دستگیری هکر 13 ساله


رییس پلیس فتای استان اصفهان گفت: سال گذشته در استان اصفهان 69 درصد جرایم، اقتصادی و 18 درصد جرایم، اخلاقی بوده است اما در هشت ماهه سال 94، 45 درصد جرایم، اخلاقی و 36 درصد آن اقتصادی بوده که نشان می‌دهد جرایم اخلاقی افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، سرهنگ سید مصطفی مرتضوی امروز (دوشنبه) در همایشی با عنوان تحلیل شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی، فرصت‌ها وچالش‌ها در دانشگاه اصفهان اظهار کرد: راه‌های آسانی برای سرقت اطلاعات وجود دارد و هکرهایی با سن کم می‌توانند به سادگی به اطلاعات کاربران دست یابند.

وی افزود: سال‌ها پیش و زمانی که نخستین بار از فضای مجازی سخن به میان آمد، فضای مجازی برای ما بیشتر شبیه یک افسانه بود اما اکنون بدون این فضا نمی‌توانیم زندگی کنیم. فضای مجازی به انسان جایگاهی داده که می‌توان از آن به عنوان شبه زندگی دوم یاد کرد.

رییس پلیس فتای استان اصفهان با بیان این‌که همان طور که زیرساخت‌های فناوری اطلاعات افزایش می‌یابد، زیرساخت‌های سرقت از آن‌ با سرعت بیشتری افزایش می‌یابد، گفت: به گفته برخی محققان تا سال 2020 تمام گوشه و کنار دنیا با کمک اینترنت به یکدیگر متصل خواهند شد و این در واقع تهدید در تمام حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک ملت است.

مرتضوی به آمار سرقت اطلاعات در فضای مجازی اشاره کرد و ادامه داد: 54 درصد کل جرایم در دنیا رنگ و بوی اقتصادی دارد و البته در ایران پیش از سال 93، 81 درصد جرایم مالی بوده‌اند اما سال گذشته در استان اصفهان 69 درصد جرایم، اقتصادی و 18 درصد جرایم، اخلاقی و در هشت ماهه سال 94، 45 درصد اخلاقی و 36 درصد جرایم اقتصادی بوده و این مسأله نشان می‌دهد که درصد جرایم اخلاقی نسبت به اقتصادی افزایش پیدا کرده است.

مرتضوی افزود: جرایم اقتصادی مانند کلاهبرداری و سرقت‌های اینترنتی است و جرایم اخلاقی تهدید و اخاذی، دسترسی غیرمجاز به داده، نشر اطلاعات و ... است؛ نتیجه جرایم اخلاقی از بین رفتن آبر و حیثیت به دلیل مزاحمت‌های اینترنتی و انتشار فیلم‌های خصوصی است.

دستگیری هکر 13 ساله

وی با بیان این‌که 47 میلیون کاربر در ایران با اینترنت سر وکار دارند، گفت: 20 درصد کاربران شبکه‌های اجتماعی سالم،10 درصد کاربران سیاه و 70 درصد کاربران این شبکه‌ها به صورت تفننی و یا در برخی موارد با هدف سوء استفاده، وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شوند.

رییس پلیس فتای استان اصفهان با بیان این‌که سن هکرهای کشور بسیار پایین آمده است، به گونه‌ای که هکرهای 16 ساله و 13 ساله دستگیر شده‌اند، اظهار کرد: پنج اصل محرمانه بودن اطلاعات، یکپارچگی، قابل دسترس بودن برای افراد مجاز، قابلیت عدم انکار انجام عمل و کنترل دسترسی به معنای داشتن رمز خوب از جمله راهکارهایی است که می‌توان در فضای مجازی امنیت ایجاد کرد.

وی با بیان این‌که در حملات شبکه‌ای، کشور در رتبه دوم جهان قرار گرفته است، افزود: هر 17 ثانیه یک بدافزار تولید می‌شود و از 25 سال گذشته تا کنون 220 میلیون بدافزار در جهان تولید شده و در سال 2014، 75 میلیون بدافزار اندرویدی ساخته شده است.

رییس پلیس فتای استان اصفهان تصریح کرد: در سه ماهه اول سال جاری 440 هزار بدافزار تولید شده که نسبت به گذشته تولید بدافزارها رشد چشمگیری داشته‌ است. آمار بازی‌های اندرویدی مشکوک به جاسوسی قابل توجه است.

مرتضوی اضافه کرد: منظور از بدافزارها، برنامه‌هایی است که حجم سرقت اطلاعات را افزایش می‌دهند به گونه‌ای که پیام‌ها را می‌شنود و به دست هکرها می‌رساند و موجب می‌شود هکرها موقعیت شما را به سرعت پیدا می‌کنند.

رییس پلیس فتای استان اصفهان گفت: بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی واقعا فروشگاه نیستند و بسیاری از سایت های فروش VPN موجب می‌شوند هکرها به تمام اطلاعات کامپیوترهای شخصی دست یابند.

مرتضوی تصریح کرد: بدافزارها راه نفوذ به ایمیل‌ها، فلش‌ مموری‌ها، CD‌ها، پیامک‌ها و شبکه‌های اجتماعی را به خوبی بلد هستند و به راحتی به آن نفوذ می‌کنند.

وی ادامه داد: کلاهبرداری به صورت ایمیلی، تلفنی، وب سایتی، دورنگاری، پیامکی، شبکه‌های اجتماعی امروزه افزایش یافته و سرقت اطلاعات را بسیار راحت کرده است.

*عکس تزیینی است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
دستگیری هکر ایرانی