عکس سلفی نشان دهنده خود شیفتگی است؟( پاسخ های یک روان درمانگر)


درجاتی از خودشیفتگی وجود دارد. در واقع این موضوع را نمی توان یک فرضیه دانست. شما می توانید مقدار ناچیزی از ویژگی های افراد خودشیفته را داشته باشید.

تکنیک های تشخیص یک خودشیفته

اگر اخبار و بخصوص مقالات مربوط به شبکه های اجتماعی را بخوانید،درخواهید یافت که اینترنت همه ما را تبدیل به آدم های خودشیفته کرده است. یک روانشناس می گوید: نسل جدید آلوده به خودشیفتگی شده است. یک تیتر از میان هزاران تیتر در سال 2011 فریاد زد:سلفی ها مرگ اجتماع هستند. هشداری که امروز به واقعیت پیوسته است.آیا واقعا فیس بوک تفریحگاه افراد خودشیفته است؟ حتی افراد درون گرا از این قاعده جدا نمی باشند، زیرا ممکن است آنها نیز بطور پنهانی عاشق خود باشند.

ما امروزه در دنیایی زندگی می کنیم که در آن هرشخص زمان زیادی را صرف خودش می کند. بنابراین، با در نظرگرفتن این موضوع،چگونه میتوان فردی که واقعا خودشیفته است را تشخیص داد؟ آیا به راستی تعداد این افراد در حال افزایش است؟ واقعا چه عاملی باعث کسترش آنها شده است؟ یا اینکه این جوامع مجازی باعث شدند ما به وجود این خصوصیت در آنها پی ببریم، همانطور که رسانه های اجتماعی ما را به انجام کارهایی عادت دادند که قبلا از نظر ما غیر معمول و دوست نداشتنی به نظر می رسیدند و حالا کاملا معمول هستند؟

آیا شما خودشیفته هستید؟

خانم دکتر Jude Black  ،یک روان درمانگر می گوید: کسانی که این سوال از آنها پرسیده می شود حسرت از دل آنها برخواسته می شود. همچنین ایشان اظهار می کند: اگر شما در خودشیفته بودن خویش تردید دارید، احتمالا شما جزء این افراد نمی باشید.

 وی بر این باور است، خودشیفته های واقعی زمان زیادی را براین موضع صرف نمی کنند که آیا آنها خودشیفته هستند یا خیر. آنها احتمالا خودشان را مشغول می کنند تا اطمینان پیدا کنند دیگران به آنها توجه می نمایند.

تنها راهی که افراد خود شیفته احساس خوبی در رابطه با خود دارند بواسطه اعتبار بیرونی است که کسب می کنند. به عبارت دیگر در کجا شما ارزش و اعتماد به نفس خود را بدست می آورید؟ در کجا شما  تجسمی از خود دارید؟ آیا شما مجبورید که در اطراف خود یک عکاس داشته باشید؟

بهرحال، آیا همه این موارد یاد شده به این معنی است که همه سلفی ها بد می باشند؟ من شخصا فکر می کنم عکس های سلفی عالی هستند به ویژه برای خانم ها. سلفی ها راه سالم دوست داشتن خود است، راه سالم ارزش قائل شدن برای خود است، و راه سالمی برای داشتن احساسی خوب نسبت به خود است.

 درجاتی از خودشیفتگی وجود دارد

مهم این است که به یاد داشته باشید، درجاتی برای خودشیفتگی وجود دارد. در واقع این موضوع را نمی توان یک فرضیه دانست. خودشیفتگی ادامه پیدا می کند. شما می توانید مقدار ناچیزی از ویژگی های افراد خودشیفته را داشته باشید، شما می توانید طور دیگری باشید طوری که کسی نمی خواهد اطراف شما باشد، و آن افرادی که در کنار شما هستند، به این دلیل است که شما آنها را مجبور به احساس نیاز کرده اید.

خانم Katherine Schafler، یک روان درمانگر می گوید: واقعیت این است که همه ما تمایلات خودشیفتگی داریم. در بعضی سطوح همه ما می خواهیم احساس خاص بودن داشته باشیم، تحسین بشویم و مهم بشمار آییم و قطعا رسانه اجتماعی این نیازهای طبیعی ما را قلقلک می دهد. در حالیکه شبکه های اجتماعی به عنوان یک سکوی ایده آل برای خودشیفته ها بشمار می آید، یک تفاوت بزرگ بین ارسال یک سری تصاویر خصوصی سلفی با علاقه واقعی به خود وجود دارد.

درواقع خودشیفتگی همیشه شامل غرور و خودبینی نمی شوند. خودشیفته و خودخواه به جای یکدیگر استفاده می شوند،( و خودپسندی به عنوان ویژگی کلیدی به شمار می آید) اما چیزی که مهم و برجسته است این است که همه آنها نسبت به دیگران همدلی ندارندآنها عینا متمرکز بر خودشان هستند و توجه به احساس دیگران حتی از ذهنشان نمی گذرد.

اما اگر این یک وضعیت است، این وضعیت کجاست؟ خودشیفتگی در اعتماد به نفس پائین و احساس ناامنی ریشه دارد، که به هر دلیلی، هرگز مورد توجه قرار نگرفته است.بنظر می رسد این مسئله علت آن می باشد و دیگران به راحتی آن را تشدید می کنند.رسانه های اجتماعی احساس خودشیفتگی را ایجاد نمی کنند، ولی باعث تقویت این خصیصه در انسان می شوند.ویژگی های خودشیفتگی در بسیاری از مردم ممکن است، خیلی زودتر از ظهور عکس های سلفی خودش را نشان داده باشد.

 خودستائی و خودشیفتگی خیلی زود شروع می شود

گاهی خودشیفتگی زودتر شروع می شود

وقتی فرزند سالاری وجود دارد، خودشیفتگی معمولا خیلی زودتر شروع می شود. وقتی والدین می گویند، فرزند هدیه ای برای آنها بوده است و بچه برایشان شگفت انگیز است، بدون آنکه هیچ توجهی به حرکات بچه شان داشته باشند.

والدین باید توجه داشته باشند: برای پرورش یک کودک با حداقل ویژگی های خودشیفتگی، شاید شما باید بر فعالیت هایی که فرزندتان انجام می دهد و نمی دهد تمرکز داشته باشید.تا او همان نابغه ای باشد که شما فکر می کنید.

یک مورد دیگر هست که باعث عصبانیت از پدرها و مادرها می شود، اینکه معلوم می گردد، این مسئله برای خود آنها هم غیر منتظره نیست و شبیه راهی است که خودشان رفته اند.اگر شما یک فرد خوشیفته باشید، تمایلی به ایحاد تغییر در خود ندارید. از خودتان راضی هستید و می گویید هر شخصی یک اشکالی دارد.

چگونه می توان یک فرد خودشیفته را در محیط زندگی خویش تشخیص داد؟

بر اساس نظر دکتر Schafler، برای دستیابی به این امر، باید بدنبال شیوع این رفتار بود. بعضی از مردم در محیط کار خود متکبر و محق هستند، اما هنگامی که در خانه هستند، واقع بین ترند. این افراد خودشیفته نیستند. روی هم رفته و به هر مفهومی، افراد خود شیفته الگوهایی از بزرگ نمایی،نیاز به تحسین، و عدم همدلی را نشان می دهند.

و اگر همچنان می خواهید کسی را بشناسید؟ تنها از آنان سوال نمایید. اولین آزمون برای یافتن این افراد، تنها، سوال کردن از آنان می باشد. آنها به شما حتما جواب خواهند داد. من تا کنون فردی را نمی شناسم که با داشتن خصوصیات یاد شده، این موضوع را انکار کند.

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغاختصاصی سیمرغ


ویدیو مرتبط :
تولد70سالگی بهترین روان درمانگر ایرانی معاصردکترهلاکویی