علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



در این کشور تا 10 سال دیگر پول نقد جمع می‌شود/اولین کشور تمام الکترونیک و بدون اسکناس و سکه


دانش > فناوری - هنوز هم خیلی‌ها مجبورند در بسیاری از کشورها پول نقد همراهشان داشته باشند. اما به گزارش یورونیوز یک کشور اروپایی تا 10 سال دیگر اولین کشور بدون پول نقد جهان خواهد بود.

سوئد که اکنون پیشگام کمترین استفاده از پول نقد است تا ده سال دیگر اولین کشور تمام الکترونیک و بدون پول نقد در دنیا خواهد شد.به گزارش بانک مرکزی سوئد از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ میزان ارزش اسکناس و یا سکه در گردش از یازده میلیارد و سیصد میلیون یورو به هشت و نیم میلیارد یورو کاهش یافته است.

نیکلاس آرویدسون، استاد انستیتوی سلطنتی فناوری سوئد و مولف کتاب «گزارش پول نقد در سوئد» می گوید: «پیشتر گفته بودم که حدود سال ۲۰۳۰ سوئد در عمل کشوری بدون پول نقد خواهد شد. به این معنی که نقش پول نقد در جامعه حذف می شود. اما با نگاهی به رشد و تغییرات دو سال اخیر حال معتقدم این وضعیت خیلی زودتر، در ده سال آینده و شاید زودتر از آن روی دهد.»

پرداخت با تلفن همراه و کارت های اعتباری افزایش یافته و بسیاری از فروشگاه ها از دریافت پول نقد خودداری می کنند. اما این مشکلی برای بازنشسته ها است که یک پنجم جمعیت ۱۰ میلیونی کشور را تشکیل می دهند. کریسینا ۶۹ ساله اهل استکهلم می گوید: «فکر می کنم حذف پول نقد، بخصوص برای از بین بردن جرایم خیلی خوب است.» مایکل ۵۷ ساله می گوید: «از نظر من خوب است. ولی می دانم کسانی هستند که می خواهند با پول نقد پرداخت کنند.»

در حالیکه بعضی نگران سواستفاده الکترونیک و بعضی مخالف ثبت و ردیابی گردش مالی هستند بی شک عصر پرداخت های الکترونیک در راه است.

5454


ویدیو مرتبط :
‫10 کشور پرجمعیت جهان در سال 2017 Top 10 Farsi‬‎