سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



اختری: اقتصاد مقاومتی، شکننده و وابسته به سایر کشورها نیست


یک عضو شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، گفت: جامعه برای برپایی و قیام خود نیازمند مال و ثروت است، کسانی که به مال و ثروت جامعه خیانت کنند در اصل به قیام و برپایی یک ملت ضربه زده‌اند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی اختری صبح امروز در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به شعار امسال «اقتصاد مقاومتی،‌اقدام و عمل» که از سوی مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری سال‌های قبل نیز به اقتصاد مقاومتی توجه ویژه‌ای داشتند و بر همین اساس باید به این مطلب به صورت متقن و منطقی پرداخت.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری امسال فرمودند در رابطه با اقتصاد مقاومتی یک سری واقعیت‌هایی وجود دارد که نباید آنها را نادیده گرفت. بر همین اساس باید برنامه های خود را بر اساس واقعیت‌هایی که در جامعه وجود دارد پیش ببریم تا بتوانیم به اقتصاد مقاومتی برسیم. دولتمردان باید تمام قوا و دیدگاه خودشان را بر اساس دیدگاه اقتصاد مقاومتی اصلاح کنند و تمام تلاش‌شان در این چارچوب قرار بگیرد.

این عضو شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در ادامه با بیان اینکه ما باید ابتدا یک درک صحیح از اقتصاد مقاومتی داشته باشیم، عنوان کرد: به طور ساده می‌توان گفت اقتصاد یعنی مدیریت هزینه‌ها و گردش چرخ زندگی جامعه بر اساس درآمدها. اقتصاد یعنی هماهنگ کردن هزینه‌ها و درآمدهای جامعه. اقتصاد مقاومتی به ما می‌فهماند که باید در تمام عرصه‌ها استقلال داشته باشیم و نباید در مقابل هیچ کسی احساس وابستگی کنیم. اقتصاد مقاومتی شکننده و وابسته نیست و ما در مقابل بیگانه تسلیم نمی‌شویم.

اختری تأکید کرد: برای تعریف اقتصاد مقاومتی تعبیر دقیق‌تری از کلام معصومین (ع) می‌توانیم داشته باشیم. به عبارت روشنتر اقتصاد مقاومتی یعنی مدیریت جامعه بر اساس آنچه که اسلام مشخص کرده است. یعنی تولید و توزیع ثروت باید نشأت گرفته از دستورات اسلامی باشد تا مشکلات اقتصادی رفع شود. اگر مال و ثروت در جامعه عادلانه تقسیم شود تأثیر بسیار مثبتی در جامعه دارد چرا که مال مظهر فضل خداست و ما باید فضل الهی را بجوییم و مال عامل قیام و برپا ماندن جامعه است.

وی در ادامه با اشاره به آیه 5 سوره نساء گفت: خداوند در این آیه ارزش مال و حج را با هم به کار برده است. یعنی اگر زمام امور مال و ثروت را به دست کسانی بدهیم که به منافع جامعه نمی‌اندیشند سبب وارد شدن ضربه‌هایی به جامعه می‌شود. مال را خدا وسیله قیام و برپایی قرار داده است. جامعه اگر بخواهد برجا بماند نیازمند مال و ثروت است و کسانی که به مال و ثروت جامعه ضربه بزنند جزء خیانتکاران هستند چرا که به قیام و برپایی یک ملت ضربه وارد کرده‌اند.

این عضو شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه یادآور شد: مال عامل قدرتمندی جامعه است. ما امروز در جامعه شاهد مشکلات مهم اقتصادی هستیم که با توجه به دستورات اسلامی می‌توانیم آنها را رفع کنیم. دولت‌های ما در این چند سال در عرصه مسائل اقتصادی، اسلامی عمل نکرده‌اند و حتی در رابطه با مسائل فرهنگی نیز اقداماتی نداشته‌ایم که بتوانیم مردم را به سمت مفهوم اقتصاد مقاومتی از دیدگاه اسلام بکشانیم.

اختری در ادامه با بیان اینکه غربی‌ها می‌خواهند نظم اقتصادی جامعه اسلامی را مدیریت کنند،‌ تصریح کرد: این مسأله یک نتیجه منفی برای جوامع اسلامی به دنبال دارد. ما برای رفع مشکل اقتصادی ابتدا باید اولویت‌ها و ضرورت‌ها را مشخص کنیم و پس از آن درصدد رفع مشکلات برآییم.

وی افزود: حضرت علی (ع) می‌فرماید مومن اهل کار و عمل است. اگر این شعار را در اقتصاد مقاومتی داشته باشیم راحت‌تر می‌توانیم آفت‌ها و نفوذها را دفع کنیم. برای اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی باید طبق سخنان مقام معظم رهبری واقعیت‌ها را در نظر بگیریم. ما سرمایه‌های بسیار عظیمی در جامعه داریم که باید از آنها نهایت بهره را ببریم. عواملی که سبب می‌شود رکود اقتصادی به وجود بیاید این است که ما فقط به دستاوردهای سایر کشورها متکی باشیم و در این راستا خود هیچ اقدام و عمل نداشته باشیم.

این عضو شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه افزود: نسخه بعدی که دیدگاه‌های اسلامی برای رفع مشکلات اقتصادی ارائه می‌دهند جهاد و کوشش است. ما باید با جهاد و کوشش و با کمک علم و عمل، قدرت و سرنوشت را در دست بگیریم تا هرگز محتاج هیچ کشور دیگری نباشیم. طبق تعبیر امام راحل ما نباید منتظر سایر کشورها و محتاج آنها باشیم چرا که اگر اینگونه شود ما اسیر آنها می‌شویم. جامعه اگر به تلاش خود بیفزاید حتی می‌تواند در مسائل اقتصادی دست سایر کشورها را نیز بگیرد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
دکتر عباسی:علم اقتصاد کدآمایی ایران همان اقتصاد مقاومتی است