سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



توضیحات سخنگوی قوه قضائیه درباره علت فوت مهرداد اولادی، حقوق میلیونی برخی مدیران بیمه مرکزی و پرونده مینو خالقی


توضیحات سخنگوی قوه قضائیه درباره علت فوت مهرداد اولادی، حقوق میلیونی برخی مدیران بیمه مرکزی و پرونده مینو خالقیخبرآنلاین/ محسنی اژه‌ای با بیان علت فوت مهرداد اولادی در خصوص حقوق میلیونی برخی مدیران بیمه ایران و آخرین وضعیت پرونده مینو خالقی و دیگر مسائل روز قضایی توضیحاتی ارائه کرد.


خلاصه نشست خبری نود و ششم سخنگوی قوه قضاییه قضاییه به شرح زیر می باشد:
پرونده مهرداد اولادی و قاتل ستایش چه شد؟
درباره مرحوم اولادی، علت فوت را پزشکی قانون، مصرف مواد و الکل اعلام کرد. دادگاه باید در این باره تصمیم بگیرد. درباره موضوع آن دختربچه نیز پزشکی قانونی نظر داده و پرونده معد برای صدور کیفرخواست و قرار مجرمانه است. تحقیقاتی از لحاظ روانی نیز روی قاتل در حال انجام است. در نهایت هفته آینده قرار مجرمانه صادر می شود.

انتشار عکسهای منتسب به نماینده منتخب اصفهان مینوخالقی، مدعی العموم قصد ورود ندارد؟
اگر ایشان شاکی باشد، قطعا قوه قضاییه ورود می کند. در سایتها نیز کارگروه مخصوص این کار که شامل 6 وزارتخانه و یک نماینده قوه قضاییه است، تشخیص بدهند مصداق مجرمانه دارد یا نه. اگر مصداق دارد، اقدام می کنند. اگر این تصاویر موجب اشاعه فحشا می شود دادستان نیز وارد می شود. من نمی دانم ایشان شکایت کرده یا نه. اصفهان امروز به من اعلام کردند تاکنون شکایت نکرده اند. اگر شکایت کنند رسیدگی می کنیم.

برخی مدیران در بیمه مرکزی ماهانه 180 میلیون تومان حقوق می گیرند. آیا موارد قابل تعقیب است؟
من صحبتهایی که شده را نشنیدم. بعضا شنیدم حقوق ها 48 میلیون بوده. مبلغ را نمی دانم چقدر است. اگر خلافی صورت گرفته مسئولان از جمله وزیر اقتصاد گزارش کنند تا پیگیری کنیم. اگر محمل قانونی دارد، ما ورود نمی کنیم لکن از لحاظ اداری، خودشان اصلاح می کنند. اگر تخلف باشد، دولت رسیدگی می کند و اگر جرم باشد قوه قضاییه ورود می کند. تاکنون کسی به عنوان جرم، موردی را به قوه قضاییه منعکس نکرده و مدعی العموم هم وارد نشده.

درباره اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی توسط آقای زاکانی نماینده تهران علیه دولت، پرونده ای تشکیل شده. به کجا رسیده؟
در ادوار مختلف علیه همدیگر شکایت می کنند. برخی نمایندگان علیه افراد یا دولت سابق از دولت اسبق، دولت فعلی از دولت سابق، شکایت می کنند. معاونت حقوقی دولت از 9 نفر نماینده شکایت کرده بود. برخی روحانی بودند و برخی به دادسرای ویژه رفت. برخی نیز روحانی نبودند و در دادسرای تهران پرونده است. موارد زیاد است. بعضا رضایت می دهند. بعضا پرونده دارای جنبه عمومی است. موارد وجود داشته و دارد.

پرونده حادثه سفارت عربستان در تهران و مشهد چه شد؟
محاکمه هنوز صورت نگرفته ولی تعداد 48 نفر که کیفرخواست گرفتند، به دادگاه رفته اند. از 4 نفری که در دادگاه ویژه روحانیت بودند، اطلاعی ندارم. وکیل این افراد باید پرونده ها را بخواند و لایحه دفاعیه تنظیم کند.

پرونده خودکشی بیمار در بیمارستان میلاد به خاطر 300 هزار تومان با وجود طرح تحول سلامت چه شد؟
در این که دولت و وزیر محترم آقای هاشمی تلاشهای فراوانی کردند و این تلاشها به ثمر نشسته، تردیدی نیست. جزئیات طرح را باید از مسئولان دولتی پرسید. بازرسی کل کشور در موضوعات دولتی یا وابسته به دولت برنامه دارد و همه سالانه به همه وزارتخانه ها ورود می کند. برخی از اینها ممکن است به خاطر گزارشها، سریعتر رسیدگی می شود. ولی به طور کل سازمان بازرسی برای همه دستگاه ها برنامه نظارتی دارد. درباره اتفاقی که افتاده نیز پرونده تشکیل شده، لکن این فرد می گویند در کماست و امکان تحقیق و سوال و جواب از او میسر نشده، پرونده پیشرفتی نداشته و تحقیقات جانبی صورت می گیرد. امیدواریم بهبودی پیدا کند و از او توضیح بخواهیم.

آیا لیست وکلای ماده 48 اعلام شده؟
این نیست که رئیس قوه قضاییه به لیست ماده 48 وکلا اعتقاد نداشته باشد. با وجود نقد، باید همه ملتزم به قانون باشیم. این تبصره پیشنهاد قوه قضاییه نبوده ولی مجلس این تبصره را تصویب کرد. ما ملتزم به قانون هستیم و مسئله خاصی در این باره نیست.

پرونده آزار و اذیت به زن توریست فرانسوی چه شد؟
قرار بود دادگاه تشکیل شود ولی اطلاعی از برگزاری دادگاه ندارم. شما که میزان هستید، قبلا سوال را می پرسیدید تا کسب اطلاع کنیم!

چرا اسامی متهمان اقتصادی اعلام عمومی نمی شود؟
آیین نامه اعلام دارایی مسئولان چه شد؟
هنوز احکام قطعی نشده. برخی از متهمان فراری در پرونده روزچنگ هستند و احکام به آنها ابلاغ نشده. هنوز فرصت 20 روزه اعتراض برای محکومان نیز وجود دارد و تا حکم پرونده قطعی نشود، قادر به بیان نیستیم. امیدوارم درباره دارایی های مسئولان نیز در فرجه قانونی، آیین نامه تهیه و اجرا شود. هر چند مشکلات قانونی در این بین است و به صرف تهیه آیین نامه، ممکن است قادر به اجرا نباشیم.

مسئول دفتر یکی از معاونان صدا و سیما بازداشت شده؟
چیزی در ذهنم نیست. درباره خراسان شمالی موردی بیان شده بود که یکی از مدیران سابق صدا و سیما بازداشت شده که پیگیری کردیم که بازداشت نبوده و احضار بوده. قراری هم صادر نشده.

وزیر دادگستری اعلام کرد با اعدام بابک زنجانی پولی به بیت المال برنمی گردد. عملکرد دستگاه قضایی برای پاسخ خواستن از دولت سابق چیست؟
این بحث وجود دارد متهم چه زمانی بازداشت می شود یا اموال او تکافوی بدهی هایش را می دهد یا نه. اموال شناسایی شده او بالغ بر 5هزار میلیارد است که تکافوی همه بدهی متهم را نمی دهد. اموال دیگری شناسایی نشده. این حرفها مستندی ندارد. اموالی که همه دستگاه ها تلاش کردند و 2 سال بازپرس تلاش کرد، شناسایی شود، بیش از این مقدار نیست. آیا اموالی هست و نمی گوید؟ نمی دانیم! پرونده هنوز تمام نشده و تلاش می شود اموالی شناسایی شود و اموالی فعلی نیز استیفا شود. دادستان ناظر بر اموال است و متهم نیز وکالت لازم درباره اموال به وزارت نفت داده که طلبکار اصلی است. از کسانی که در این پرونده به هر نحوی مطرح بوده اند، تحقیق شده. برای 3 نفر در این پرونده کیفرخواست صادر شده و هنوز این پرونده تمام نشده. اگر ثابت شود کسی در این پرونده مرتکب جرمی شده، تعقیب می شوند.درباره مسئولان بانک مرکزی هم تحقیق شده، ولی هنوز اتهامی متوجه کسی جز آن 3 نفر نیست. البته اموال هنوز در حال کارشناسی است. در مراحل مختلف کارشناسی، اعداد مختلف اعلام شد و بعضا از 700 میلیارد تا 8000 میلیارد تومان درباره یک ملک، متغیر بود. البته درباره کارشناسی 8000 میلیاردی نیز بدیهی بود درست نیست و برای کارشناسان نیز پرونده تشکیل شد و تحت تعقیب قرار گرفتند. بعضا افراد فکر می کنند کارشناسان دادگستری، کارمند ما هستند، اینطور نیست. در این مورد، تخلف محرز بود و با ثبت شدن در دفتر، مسئول دفتر نیز تحت تعقیب قرار گرفت. با متهم اصلی هرگز صحبت را قطع نکردیم. گفتیم برو از هر کسی میخواهی بگیر و بیاور. خارج از گود نشستن و حرف زدن خیلی سخت نیست، ولی هر منصفی بیاید متوجه می شود احتمالات هم در این پرونده بررسی شده است.

درباره سوءقصد به میرمحمود موسوی، برادر میرحسین موسوی و موارد قبلی، چه پرونده ای تشکیل شده؟
امروز مورد را پرسیدم. کسی خبر نداشت موارد قبلی مشابهی بوده. آنچه تاکنون مشخص شده، این است که مسئله امنیتی نبوده. احتمال سرقت و امثال آن می رود. حادثه اخیر امنیتی نیست و ظاهر ماجرا سرقت است. البته باید تحقیقات کامل شود ببینیم چه مسئله ای بوده.

آیا سازمان بازرسی درباره واردات تجهیزات نفتی چینی پرونده ای تشکیل داده؟
در خصوص واردات برخی از اقلام، بازرسی کل کشور وارد شده ولی هنوز گزارشی به عنوان کشف جرم نداده است. همچنین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز که وابسته به دولت است، وظایفی درباره برخورد با قاچاق و کالاهای بی کیفیت دارد. قاچاق به ضرر کشور است و کارگاه بسیاری از تولیدکنندگان کوچک به خاطر قاچاق تعطیل شده است.

آخرین وضعیت پرونده خانم مولاوردی چه شد؟
پرونده ایشان در دادسرای تهران است. ایشان احضار شد و گفت مطلب را اینطور نگفته بودم. لذا قرار صادر نشد و قرار شد کسانی که خبر را اینطور منعکس کرده اند، احضار می کنند. اگر خلاف منعکس شده باشد، فرد تعقیب می شود. جانشین برای آقای بهرامی نیز مشخص نشد.

تاکید رهبر انقلاب بر مسئله امنیت اخلاقی و هنجار شکنی ها امروز باز هم عنوان شد. قوه قضاییه برای برخورد با هنجارشکنان چه می کند؟
درباره برخورد با برخی ناهنجاری ها قانون داریم و وظیفه برخورد داریم که ناجا نیز کمابیش برخورد می کند و ما نیز اقدامات نیروی انتظامی که با جرایم ظاهری برخورد می کند، حمایت می کنیم. در برخی پرونده ها می بینید با گزارش مردم یا سازمانهای نظارتی، قوه قضاییه ورود و برخورد می کند. باید همه مسئولان نسبت به این موضوع اهتمام داشته باشند. اگر ای 


ویدیو مرتبط :
نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه