سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



زارعی در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاین»: دغدغه‌های امریکا مبنای گزارش آمانو است


زارعی در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاین»: دغدغه‌های امریکا مبنای گزارش آمانو است

جوان آنلاین/ یک کارشناس مسائل هسته ای با تاکید بر اینکه اعضای شورای حکام باید خارج از اراده موضوع PMD را با یک تصمیم جمعی حل و فصل کنند، گفت: در غیر این صورت اگر این پرونده بخواهد باز بماند، همان طوری که مسئولان جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده اند، باز بودن پرونده PMD می تواند موضوع برجام را اساسا دچار خدشه و آسیب کند.

اصغر زارعی در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاین» در خصوص گزارش آمانو از پرونده هسته ای ایران اظهار داشت: با توجه به گزارشات سالانه مدیرکل آژانس انرژی اتمی آقای یوکیا آمانو، انتظار می رفت در آخرین گزارشی که در ماه جاری توسط وی ارائه شد، با توجه به توافقنامه برجام، ادعای مطروحه در گزارشات قبلی و همچنین سوالاتی که در خصوص فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران مطرح بود، کاملا پرونده بسته شود و بدون هر ابهام و اظهار نظر دو پهلو گزارش برای جلسه 24 آذرماه که اعضای شورای حکام تشکیل جلسه خواهند داد، این گزارش مبنای کار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: اما باز هم متاسفانه با توجه به شناختی که از آقای یوکیا آمانو وجود داشت، در گزارش اخیر هم همچنان مانند گزارش های سال های 2003 تا 2009 ایشان با اظهار نظر غیر شفاف، غیر صریح و دو پهلو شرایطی را فراهم کرده است که همچنان از موضوع PMD به عنوان یک ابزار و امکانی برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران استفاده شود و متاسفانه مانند شمشیری بالای سر دولت جمهوری اسلامی ایران از موضوع PMD بخواهند سوء استفاده کنند.

زارعی ادامه داد: تاثیرپذیری آقای یوکیا آمانو از ایالات متحده امریکا و قدرت های حاضر در شورای حکام تقریبا آشکار و واضح است و متاسفانه ارائه گزارش های غیر شفاف و جهت دار در طول دوره سال های گذشته بر خلاف دوره آقای محمد البرادعی دبیر کل سابق آژانس، سعی کرده است که در تمام گزارش ها به نوعی جانبدارانه از سیاست های یکسویه دولت امریکا تبعیت کند و شرایط را برای اعمال فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران فراهم کند.

این کارشناس مسائل هسته ای اضافه کرد: اما در این گزارش که گزارشی مفصل و طولانی حدود 15 صفحه است، بندهای متعددی در خصوص موضوعات مرتبط با PMD مانند انفجارها و احتمال استفاده های دو گانه از سرکلاهک های موشک های جمهوری اسلامی ایران و مسائلی اینچنینی و نیز بسته نشدن پرونده مربوط به آزمایشات دولت جمهوری اسلامی ایران مانند پارچین و امثالهم مورد توجه واقع شده است.

وی بیان داشت: هر چند برخی اظهار می کنند که گزارش آقای آمانو گزارش سفیدی است اما با دقت در این گزارش می بینیم که همچنان ابهامات متعددی را وی در گزارشش مطرح کرده است، و می تواند این موضوع به عنوان مبنایی برای تصمیم شورای حکام قرار بگیرد.

زارعی ادامه داد: اما از طرفی دیگر جای امیدواری است، با توجه به تعهداتی که جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام پذیرفته است، و عملا بخش عمده ای از این تعهدات را هم به صورت داوطلبانه عملیاتی کرده است و بسیاری از سوالات و ابهاماتی که در گزارشات قبلی بوده، به صورت منظم و مرتب توسط بازرسان آژانس و ناظرانی که اعزام می شوند و یا مستنداتی که دولت جمهوری اسلامی ایران برای شورای حکام و دبیرخانه آژانس ارسال کرده، بخش اساسی و عمده ای به سوالات و ابهامات پاسخ داده شده است.

این کارشناس مسائل هسته ای افزود: آنچه که امروز مطرح می شود هیچ گونه مبنای فنی، حقوقی و عملیاتی ندارد و عمدتا مباحثی که به صورت ابهام مطرح شده، ابهامات سیاسی و جهت داری است که از ناحیه دولت خصوصا ایالات متحده امریکا مطرح بوده و آقای آمانو هم این ها را به نوعی همچنان مطرح کرده است.

وی تصریح کرد: ما امیدواریم که در نشست 24 آذر که اعضای شورای حکام نشست پایانی سال 2015 را برگزار خواهند کرد، در آن نشست اعضا با استفاده از منطقی که جمهوری اسلامی ایران در توافقنامه برجام دنبال کرد و پذیرش تعهدات را حتی فراتر از پروتکل الحاقی انجام داد، با فراهم کردن بستری مناسب این موضوع حل و فصل شود.

زارعی ادامه داد: اعضای شورای حکام هم باید خارج از اراده و آنچه که در گزارش آقای آمانو هم آمده برای حل و فصل پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران و رسیدن به یک تصمیم نهایی موضوع را با یک تصمیم جمعی حل و فصل کنند. در غیر این صورت اگر این پرونده بخواهد باز بماند، همان طوری که مسئولان جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده اند، می تواند باز بودن پرونده PMD موضوع برجام را اساسا دچار خدشه و آسیب کند.

این کارشناس مسائل هسته ای تصرح کرد: همان طور که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است، ساختار برجام در صورت وجود چنین تصمیمی که مغایر با اراده کشورهای مذاکره کننده در مذاکرات برجام بوده می تواند در تعارض باشد و اساس، ساختار و ماهیت برجام را هم به طور کلی دچار آسیب کند.

زارعی افزود: این موضوع را جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده و در شروط نه گانه مقام معظم رهبری هم در بندهای 3، 4 و 5 منوط شده است که هر گونه اقدام و عملی شدن تعهدات جمهوری اسلامی ایران به موضوع بسته شدن پرونده ی PMD است که ان‌شاءالله اگر این اراده وجود داشته باشد، در 24 آذر ما به یک نتیجه مثبتی برسیم و الا این پرونده همچنان مفتوح خواهد بود و برجام هم دچار آسیب جدی خواهد شد.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
گزارش آمانو و مستندات قابل تأمل آن