سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



معرفی تازه‌های کتاب حوزه فلسفه در جدیدترین شماره مجله «اطلاعات حکمت و معرفت»


معرفی تازه‌های کتاب حوزه فلسفه در جدیدترین شماره مجله «اطلاعات حکمت و معرفت»خبرگزاری کتاب ایران/ یکصد و هجدهمین شماره از مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» با معرفی جدیدترین آثار منتشر شده در حوزه فلسفه و گفت‌وگو با دکتر محمدرضا حسینی بهشتی درباره کتاب «فرهنگنامه تاریخی مفاهیم فلسفه» منتشر شد.
در بخش معرفی تازه‌های کتاب، «سارتر: خردگرایی رمانتیک»، «ایران در نخستین سده‌های اسلامی»، «فلسفه شوپنهاور»، «مارتین هایدگر»، «عرفان ایران»، «دین یکتا» و «مجموعه برداشت‌های دکتر شریعتی از قرآن و سنت» در کنار «گستره اخلاق» معرفی شده است.

منیره پنج‌تنی در گفت‌وگویی با دکتر محمدرضا حسینی بهشتی، استاد فلسفه دانشگاه تهران به معرفی و نقد و بررسی «فرهنگنامه تاریخی مفاهیم فلسفه» و همچنین فعالیت‌های پژوهشی و انتشاراتی «موسسه نوارغنون» پرداخته است.
دفتر ماه این شماره از مجله «حکمت و معرفت» به موضوع «سینما، دین» اختصاص دارد. در دفتر ماه این شماره به رابطه بین دین و سینما به‌طور ویژه پرداخته شده است. محمد رجبی، دبیر دفتر ماه، از سینما به عنوان نقطه تلاقی هنرهای مختلف یاد کرده است و آن را هنری توصیف کرده که توانسته است با ترکیب هنرهای دیگر خواست مخاطبان را به جا آورد، کمبودها و نارسایی‌های هنرهای دیگر را جبران و توجه بسیاری از مخاطبان عام و خاص را جلب کند.

یکی از ویژگی‌های سینما چند بعدی بودن آن است که نه تنها با دین بلکه با سیاست، اقتصاد، امور اجتماعی و بسیاری حوزه‌های دیگر پیوسته و عجین است. سینما از مقبولیت و توجه بسیاری برخوردار است. نه تنها متفکران دینی به تأثیر سینما بر انتقال مفاهیم دینی صحه می‌گذارند بلکه سینماگران به اهمیت مفاهیم دینی در ساخت فیلم برای داشتن مخاطبان بیشتر واقف‌اند. بنابراین با توجه به خواست فعالان سینمایی و دینداران، این هنر توانسته با اندیشه‌های دینی تعامل کند.

بنا به آنچه در دفتر این ماه مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» آمده است، برخی از آثار سینمایی که با مفاهیم دینی پیوند دارند؛ جزو پرفروش‌ترین و ماندگارترین آثار سینمایی به حساب می‌آیند. آثار کارگردانانی نظیر سسیل ب دومیل (با ساخت ده فرمان حضرت موسی)، تارکوفسکی (نوستالژیا، استاکر و ایثار) و کریشتف کیشلوفسکی ( با ساخت ده‌گانه‌ای موسوم به ده فرمان) با سینمای دینی ارتباط وثیقی دارند. مقالات دفتر ماه شماره 118 نیز عمدتاً به ارتباط مباحث حوزه دین و سینما اختصاص دارند. گفت‌وگو با نصرت‌الله تابش یکی از دست‌اندرکاران سینمای ایران با عنوان «مؤلفه‌های سینمای دینی» نخستین مطلب دفتر ماه این نشریه است.

«شهسوار ایمان در کوره راه سینما» به قلم علیرضا نراقی است و به بررسی معنای عنصر ایمان به عنوان یکی از مقولات مهم دین می‌پردازد. «عناصر اسلامی در ده فرمان سسیل ب دومیل»، «ابله مقدس در تارکوفسکی متأخر» از دیگر مطالب منتشر شده در دفتر این ماه مجله «اطلاعات حکمت و معرفت است. «گنجینه مخطوطات»، «ادب و هنر» و «اندیشه و نظر» از دیگر بخش‌های این مجله تخصصی است. «مطابقت سنت ژاپنی با تفکر هایدگر»، «زبان دینی» و «زمان و ابدیت» به همراه «چهره دوگانه ژانوس» مقالات بخش «اندیشه و نظر» را تشکیل می‌دهد.
یکصد و هجدهمین ماهنامه «اطلاعات حکمت و معرفت» از سوی موسسه اطلاعات به سردبیری و مدیر مسئولی ان‌شاءالله رحمتی به بهای دو هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری کتاب ایران


ویدیو مرتبط :
معرفی کتاب برای آموزش فلسفه اسلامی مقدماتی