد. ما در برابر جنگی جهانی قرار داریم. بسیاری از کشورهای جهان در جنگ جهانی اول و دوم حضور نداشتند اما اکنون هیچ کشوری نیست که از شر تروریسم در امان باشد.»

وی در بخش دیگری گفت: «یکی از زوایای نگاه ما به کشورها موضع آنها در برابر تروریسم است. این که چقدر به تروریست ها کمک مالی می کنند و میزان سلاحی که در اختیار آنها می گذارند و فضای فقهی و توجیه منبری برای تروریسم فراهم می کنند. آنها را آموزش می دهند و به کشورهای قربانی اعزام می کنند. کشورها باید شهروندان و مرزهای خود را تحت کنترل قرار دهند. البته ضرورت ندارد که یک فردی تابعیت آن کشور را داشته باشد. این مسئله توجیه کننده این نیست که این فرد تحت کنترل قرار نگیرد. هرکس می تواند تابعیتی غیر آن کشوری را داشته باشد که در آن حضور دارد. هر کشوری می تواند تابعیتی به فردی بدهد و او را تحت آموزش قرار دهد و عبور او را به سمت کشور قربانی تسهیل کند. همه اینها اقدامات تروریستی هستند. کویت کشور دوست ماست و روابط ما با این کشور دیرینه است. عربستان سعودی نیز که به تازگی سفیر خود را به عراق اعزام کرده است. قطر نیز در بغداد سفارتخانه دارد ما هیچ کس را مستثنی نمی کنیم و از این روابط استفاده می کنیم.»

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
داستان سروش صحت با صدای پیام بخشعلی