واکنش سازمان نظام پرستاری به حادثه بیمارستان اصفهان


سرپرست فنی سازمان نظام پرستاری با اشاره به حادثه بیمارستان اشرفی اصفهانی خمینی شهر از اعزام تیم فنی سازمان نظام پرستاری به این بیمارستان برای تهیه گزارش مستند از این حادثه خبر داد.

به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر ابوالفضل جاریانی در واکنش به اخبار منتشره در خصوص درآوردن بخیه کودک چهار ساله توسط تیم پزشکی و پرستاری در اورژانس بیمارستان اشرفی اصفهانی خمینی شهر اعلام کرد: در خصوص این اتفاق نادر و ناگوار که باعث تضییع حقوق اولیه بیمار و خانواده وی شده، تیم ارزیابی و فنی سازمان نظام پرستاری جهت کسب اطلاعات دقیق، تشکیل شده تا هر چه سریع‌تر گزارش مستند و همه جانبه این رویداد تلخ و رنج آور تهیه شده تا مانع از آن شود افرادی با اظهار نظرهای منفی و ناآگاهانه و بعضا هدفمند، حرمت و اعتبار پرستاران بالین و نیز حرفه مقدس و ارزشی پرستاری در کشور را زیر سوال برند.

سرپرست معاونت فنی سازمان نظام پرستاری گفت: حرفه مقدس پرستاری از پاک ترین و اخلاقی ترین حرف در نظام سلامت و حتی در سایر حرفه‌های کشور است؛ زیرا پرستاری با مهربانی، عطوفت، ایثار و اخلاقیات عجین شده و همواره و تحت هر شرایطی و موقعیتی پرستاران مهربان و ایثارگر مدافع حقوق بیماران هستند و تمام تلاش پرستاران در جهت تامین ایمنی و امنیت بیماران، کاهش درد، حفظ و ارتقای سلامتی تک تک افراد جامعه است.

وی افزود: دغدغه بیمار اولین دغدغه پرستار است؛ این یک شعار نیست بلکه اولین اصل حرفه پرستاری است و بارها مشاهده شده که پرستاران پیگیر و مطالبه گر حقوق بیماران بوده اند و در مواردی که بیمار پولی برای پرداخت خدمات درمانی نداشته‌اند با مراجعه به حوزه مدیریت و مددکاری بیمارستان مشکل مالی بیمار را از مسیر قانونی و حتی اقدامات خیرخواهانه برطرف کرده‌اند و این تنها یک مثال از دلسوزی و حمایت پرستاران از بیماران است. لذا برای جامعه پرستاری بسیار ناگوار و تأسف‌بار است که افرادی بخواهند حرمت و اعتبار این رشته را با اخبار نادرست و ناصواب خدشه‌دار کنند.

جاریانی بیان کرد: در قوانین موجود و مسوولیت‌های حرفه‌ای، پرستار می‌تواند اموری را که به‌ ضرر سلامت بیمار باشد، انجام ندهد و طبق اخبار منتشره و گفته‌های اولیه در صورت وجود دستور پزشک مبنی بر کشیدن بخیه، چرا پرستار آن را اجرا کرده است؟ در صورتی که پرستار می‌تواند دستورات پزشکی را که به‌ ضرر بیمار باشد و ایمنی و سلامت بیمار را تهدید می‌کند به سوپروایزر و مقام مافوق گزارش دهد و آن کار را انجام ندهد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرموده‌اند " باید کاری کنیم تا بیمار جز رنج بیماری، دغدغه و رنج دیگری نداشته باشد" لذا به هیج عنوان پذیرفتنی نیست که در بیمارستان و در ارایه خدمات و تحت هر شرایطی حتی عدم آگاهی و ندانستن، قصور و تخلفی صورت پذیرد که بیمار آسیب ببیند.

سرپرست معاونت فنی سازمان نظام پرستاری افزود: طبق ماده 2 قانون سازمان نظام پرستاری تلاش برای حفظ حقوق پرستاران و مردم در قبال خدمات پرستاری از اهداف و وظایف این سازمان است و جهت تامین و حفظ حقوق حرفه‎ای و ارتقای شئون اجتماعی پرستاران عزیز و ایثارگر این معاونت و تمامی فعالین حوزه پرستاری تمام تلاش خود را از مجاری قانونی در خصوص حمایت از پرستاران و مردم انجام می‌دهد تا خدایی ناکرده حقی از کسی ضایع نشود.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان نظام پرستاری، جاریانی در پایان اعلام کرد: مسوولیت‌پذیری و پاسخگویی یکی از هشت استاندارد حرفه پرستاری است و وجود مشکلات و کمبودهای حوزه پرستاری در ایران و نحوه پیگیری مطالبات پرستاری و نقدهای کارشناسی صرفا در راستای حفظ و ارتقای جایگاه واقعی پرستاری در نظام سلامت است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
ابلاغیه جدید وزارت بهداشت درباره آموزش پرستاری در بیمارستان ها و واکنش پرستاران