قاچاق و بی‌تدبیری برخی تولید‌کنندگان عامل بیماری میگو شده است


رییس سازمان دامپزشکی اعلام کرد: قاچاق خوراک و مولد‌های میگو و همراهی نکردن و بی‌تدبیری برخی از تولید‌کنندگان با سازمان دامپزشکی عامل اصلی شیوع بیماری لکه سفید میگو در کشور است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مهدی خلج در نشست خبری امروز - یکشنبه - به مناسبت سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: ساختار تولید میگو در کشور چندان مناسب نیست و برخی تولید‌کنندگان در پناه خدا و طبیعت تولید را ادامه می‌دهند و تدبیری برای داشتن تولید پایدار و سالم نمی‌کنند، چرا که اگر بخواهیم روزی تولید مطلوب و سالمی در پرورش میگو داشته باشیم، باید ساختار تولید از مراکز کثیر، خوراک میگو، لارو و حتی آب مصرفی ورودی به مزارع پرورشی منطبق با ضوابط سازمان دامپزشکی باشد و قبل از آنکه لاروهای میگو وارد مزارع پرورشی شوند باید از سوی این سازمان دامپزشکی تست و تایید شود.

وی افزود: باید استخرهای پرورشی ساختار‌اش منطبق با تولید خوب باشد و کانال‌های پرورشی و دیگر ساختارهای تولید با استاندارد‌های بهداشتی مورد تایید سازمان دامپزشکی تطابق داشته باشد.

رییس سازمان دامپزشکی گفت: سازمان دامپزشکی در حد بضاعت و توان خود تلاشش را برای کنترل و جلوگیری از شیوع بیماری و تولید میگویی سالم و بهداشتی انجام می‌دهد، اما این سازمان که منادی بهداشت در این عرصه است باید سیاست‌هایش به گونه‌ای باشد که همه از آن تبعیت کند و همکاری پرورش‌دهندگان به صورت کامل باز سازمان دامپزشکی انجام شود. این در حالی است که در سال جاری محموله‌های قاچاق خوراک دام و مراکز تکثیر و پرورش بچه میگو شناسایی شد و رد پای این بیماری در آنها مشاهده شد.

خلج ادامه داد: آزمایشگاه‌های سازمان دامپزشکی معتبر است و اگر در مقاطعی سازمان برای حمایت از تولید داخل از کیت‌های ایرانی برای تشخیص بیماری استفاده کرد در کنار آن برای اطمینان از نبود بیماری در نیازهای وارداتی و تولید داخل از نظر خوراک و بچه میگو از کیت‌های خارجی مورد تایید سازمان جهانی بهداشت دام استفاده کرد، اما سازمان دامپزشکی پلیس نیست که وقتی کارگر بنگلادشی و جنوب شرقی آسیا در ساک‌های شخصی خود خوراک قاچاق به کشور وارد می‌کند و در اختیار تولید‌کنندگان قرار می‌دهد همه را به موقع بتواند شناسایی کند.

ادامه دارد


ویدیو مرتبط :
تولید تخم نطفه دار کبک، تولید شده توسط بهترین تولید کنندگان کشور