سیستان و بلوچستان سرزمین دریا و کویر


سیستان و بلوچستان سرزمین دریا و کویرآخرین خبر/ استان سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود صد و هشتاد و هفت هزار و پانصدو دو کیلومتر مربع، در جنوب شرقی ایران واقع شده است.
این استان پهناور در سمت شرق با کشور پاکستان 900 کیلومتر و با کشور افغانستان 300کیلومتر مرز مشترک دارد؛ در قسمت جنوب با دریای عمان به طول تقریبی 270کیلومتر مرز آبی دارد و از قسمت شمال و شمال غرب با استان خراسان به طول 190 کیلومتر و در قسمت غرب با استان کرمان به طول 580 کیلومتر و با استان هرمزگان به طول 165 کیلومتر همجوار است.
استان سیستان و بلوچستان به لحاظ وسعت از بزرگترین استان‌های کشور است و پس از استان خراسان در رتبه دوم قرار دارد. این استان از دو ناحیه سیستان و بلوچستان تشکیل یافته است که از لحاظ طبیعی با یکدیگر کاملاً متفاوتند.


استان سیستان و بلوچستان براساس آخرین تغییرات شامل ۱۸ شهرستان و ۳۶ شهر و ۴۳بخش می باشد.
مردم استان سیستان و بلوچستان از قومیتهای بلوچ و سیستانی می باشند. سیستان شامل زابل و شهرهای اطرافش است و بلوچستان دربرگیرنده بقیه شهرها از زاهدان تا چابهار می باشد.

صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان :
سوزن دوزی، سکه دوزی، سفالگری، زرگری، قالی بافی

نگاهی به برخی نقاط دیدنی سیستان و بلوچستان

قلعه گوران روستای تاریخی میرآباد بمپور
روستای میرآباد همانند دیگر مناطق مهمی که درقدیم کناررودها بنا شده اند،دارای مرکزیت حکمرانی در سطح حوزه خود بوده اند.اغلب پیران وسالخوردگان روستای میرآباد براین باورند که درکنار رودخانه ودر مجاورت استخر طبیعی روستا قلعه ای وجود داشته که در دوران قبل از اسلام و در دوره ی گبرها ( زرتشتیان ) این قلعه مزکز حکمرانی منطقه بوده است. از خاک سرخ ومتمایز آن با خاک اطراف قلعه چنین به نظر می رسد که برای ساخت این قلعه خاک آن از جایی دیگر به اینجا آورده شده است.
از سفال های کشف شده درحفاری های مردم نیز چنین به نظر میرسد.اینجانب (نگارنده ومدیر وب ) خود در دوران بچگی که این مکان واستخر طبیعی محل بازی وتفریح وسرگرمی مان بوده ، گاها"با جست وخیزهای مابرروی بقایای این قلعه ، سفال هایی ازدل خاک بیرون می آمد.درحاشیه وپشت رودخانه بمپورازاین دست آثارشناسایی نشده فراوان است،از جمله گورستان گوران درجنوبغربی روستای میرآباد(پشت رودخانه)که دردهه اخیر کشف شده وتوسط گروه باستان شناسی دانشگاه سیستان وبلوچستان درسال ۱۳۸۵ مورد حفاری واکتشاف قرارگرفت وآثار ارزشمندی از دوران قبل ازاسلام درآنجاکشف شدکه به گفته مسیول گروه آنان درموزه ی ملی میراث فرهنگی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان موسوم به موزه جنوبشرق نگهداری می شوند.

قلعه تاریخی هریدوک
قلعه هریدوک در شهرستان نیکشهر بخش لاشار و لاشار جنوبی واقع شده ود 12 بهمن سال 1381 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است و معروف به کلا گلوک می باشد و در جوار هریدوک روستای گردهان با باغات سرسبز و زیبا قرار دارد

امامزاده غلام رسول چابهار
این امامزاده از جاذبه های گردشگری شهر چابهار استان سیستان و بلوچستان می باشد. در حاشیه ضلع شرقی چابهار بنای گنبدی امامزاده با ارتفاع بلند جلب توجه می کند که قدمت آن به دوران تیمور میرسد . این بنا علاوه بر زوار ایرانی از کشورهای شبه قاره هند پذیرای زیارت کنندگان فراوانی است که بریا انجام عبادت و نذر نیاز به چابهار می آیند. همه ساله از 15 ذیالقعده به مدت 10 شبانه روز مراسم خاصی در این مکان برگذار میشود .این مقبره با توجه به سبک معماری با پیروی از سبک معماری مغولی در قرنهای 7 و8 هجری بنا شده است. زیارتگاه سیّد محمّد مشهور به سید غلام رسول همواره زیارتگاه مسلمانان هند و مردم این منطقه بوده است. این زیارتگاه در حاشیة ضلع شرقى و در پنج کیلومتری شمال غربی خلیج چابهار قرار دارد.

دهانه غلامان زابل
دهانه غلامان از جاذبه های گردشگری شهر زابل استان سیستان و بلوچستان می باشد. این مجموعه متعلق به دوران هخامنشی در محدودهای به وسعت 100 هکتار قرارا دارد.دهانه غلامان نام متاخر این شهر و تنگه ای طبیعی در همین منطقه است .گفته میشود این دهانه یکی از راههای ورودی به فلات ایران بوده است که تا دو سده پیش برده فروشان فعالیت تجاری خود را از این طریق انجام میدانند .به همین جهت این محدوده به دهانه غلامام معروف است بر اساس گزارشهای سازمان میراث فرهنگی کشور دهانه غلامان در زمان یونانیان به نام شهر زرین و بعدها به نامهای زرک زرکا و زرنج نامیده میشد.دهانه غلامان با توجه به نزدیک بودنش به آبگیرهای چاه نیمه منطقه سیستان از جمله محوطه های باستانی است که قابلیت تبدیل به یکی از مناطق گردشگری جنوب را دارد. قایای این شهر تاریخی در محوطه‌ای به طول تقریبی ۴ تا ۵ کیلومتر قابل رویت است. این شهر را باستان‌شناسان ایتالیایی در سال 1960 میلادی کشف و از سال 1962 تا 1965 میلادی این محل را حفاری کردند.

قله تفتان شهرستان خاش
این قله بسیار زیبا از جاذبه های گردشگری شهر خاش استان سیستان و بلوچستان می باشد. یکی از مهمترین جلوه ها و جاذبه های طبیعی استان قله تفتان است که از نظر زمین شناسی در دوره کواترنر بوده است.وجود چشمه های آب معدنی و آب گزم متعدد در اطراف تفتان ویژگی خاصی را به این منطقه بخشیده است .چشمه آب معدنی جم چین در شمال غربی کوه تفتان چشمه آب معدنی آمنی در غرب کوه تفتان و در منتهی الیه رودخانه بیداستر چشمه آب معدنی بر آب در غرب تفتان و در شمال شرقی روستای تمندان و چشمه آب گرم بر آبک در شمال تفتان از جمله چشمه های آب معدنی و آبگرمی است که بر اثر وجود آتشفشان تفتان به وجود امده است وجود قله تفتان با ارتفاع 4050 متر سبب شده است تا خاش و نواحی اطراف آن کی از خوش آب و هواترین نقاط استان به شمار اید. همچنین بارندگی بیشتر نسبت به یایر نقاط استان و نیز پوشش گیاهی غنی در اطراف آن بدلیل ارتفاع زیاد از دیگر امتیازاتی است که در منطفه خاش از آن سود می جوید.مجموعه این ویژگیها سبب گردیده است تا تفتان به یکی از مهمترین جاذبه های طبیعی استان تبدیل گردد و هر ساله علاقمندان بسیاری را از اطراف و اکناف به خود جلب می نماید که در این بین سهم کوهنوردان بیش از دیگر گروههاست.

شهر سوخته زابل
این شهر تاریخی از جاذبه های گردشگری شهر زابل استان سیستان و بلوچستان می باشد. شهر سوخته بقایای دولت شهری باستانی در 65 کیلومتری زابل است. این شهر پیشرفته ترین شهر جهان قدیم بوده است و از غنی ترین محوطه های باستانی تمدن و فرهنگ ایران زمین به شمار می آید. اقلیم این منطقه در آن زمان نیز گرم بوده اما دریاچه هامون و انشعابات آن باعث سرسبزی منطقه شده و امکانات کشاورزی را فراهم ساخته است از درختان موجود در شهر سوخته افرا، سپیدار و بید بوده است. از اکتشافات قابل تامل این شهر گورستانی با اجساد دفن شده با لباس یا پارچه و اشیاء گرانقیمت همراه آن هاست. در این گورستان یک اسکلت با چشم مصنوعی متعلق به یک زن تنومند کشف شده است.

کوه های مریخی چابهار
کوه های مریخی از جاذبه های گردشگری شهر چابهار استان سیستان و بلوچستان می باشد. در استان سیستان و بلوچستان و مسافت 45 کیلومتری شهرستان چابهار به طرف بندر گواتر،منطقه ای گرم و بدون رویش گیاهی دارای مناظری بی بدیل و زیبا به چشم میخورد که به کوههای مریخی یا کوههای مینیاتوری معروف است. این رشته کوهها که از جنس سنگ آهک و به رنگ طوسی و سفید میباشد به خاطر شکل غیر طبیعی که دارند کوههای کره ماه را در ذهن تداعی کرده و مردم محل نیز به آن کوههای مریخی میگویند.

جنگلهای حرا چابهار
جنگلهای حرا یکی از جاذبه های گردشگری استان سیستان و بلوچستان و شهر چابهار شناخته می شوند. این مکان زیبا همراه با خور باهو بعنوان بیستمین تالاب بین المللی کشور در فهرست کنوانسیون رامسر به ثنت رسیده است و هر چند جنگلهای حرا توده خالص و یکدستی هستند و هیچ گونه تنوع گیاهی در آنها مشاهده نمی شود.ولی در مقابل از تنوع جانوری بسیار بالائی برخوردار است و این تنوع قبل از هر چیز بخاطرموقعیت گذرگاهی یا اکوتونی آنهاست . این جنگلها هدیه مشترک خشکی و دریاست و حفاظت از آنها در همه جای دنیا بعنوان زیستگاههای با ارزش و حساس و بویژه از منظر گردشگری مورد تاید قرار گرفته است.


با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: آخرین خبر


ویدیو مرتبط :
سیستان و بلوچستان