سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مقصر ورود کالاهای قاچاق به کشور دستگاه "ایکس ری" نیست


مسئول تجهیز گمرک ایران به دستگاه ایکس ری بیان کرد: گمرک ایران به حدود 20 دستگاه ایکس ری دیگر نیاز دارد که باید خریداری کرده و از آن ها استفاده کند.اگر این دستگاه‌ها خریداری شده و به کار گرفته شوند، بخش بزرگی از مشکل کشف محتوای محموله‌هایی که از گمرکات رد می شوند، حل خواهد شد.

علی کمره‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: اکنون حدود 11 دستگاه ایکس‌ری کامیونی در گمرکات کشور داریم که در 10 گمرک مثل بندرعباس، پرویزخان، بوشهرو... مستقر هستند. نکته اینجاست که حدود 70 تا 80 درصد واردات گمرک از این مبادی وارد کشور می‌شود.

مشاور رئیس کل گمرک ایران ادامه داد: به طور کلی گمرک ایران به حدود 15 تا 20 دستگاه ایکس ری دیگر نیازمند است که بتواند امور بازرسی خود را در صورت نیاز به خوبی انجام دهد. البته این موضوع به این معنی نیست که باید این دستگاه ها در بیست گمرک کشور مستقر شوند، بلکه ممکن است برخی گمرکات به دلیل حجم بالای عملیاتی که در آن انجام می شود، نیاز به چند دستگاه ایکس ری داشته باشند، مثلا گمرک بندرعباس اکنون به دو دستگاه ایکس ری مجهز است و نیاز دارد که دو دستگاه دیگر در گمرک این مرز مستقر شود.

کمره‌ای همچنین بیان کرد: این در حالی است که بسیاری از گمرکات کشور اساسا به ایکس ری نیاز ندارند چون ورود و خروج کانتینر از این مرزها اساسا صورت نمی‌گیرد.

وی همچنین در پاسخ به این مسئله که برخی روسای گمرکات کشور از پائین بودن سطح تکنولوژی تجهیزات دستگاه های ایکس ری ابراز نارضایتی می کنند، بیان کرد: تجهیزات دستگاه های ایکس ری کشور در حدی هست که کار گمرک به خوبی انجام شود. مثلا ممکن است سرعت انتقال تصویر برای یک دستگاه دو دقیقه باشد ویک دستگاه دیگرعکس ها را با سرعت 30 ثانیه انتقال دهد. در واقع این تجهیزات تغیر قابل ملاحظه ای در انجام کار گمرک ایجاد نمی کنند.

مسئول تجهیز گمرکات کشور به دستگاه ایکس‌ری، در پاسخ به این سوال که گمرک چه زمانی 20 دستگاه مورد نیاز خود به ایکس ری را تهیه خواهد کرد، بیان کرد: گمرک مطابق با بودجه خود دستگاه ایکس ری خریداری می کند، پارسال نیز به میزانی که بودجه گرفته بود دستگاه خریداری کرد. خرید سال آینده نیز بستگی به این دارد که چه زمانی و به چه میزان بودجه در اختیار گمرک قرار گیرد.

مشاور رئیس کل گمرک ایران همچنین بیان کرد: البته در این زمینه فقط گمرک ایران نباید اقدام کند، ارگان هایی مانند ستاد مبارزه با قاچاق مواد مخدر، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و... هم باید در این راستا کمک کنند که گمرک ایران زودتر بتواند گمرکات خود را زیر پوشش ایکس ری ببرد.

او در پاسخ به این سوال که چرا خیلی از مواقع محموله قاچاق از مرز گمرک رد می شود ولی بعد از گذر از گمرک محموله کشف می‌شود، بیان کرد: این موضوع بستگی به این دارد که آیا ماموران به محموله مشکوک شده باشند و آنرا به ایکس ری هدایت کرده باشند یا خیر؟وگرنه امکان پذیر نیست که باری از ایکس ری رد شود و دستگاه نتواند محتوایش را تشخیص دهد. حتی یک ترک کوچک در این دستگاه ها قابل تشخیص است.

کمره‌ای بیان کرد: اگر همان 20 دستگاهی که اظهار کرده‌ام خریداری شود، کار با کیفیت بیشتری انجام خواهد شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
ورود کالاهای قاچاق به کشور ادامه دارد