فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



تصاویری از چند کتابخانه با معماری خاص و فوق‌العاده


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب و کتابخوانی یکی از مهمترین مولفه‌ها و شاخصهای فرهنگی کشورها در تمدنسازی است. کشورهای مختلف دنیا برای این منظور تلاش گسترده‌ای دارند. تبلیغ فرهنگ کتابخوانی دارای مولفه هایی است که یکی از مهمترین این مولفه‌ها وجود کتابخانه‌هاست.

نگاهی به گذشته تاریخی کشورمان ما را با کتابخانه‌های بسیار مهمی مواجه می‌کند. تقریبا در تمام حکومتهای گذشته ایران و حتی حکومت‌های قبل از اسلام کتابخانه‌های بزرگی‌ برای تولید علم و اندیشه و انتقال تمدن وجود داشته‌اند. کتابخانه‌های مهم در گذشته کشورمان همواره در مهمترین نقطه شهر و با بهترین سطح دسترسی و در نزدیکی مسجد جامع و بازار بوده است.

کتابخانه به عنوان یک سازه معماری باید دارای قابلیت‌هایی باشد که بتواند عرصه مهمی برای بروز و ظهور کتابخوانان باشد و ارتباط خوبی را بین اهالی کتاب ایجاد کند. کتابخانه باید علاوه بر فضاهای عمومی و خصوصی مجزا دارای مسیر مناسب برای رفت وآمد، دسترسی‌های خوب برای رسیدن به وسایل ارتباط‌جمعی مانند ایستگاه‌های اتوبوس و مترو، فضای مناسب برای استراحت، خدمات غذایی، نگهداری کودکان، پارکینگ و فضای سبز و بازی باشد.

می توان گفت امکانات مناسب کتابخانه و کاربردی‌کردن سازه و طراحی مناسب کتابخانه با توجه به کار علمی انجام شده در آن یک ضرورت ویژه است. نوع و جنس رنگها، زاویه نورهای داخلی و خارجی، فضای سبز پیرامونی و داخلی، نوع مبلمان، نوع قفسه بندی کتابها، نحوه دسترسی به کتابها موارد بسیار مهمی است که باید در ساخت کتابخانه‌های بدان توجه شود.

در کتابخانه‌های شاخص دنیا در فضاسازی داخلی دقت بسیار زیادی می‌شود و در انتخاب رنگ‌ها، نوع مصالح مصرفی داخلی، زاویه بندی پنجره‌ها و دیواره‌ها و حتی پلکان‌ها برای علاقه‌مندی بیشتر به کتاب و کتابخوانی توجه می‌شود.

برای این منظور به چند نمونه معروف از کتابخانه‌های بزرگ جهان مثال می‌زنیم.

کتابخانه موساشینو ژاپن (Musashino Library, Japan)سال تاسیس  2010 میلادیکتابخانه دو طبقه ای در دانشگاه هنر، تمام فضا این کتابخانه قفسه بندی شده است.


ویدیو مرتبط :
موزیک فوق العاده با صدای خاص برای مخاطبان خاص