بزرگداشت ایام فردوسی شاعر پارسی گوی در آنكارا


به گزارش ایرنا، صالحی امیری در راس هیاتی برای گفت و گو در خصوص همكاریهای فرهنگی، علمی و مبادله اطلاعات در زمینه اسناد و دست نوشته های تاریخی و همكاری كتابخانه ای و آرشیو بین ایران و تركیه روز یكشنبه وارد آنكارا شده است.
حسن صفرخانی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنكارا طی سخنانی در این مراسم، ضمن خوش آمد گویی به هیات ایرانی، ابراز امیدواری كرد برگزاری ایام فردوسی در مركز آموزش زبان فارسی، عامل تشویق به آشنایی بیشتر علاقمندان به زبان و ادبیات فارسی
باشد.
او با اشاره به اینكه آشنایی با فرودسی، آشنایی با فرهنگ و تاریخ ایران و زبان فارسی است، گفت: گسترش زبان فارسی به عنوان بستر اصیل رشد و اشاعه تمدن اصیل ایرانی از دیرباز مورد توجه بوده است. شیرینی زبان فارسی با فصاحت و بلاغتی كه در ذات آن نهفته است به ویژه در دوره های اخیر با استقبال گسترده ای در خارج روبروست.
صفرخانی افزود: مركز آموزش زبان فارسی رایزنی با بیش از سه دهه خدمت رصالت بزرگی را در این راستا ایفا نموده است. در این مركز با استفاده از آخرین فناوری ها و تجربیات آموزش زبان، دانشجویان می توانند در حدود 11 ماه مدرك فارغ التحصیلی خود را دریافت كنند.
به گفته وی، دوره های جدید آموزشی نظیر گفت و گو، مترجمی، آئین نگارش و تربیت معلمی دایر می باشد.
صالحی امیری نیز طی سخنانی گفت: برای همه ما انسانها، زبان یك ارزش بنیادی است. ما در تحلیل و تفسیر كاركرد فرهنگ چهار عنصر اصلی را طرح می كنیم. اولین نقطه راجع به فرهنگ هویت سازی است. یعنی كاركرد اصلی فرهنگ، حفظ و تداوم ارزشهای بنیادی در جامعه است. فرهنگ مفهوم عام است.
به گفته رییس سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران، هیچ جامعه ای در كره زمین وجود ندارد كه فرهنگ نداشته باشد. هر جامعه فرهنگ خاص خود را دارد. در بحث هویت مهمترین عامل بقای تداوم فرهنگ ملی هر كشوری، هویت آن كشور است و در درون هویت عامل اصلی تداوم هویت یك ملت زبان است.
وی اظهارداشت: زبان را به عنوان كانون اصلی هویت تعریف می كنیم. اما اینكه چرا زبان فارسی علاوه بر اینكه هویت است، حیات بخش هم است برای جامعه ایران. رمز حیاتی تداوم هویت ایرانی زبان فارسی است به همین دلیل ما نسبت به فردوسی بسیار حساسیت داریم و ایشان را عامل اصلی حیات و بقای ایرانی می دانیم.
صالحی امیری گفت: فردوسی تنها شخصیتی بود كه بیش از هزار سال توانست شاهنامه در درون ملت ایران تداوم ساری و جاری داشته باشد. امروز كه ما امروز زبان فارسی صحبت می كنیم، مدیون فردوسی هستیم و فردوسی معجزه كرد. خیلی ها معتقدند فردوسی نیروی خارق العاده ای داشت. چرا كه یك انسان در مدت عمر طبیعی نمی تواند این همه بسراید. امروز حوزه فارسی زبان همچنان مبنای عملش شاهنامه فردوسی است.
وی اظهارداشت: شاهنامه تراز و میزان سنجش زبان فارسی است. رمز ماندگاری سرزمین ایران، فرهنگ ایران و حتی دین در ایران مدیون این دانشمند بزرگ (فردوسی) است و همه ایرانیان به آن افتخار می كنند. اشعار آموزنده فرودسی پیام روشنی برای همه بشریت دارد.
او گفت: اولین باری كه كتابخانه ملی در ایران شكل گرفت، عنوان آن كتابخانه ملی فردوسی بود. اكنون هم در روی تپه بزرگ شهر تهران در عباس آباد كتابخانه ملی در وسعتی به مساحت 100 هزار متر مربع ساخته شده است. در بالای این مجموعه مجسمه فرودسی با وزن 14 تن نصب شده است كه در حقیقت یكی از نمادهای فرهنگی تهران است.
صالحی امیری با اشاره به اینكه همه زبانها در دنیا دستخوش تغییر شده اند، گفت: اما زبان فارسی كمترین تغییرات را داشت و علت آن فراز و ترازو و میزانی بود كه فردوسی در شاهنامه به ما داده است.
در ادامه این برنامه چهار تن از دانشجویان تركیه ای شاغل به تحصیل در مركز آموزش زبان فارسی قطعه هایی از اشعار حكیم ابوالقاسم فردوسی را قرائت كردند كه جوایزی از سوی مركز آموزش تقدیم آنها شد.
خاورم/2011**1565

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
گفت و گوی BANE با خبرنگاران(دوبله پارسی)