واکنش امام‌جمعه‌ ایلام به اظهارات عراقچی در برنامه‌ی سیما


امام‌جمعه‌ی ایلام ضمن قدردانی از دستور رییس‌جمهور بعد از اعلام تحریم‌های آمریکا، گفت: باید بیشتر از این وارد عمل شویم و تنها چیزی که آمریکا را سر جایش می‌نشاند و آن‌ها را از این قلدری پشیمان می‌کند توقف برجام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «محمدنقی لطفی» در خطبه‌های این هفته‌ی نماز جمعه‌ی ایلام، با اشاره به تحریم‌های جدید دولت آمریکا پس از برجام، اظهار کرد: عدم پاسخگویی دستگاه دیپلماسی سؤال‌برانگیز و امتیازدهی به دشمن کینه‌توز است.

وی با بیان اینکه کنگره آمریکا درصدد تحریم علیه نهاد مقدس سپاه در روزهای اخیر و محرومیت آن از دستیابی به بازارهای جهانی است، تصریح کرد: بعد از برجام 4 مورد تحریم ردیف شد که برخلاف تعهداتی است که آمریکایی‌ها دادند. ما الآن مزد خروج 11 تن اورانیوم غنی‌شده از کشور به روسیه در دو روز بعد از برجام را که حاصل تلاش متخصصان ایران است را تحریم گرفتیم. آیا این سؤال‌برانگیز نیست؟

نماینده‌ی ولی‌فقیه در استان ایلام گفت: در نامه‌ی 9 بندی رهبر انقلاب بعد از تصویب برجام در مجلس یکی از شروط رهبری اعمال هیچ‌گونه تحریمی از طرف آمریکا بود که تحریم‌های اخیر در تضاد آشکار با فرامین رهبری است. ما نمی‌دانیم تا چه اندازه خوش‌بین هستیم.

امام‌جمعه‌ی ایلام ضمن قدردانی از دستور رییس‌جمهور بعد از تحریم، ادامه داد: باید بیشتر از این وارد عمل شویم و تنها چیزی که این‌ها را سر جایشان می‌نشاند و آن‌ها را از این قلدری پشیمان می‌کند توقف برجام است. مگر ما مشروط نکردیم هرجایی که آمریکایی‌ها تحریم کردند برجام را متوقف کنیم.

لطفی لگدمال کردن توافق را نشانه‌ی قلدری آمریکا دانست و تأکید کرد: چرا ما خوش‌بین هستیم؟ مردم کوچه و بازار هم می‌فهمند که آمریکا غیرقابل‌اعتماد است. هنوز غیرقابل‌اعتماد بودن آمریکا برای برخی مسئولان دستگاه دیپلماسی ما روشن نشده است. می‌گویند این تحریم‌ها خارج از توافق است.

وی گفت: قبل از تصویب برجام هر کس انتقاد می‌کرد به تندروی متهم می‌شد. سؤال می‌کنیم شما قبل از برداشتن تحریم‌ها و آزادی اموال بلوکه‌شده‌ی ایران اعلام کردید ما 150 میلیارد دلار ثروت‌های بلوکه‌شده در آمریکا داریم بعد کم‌کم به 30 میلیارد دلار تقلیل پیدا کرد و کم‌کم 20 و الآن به 2 میلیارد دلار رسیده که آمریکا در قبال آن‌هم می‌گوید جبران خسارت گروگان‌های آمریکایی است.

نماینده‌ی ولی‌فقیه در استان ایلام گفت: 2 سال و اندی کشور را متوقف کردید. چرا روزنامه‌های متمایل به دولت در این زمینه سکوت می‌کنند؟ می‌بینیم که حرف منتقدان درست از آب درآمد.

وی ضمن تقدیر از معاون وزیر امور خارجه درباره‌ی اظهارنظر تلفنی وی با یکی از برنامه‌های سیما گفت: دکتر عراقچی از نیروهای خوب است که تأکید کرد «آمریکا دشمن است» بله همه‌ می‌دانند دشمن است. چرا این‌قدر به این دشمن بها دادید و اعتماد کردید. چرا آن موقع نمی‌گفتید دشمن است.

لطفی با تأکید بر اینکه آمریکا آشکارا تعهدات خود را زیر پا می‌گذارند، تصریح کرد: امام (ره) و رهبر معظم انقلاب دشمن را به‌خوبی شناختند. این دشمن با مرگ بر آمریکا همیشه ذلیل شده است. چرا عده‌ای برای تطهیر چهره‌ی استکباری آمریکا قلم می‌زنند.

وی با اشاره به نوسان قیمت نفت گفت: الآن قیمت نفت به‌ظاهر 31 دلار است، گفته‌اند نفت ایران از 28 دلار امروز به 10 دلار می‌رسد. برخی دولتی‌ها می‌گویند ما پیش‌بینی نمی‌کردیم نفت از 60 دلار پایین بیاید.

امام‌جمعه ایلام تصریح کرد: ما در دو مقطع سقوط آزاد قیمت نفت داشته‌ایم یکی در دوران اصلاح‌طلبانی که خروجی‌اش فتنه‌ی 88 شد نفت به 10 دلار رسید. چرا؟ چون آن دولت و رأس آن امتیاز می‌داد. الآن در همین دولت هم با اینکه خیلی با دولت اصلاحات تفاوت دارد و در رأسش یکی از شخصیت‌های بسیار بزرگ است و قابل قیاس با دوران اصلاح‌طلبان نیست اما چون همان شعارها حاکم است و دشمن امتیازدهی‌ها را دید باز شاهد سقوط نفت و تحریم‌های بیشتر هستیم.

لطفی تصریح کرد: در زمان اصلاحات که رییسش همواره با مقام‌های اروپایی دیدار می‌کرد همان موقع ما محور شرارت قرار گرفتیم، امروز هم می‌بینیم آمریکایی‌ها با فشارهای بیشتر با ملت ما رفتار می‌کنند.

امام‌جمعه‌ی ایلام گفت: از روز اولی که این دولت سر کار آمد شعارش این بوده که باید با کدخدا کنار آمد اما این کدخدا لگد و جفتک‌زده است. این کدخدای چموش مهارشدنی نیست و تنها امام و رهبری مهارش کرده‌اند؛ اما شما فشار آوردید که باید کنار بیاییم، وضع معیشت مردم را نمی‌بینید؟ این‌همه ما وعده داده‌ایم که با لغو تحریم‌ها وضع بهتر می‌شود. طبیعی است چون در ادبیات دیپلماسی تعلیق و لغو باهم متفاوت است و تحریم‌ها ردیف شد و آن‌ها به ریش ملت خندیدند و عیدی رییس‌جمهور آمریکا به ملت ایران در آغاز سال نو تحریم‌های بیشتر بود.

وی با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی ما به سعه‌ی صدر، عقلانیت و دشمن‌شناسی نیاز دارد، از حضور پررنگ مردم ایلام در بزرگداشت حماسه‌ی نهم دی تقدیر کرد.

نماینده‌ی ولی‌فقیه در استان با اشاره به سالروز اجرای برنامه‌ی کشف حجاب توسط رضاخان، گفت: رضاخان با این فعالیت در راه اهداف غرب در ایران حرکت کرد اما مردم، علما و مراجع در مقابل این تصمیم ایستادند که نمونه‌ی آن در مشهد با درایت کسانی چون حسین قمی و مرحوم بهلول بود که حکومت در پاسخ به آن فاجعه‌ی مسجد گوهرشاد را به وجود آورد.

وی با بیان اینکه امروز یکی از اهداف دشمن ترویج و تعمیم بدحجابی است، تصریح کرد: دلیل این موفقیت نداشتن اهتمام به تصمیم‌گیری در مراکز فرهنگ‌سازی است و دشمن به‌راحتی به جنگ عفاف جوانان ما آمده است که باید در این زمینه هوشیارانه وارد عمل شد و به مدد هوشیاری مردم و مسئولان این نقشه‌ی دشمن نقش بر آب خواهد شد.

امام‌جمعه ایلام با گرامیداشت هفته‌ی نهضت سوادآموزی گفت: آمار بالای باسوادی استان که از 90 درصد گذشته، مرهون زحمات این نهاد تأثیرگذار است که تلاش‌های کارکنان آن در این راستا جای تقدیر دارد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
نهال کاری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام