علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



نتایج یك تحقیق:دایناسورها پیش از برخورد سنگ آسمانی رو به زوال بودند


به گزارش گروه علمی ایرنا از ساینس، این ارزیابی به مناقشه جاری درباره وضعیت دایناسورها هنگام برخورد یك سنگ 10 كیلومتری به زمین در حدود 66 میلیون سال قبل، دامن می زند.
تیم محققان كه نتایج مطالعه آنها در نشریه پی‌ان‌ای‌اس (PNAS) چاپ شد، می گوید كه جمعیت دایناسورها در درازمدت دچار افول شده بود، زیرا نمی‌توانستند خود را با تغییرات زمین سازگار كنند.
محققان بقایای فسیلی دایناسورها را از زمان ظهور آنها در حدود 231 میلیون سال پیش تا زمان انقراض آنها، آنالیز كردند و دریافتند كه گونه های تازه ابتدا با سرعتی انفجاری تكامل می یافتند. اما در حدود 160 میلیون سال قبل این فرآیند كند شد و در نهایت از 120 میلیون سال قبل افت جمعیت گونه های مختلف دایناسورها شروع شد.
دكتر مانابو ساكاموتو، فسیل شناس در دانشگاه ردینگ، كه سرپرستی تحقیقات را به عهده داشت، گفت:‌ انتظار چنین نتایجی را نداشتیم. هرچند آنها در نهایت در اثر برخورد سیارك به زمین منقرض شدند، اما از 50 میلیون سال پیش از برخورد سیارك، روند نابودی آنها شروع شده بود.'

**الگوی ضد و نقیض
تحلیل ساكاموتو نشان می دهد كه سرعت زوال ساروپادهای گردن دراز از سایر گونه های دایناسورها بیشتر بود، درحالی كه افول جمعیت تروپادها یعنی گروهی كه شامل تی-ركس است، سرعت كمتری داشت.
دكتر كریس وندیتی، زیست شناس تكاملی از دانشگاه ردینگ كه از دیگر محققان این مطالعه است، اعتقاد دارد كه آن سیر نزولی 50 میلیون ساله، دایناسورها را بیش از پیش در برابر فاجعه های طبیعی كه پس از برخورد سیارك اتفاق افتاد، آسیب پذیر كرد.
او گفت:‌ اگر آنها همچنان قدرتمندانه بر زمین مسلط بودند، احتمالا شاید از آن فاجعه جان به در می بردند.
مطالعه ای نیز كه دو سال قبل منتشر شد، حاكی از آن است كه بعضی گونه های دایناسورها در حال زوال بودند، اما تنها برای چندین میلیون سال پیش از برخورد سیارك به زمین.
تحقیقات تازه حاكیست كه آن زوال ده ها میلیون سال پیشتر شروع شد و گریبان گونه های خیلی بیشتری را گرفت.
چرا دایناسورها رو به زوال بودند؟ هیچ كس نمی داند اما یك احتمال، ناتوانی آنها در سازگار شدن با تغییرات محیطی است.

**فشار تكاملی
شرایط 230 میلیون سال قبل هنگام ظهور دایناسورها ایده آل بود. هوا از قطب تا خط استوا گرم و همه جا سرسبز بود.
اما با سرد شدن آب و هوا و تغییر سطح آب دریاها، دایناسورها احتمالا در معرض فشارهای تكاملی تازه ای قرار گرفتند.
دایناسورها و پستانداران تقریبا همزمان تكامل یافتند، اما دایناسورها برای بیش از 100 میلیون سال حكم‌فرما بودند.
تصور عمومی این است كه برخورد سیارك به زمین راه را برای غالب آمدن پستانداران فراهم كرد. اما براساس مطالعه تازه پستانداران حتی بدون برخورد آن سیارك هم احتمالا حاكم می شدند.
پروفسور مایك بنتون از دانشگاه بریستول كه از دیگر نویسندگان این مقاله است، گفت: آب و هوای جهانی بی وقفه سردتر می شد. دایناسورها به آب و هوای خیلی گرم تكیه داشتند اما پستانداران بهتر خود را با هوای سرد تطبیق می دهند.
علمی **1354**2017

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
برخورد سنگ آسمانی به شمال ترکیه