چند خبر از نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی


رییس هیئت مدیره انجمن ناشران دانشگاهی با اشاره به همکاری نکردن متولیان امور فرهنگی در امر اطلاع رسانی ششمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی، حمایت این متولیان را در ایجاد کانال ارتباطی بین تشکل های نشر و سازمان های متولی امور فرهنگی خواستار شد.

به گزارش ایسنا، شهروز گهواره ای بزرگ ترین نقیصه برگزاری نمایشگاه هایی چون ششمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی و دیگر فعالیت های تشکل های نشر را تبلیغات و اطلاع رسانی کم و همکاری نکردن سازمان ها، ادارات، حتی دانشگاه ها و متولیان کار فرهنگی دانست.

وی در ادامه بر تلاش های فراوان برگزار کنندگان ششمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی برای تبلیغات و اطلاع رسانی هرچه بهتر این نمایشگاه تاکید کرد و گفت: تبلیغات گسترده تر نیازمند عزمی ملی است.

گهواره ای با اشاره به وساطت احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، برای جلب همکاری شهرداری تهران در تبلیغات این نمایشگاه گفت: علیرغم اینکه بخشی از فعالیت شهرداری، انجام امور فرهنگی است متاسفانه در امر تبلیغات هیچ همکاری ای با ما نداشته اند.

وی در ادامه بیان کرد: ما ناشران برای آن که بتوانیم روی پای خودمان بایستیم و نمایشگاه مستقل داشته باشیم باید برای آن هزینه کنیم. این هزینه شامل پرداخت اجاره بهای غرفه های نمایشگاه و همچنین تحمل بازدید کم از آن است.

رییس هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی در انتها بر اینکه ناشران از متولیان امور فرهنگی توقع کمک مالی ندارند، تاکید و اظهار کرد: تنها توقع ما از این متولیان، ایجاد کانال ارتباطی بین تشکل های نشر بخصوص نشر دانشگاهی و سازمان های متولی امور فرهنگی، مثل صدا و سیماست تا بتوانیم با اطلاع رسانی بهتر مخاطبان بیشتری جذب کنیم.

**

مدیر عامل خانه کتاب ضمن بازدید از ششمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی و مناسب تر دانستن کیفیت برگزاری آن نسبت به دوره های پیشین، پیشنهاد برگزاری مجازی در کنار نمایشگاه فیزیکی را ارائه کرد.

مجید غلامی جلیسه، مدیر عامل خانه کتاب و دبیر بیست و سومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی، به دغدغه های روزافزون مردم و خواست آن ها برای کسب بیشترین انتفاع در کمترین زمان، اشاره و از نقش برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی در رسیدن به این مهم، یاد کرد.

وی ششمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی را نشان دهنده اراده جدی انجمن ناشران دانشگاهی برای توسعه فضای نشر دانست و درباره کیفیت آن گفت: نمایشگاه امسال چه از جهت کیفی، چه از جهت ناشرانی که حضور پیدا کردند و عناوینی که ارائه شده و همچنین از جهت سازوکار ارائه تخفیف، در سطح بسیار خوبی است.

غلامی جلیسه اظهار کرد: امیدوارم وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و دانشگاه های سطح کشور با همکاری و همدلی، تبلیغ و توجه ویژه و ارائه­ سوبسید، باعث تقویت و انتفاع بیشتر از این نمایشگاه شوند.

وی در ادامه به همکاری خانه کتاب با برگزارکنندگان این نمایشگاه در ارائه اطلاعات مربوط به اسامی ناشران و کتاب های آن ها اشاره و بیان کرد: از روابط عمومی ستاد بیست و سومین دوره هفته کتاب خواستیم با خبرگزاری ها هماهنگی لازم را برای توسعه فضای اطلاع رسانی این نمایشگاه ایجاد کند.

مدیر خانه کتاب ادامه داد: سعی می کنیم با توجه به دیتا بیسی که داریم، امکان اطلاع رسانی به دانشجویان سراسر تهران را از طریق ارسال پیامک فراهم کنیم.

وی در انتها با اشاره به سازوکار جدید وبگاه خانه کتاب پیشنهاد کرد برای دوره بعدی این نمایشگاه، با همکاری انجمن ناشران دانشگاهی در کنار نمایشگاه فیزیکی، نمایشگاه مجازی کتاب دانشگاهی راه اندازی شود تا افرادی که در بازه زمانی نمایشگاه امکان حضور ندارند بتوانند کتاب های مورد نیاز خود را خریداری کنند.

**

رییس هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران ضمن بازدید از ششمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی، بر روی پای خود ایستادن آن با وجود نبود کمک دولتی اشاره و برای جذب مخاطب بیشتر، فعالیت های جنبی فرهنگی را برای دوره های بعد پیشنهاد کرد.

محمود آموزگار با اشاره به ضعف سیستم فروش کشور و کمبود کتاب فروشی و ویترین برای عرضه کتاب های منتشر شده، درباره اهمیت برگزاری ششمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی گفت: برگزاری چنین نمایشگاه هایی فرصتی را برای بازاریابی و فروش کتاب های منتشر شده به خوبی فراهم می کند.

وی اولین ویژگی این نمایشگاه را استمرار برگزاری آن طی چند سال گذشته، با وجود همه مشکلات فرا روی خود، دانست.

آموزگار در ادامه به برگزاری اولین دوره این نمایشگاه با کمک یارانه دریافتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره و بیان کرد: یکی دیگر از ویژگی های این نمایشگاه، برپایی آن بدون کمک دولتی است.

وی درباره بن های تخفیف ارائه شده در این نمایشگاه گفت: ارائه تخفیف توسط خود ناشران به صورت بن برگ، تاثیر بیشتری در جذب مخاطبان داشته است.

رییس هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اذعان کرد: برای جذب مخاطب بیشتر، بهتر بود به منظور تخصیص بودجه و توزیع آن بین دانشگاه ها برای خرید از این نمایشگاه، رایزنی هایی با وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت می گرفت.

وی همچنین برای دوره های بعدی نمایشگاه، برای جذب بخشی از مخاطبان که در محیط دانشگاه حضور ندارند، انجام فعالیت های فرهنگی جنبی از جمله برگزاری نشست و سخنرانی را توصیه کرد.

آموزگار با اشاره به انتشار آثار مولفان و استادان دانشگاه به زبان انگلیسی توسط ناشران خارجی، به ناشران دانشگاهی پیشنهاد کرد اقدام به نشر آثار این افراد به زبان فارسی کنند.

وی در انتها اظهار کرد: این اقدام ممکن است در ابتدا مقرون به صرفه نباشد اما در دراز مدت می تواند منافع زیادی را برای ناشران دانشگاهی فراهم کند.

ششمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی 23 تا 27 آبان‌ماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دایر است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
ششمین نمایشگاه کتاب دانشگاهی (23 تا 27 آبان)