مدارس «رتبه» می‌گیرند ‌


‌معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی از تحقق 70 درصدی طرح «تعالی مدیریت مدرسه» در استان خبر داد.

رمضان نیری در گفت‌وگو با خبرنگار‌ خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، اظهار کرد: در طرح تعالی مدیریت مدرسه قرار بود مدارس در 10 موضوع فعالیت‌هایی داشته باشند، اگرچه که در بعضی از موضوعات تا حدود 90 درصد نیز تحقق داشتند، اما به صورت کلی طبق اهدافی که پیش‌بینی شده‌ بود، حدود 70 درصد موفقیت داشته‌ایم.

وی ادامه داد: این موضوعات شامل مدیریت امور اجرایی، اداری، فعالیت‌های مکمل و فوق‌ برنامه پرورشی، سلامت، پیشگیری، ‌ایمنی، مشارکت اولیا و نهادهای اجتماعی، تدوین برنامه عمل در مدرسه، ‌استقرار نظام یاددهی و یادگیری، ‌برقراری نظام رشدآفرین انگیزشی، خلاقیت و نوآوری، توسعه مشارکت دانش‌آموزان در مدرسه، توسعه توانمندی‌ها و مشارکت نیروی انسانی بوده است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان با بیان اینکه مدیران مدارس برای این موضوعات برنامه‌ریزی داشته‌اند، تصریح کرد: ارزیابی‌ها و بازدیدها همچنین اذعان خود مدیران مدارس نشان می‌دهد که این برنامه تحرک خوبی را در مدارس ایجاد کرده است، مهم‌ترین نکته این برنامه، جامع بودن آن است که همه ابعاد را پوشش داده، به همین دلیل مدیران احساس می‌کنند شور و پویایی در مدارس ایجاد شده و روند حرکت مدرسه به سمت کیفیت رشد بوده است.

نیری با بیان اینکه در سال گذشته 414 مدرسه در استان شامل 172 مدرسه ابتدایی، 138 مدرسه متوسطه اول، 79 مدرسه متوسطه دوم و 25 آموزشگاه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش، مجری طرح تعالی مدیریت مدرسه بوده‌اند، اظهار کرد: در سال جاری به مدارس مجری این طرح هشت درصد اضافه کرده‌ایم و 448 مدرسه مجری این طرح در استان هستند.

وی تصریح کرد: از مجموع 448 مدرسه 24 مدرسه خاص شامل پنج مدرسه شاهد، پنج مدرسه سمپاد، 9 مدرسه استثنایی و پنج مدرسه غیر دولتی نیز مشمول طرح هستند.

‌معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان با بیان اینکه از سال آینده قرار است روند توسعه این برنامه‌ بیشتر شود، خاطرنشان کرد: در سال جاری، این طرح را به طور متعادل در مدارس سطح استان توزیع کرده‌ایم و به هر منطقه متناسب با تعداد مدارس سهمیه داده‌ایم، سرانه‌ای که به هر منطقه تعلق ‌گرفته نیز اعلام شده است.

‌وی با بیان اینکه بحث تحول در آموزش و پرورش که یک دغدغه جدی ‌بوده و سند تحول بنیادین بر این مبنا تعریف شده است، گفت: این تحول باید در مولفه‌های مختلف اتفاق بیافتد یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها، تحول در مدیریت آموزشگاهی است، زیرا اگر قرار است تحولی اتفاق بیفتدف محل آن مدرسه است و محوریت تحول در مدرسه نیز مدیر مدرسه است.

‌نیری با بیان اینکه در حوزه مدیریت آموزشگاهی هر استانی به فراخور اقتضائاتش برنامه‌های متعددی انجام می‌دهد، اظهار کرد: یک برنامه کشوری نیز تحت عنوان برنامه تعالی مدیریت مدرسه نیز طراحی شده که در سال جاری دستورالعمل‌های آن از جانب وزارت آموزش و پرورش به استان‌ها ابلاغ شد و در این راستا مدرسانی نیز دوره آموزشی طی کرده‌اند.

‌مدارس «رتبه» می‌گیرند

‌معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان با بیان اینکه در سال گذشته قرار بود وزارت آموزش و پرورش این طرح را ارزیابی کند و در انتها به مدارس نشان و رتبه بدهد، اظهار کرد: این اتفاق در سال گذشته نیفتاد، اما در سال جاری در پایان سال این ارزیابی‌ها انجام خواهد شد و به مدارس رتبه‌ و عنوان‌هایی از جمله مدرسه موفق، ممتاز، کیفی و ... داده خواهد شد که براساس آن‌ها برای مدارس مزیت‌هایی لحاظ خواهد شد.

‌معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: امیدواریم این برنامه بتواند منزلت اصلی مدارس را به آن‌ها برگرداند، زیرا مدرسه جایگاه اصلی رشد، تعلیم و تربیت است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
مدارس ژاپن چه خبره ؟ (سیستم آموزش در مدارس ژاپن)-عالیه