سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



درخواست رسمی بوسنی و هرزگوین برای عضویت در اتحادیه اروپا


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دراگان چوویچ، رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین، به طور رسمی نامزدی کشورش برای عضویت در اتحادیه اروپا را در همین هفته گذشته ارائه کرد.

دراگان چوویچ در دیدار با مقامات بلند پایه اروپایی، درخواست کشورش مبنی بر نامزدی برای عضویت در اتحادیه اروپا را به برت کوندرس، وزیر امور خارجه هلند و  فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه ارائه داد و گفت: «کشورش سعی می کند شرایط تعیین شده برای عضویت در اتحادیه اروپا را تامین کند.»

هلند اکنون ریاست دوره‌ای و شش ماهه اتحادیه اروپا را بر عهده دارد.

طبق این درخواست، بوسنی متقاضی عضویت در اتحادیه اروپا در سال 2017 میلادی است. این درخواست بعد از ماه ها تلاش سخت کوشانه و تنها بعد از گذشت 20 سال از جنگ هایی اتفاق افتاد که اثرات تخریبی فراوانی را ایجاد کرده بود.

رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین تصریح کرد بوسنی که بیش از کشورهای دیگر حوزه بالکان به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپاست، می‌تواند در آغاز سال آتی میلادی رسما جایگاه کاندیدا شدن برای پیوستن به اتحادیه اروپا را از آن خود کند. 

وی در ادامه چنین اظهار داشت که مقام‌های محلی به صورت کامل به دنبال توافق بر روی یک مکانیسم هماهنگ کننده هستند تا بتوانند اختلافات را کنار گذاشته و با یک رویکرد واحد به اتحادیه اروپا بپیوندند.

دراگان کوویچ در حاشیه مراسم اعطای درخواست عضویت بوسنی گفت: «ما باید اقتصاد خود را بهبود بخشیم و انتخابات محلی را برگزار کنیم که فرصتی برای به نمایش کشیدن توان ما برای ایجاد اصلاحات در کشورمان است.»

وی افزود: «از درخواست عضویت در اتحادیه اروپا بنام شهروندان بوسنی و هرزگوین خرسند هستم. این افتخار بزرگیست و انجام این کار آسان نبود. امیدوار هستم که به درخواست ما هرچه زودتر جواب مثبت داده شده و به عنوان کاندیدای عضویت قبول شویم. مطمئن هستم که کار زیادی پیش رو داریم. همسایه ما کراواسی از سال 2013 عضو اتحادیه اروپاست و مونته‌نگرو و صربستان نیز در مسیر عضویت در این اتحادیه قرار دارند»

مقام های اروپایی ضمن استقبال از درخواست بوسنی، خواهان انجام اصلاحاتی در ساختار اقتصادی این کشور شدند و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، درخواست مطرح شده کشور بوسنی را گامی موثر در جهت نیل به قاره ای متحد تر و امن تر ارزیابی کرد.

موگرینی گفت: در حال حاضر اتحادیه 28 عضوی اروپا این تقاضا را بررسی خواهد کرد. این اتفاق خبر خوبی برای اتحادیه اروپا و بوسنی یا همان جمهوری سابق یوگسلاوی است که در جنگ دهه 1990 میلادی 100 هزار کشته داد.

موگرینی اظهار داشت در شرایطی که اتحادیه اروپا از داخل زیر سوال است، مشاهده چنین انرژی و تمایلی در کشورهای همسایه برای پیوستن به اتحادیه و سخت کوشی آنها برای مطابقت دادن ساز و کارها، نهادها، اقتصاد و کشورشان با معیارهای اروپا احساس مسئولیتی را در ما، در قبال شهروندان اتحادیه اروپا ایجاد می کند.

بعد از این درخواست، وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه ای به طور رسمی از اقدام بوسنی و هرزگوین برای عضویت در اتحادیه اروپا استقبال کرد.

به نقل از خبرگزاری آناتولی در این بیانیه گفته شده که ترکیه در چارچوب تلاش‌های همگرایی بوسنی و هرزگوین با نهاد‌های اروپایی و یورو آتلانتیک، هم از سعی این کشور برای عضویت در اتحادیه اروپا و هم از فعالیت روند برنامه اقدام برای عضویت در ناتو حمایت می‌کند. ترکیه بر این باور است که عضویت بوسنی و هرزگوین در اتحادیه اروپا، باعث ثبات سیاسی و توسعه اقتصادی در این کشور خواهد شد، بنابراین همیشه از این روند حمایت خواهد کرد.

موضوع پیوستن بوسنی و هرزگوین به اتحادیه اروپا از سال 2003 میلادی مطرح است، ولی اختلاف داخلی این کشور موجب شده تا این روند سیاسی به تاخیر بیفتد.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا و کشور بوسنی و هرزگوین در مارس سال 2015 توافقنامه همکاری و مشارکتی را امضاء کردند که در نهایت راه را برای ارائه تقاضای عضویت از سوی بوسنی هموار کرد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
شهیدی در راه کمک به مردم بوسنی، معاون سفیر بوسنی و هرزگوین را منقلب کرد