ثبت 1000 مورد سقط درمانی در خراسان رضوی


معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: هزار مورد سقط جنین معلول طی پنج سال گذشته به صورت قانونی در این استان انجام و ثبت شده است.  دکتر مریم رضایی در گفت و گو با ایرنا افزود: این تعداد سقط درمانی با معرفی مراکز ژنتیک و صدور مجوز قانونی از سوی پزشکی قانونی صورت گرفت.

وی گفت: طی نیمه نخست امسال 22 مورد سقط جنین معلول در خراسان رضوی ثبت شد.

معاون اداره کل بهزیستی خراسان رضوی افزود: هم اکنون 17 مرکز مشاوره ژنتیک در مشهد و سطح استان فعالیت دارند و پیشگیری از بروز معلولیت و تولد نوزاد معلول از اموری می باشد که جزو محورهای مهم و در دستور کار است.

وی ادامه داد: بیشترین عامل معلولیتها در کشور عوامل مادرزادی است که کاملا قابل پیشگیری می باشد.

دکتر رضایی گفت: مراکز مشاوره ژنتیک در خراسان در صورتی که به تشخیص قطعی وجود معلولیت در جنین برسند ضمن اعلام به خانواده، مدارک و مستندات را طی نامه ای به اداره کل پزشکی قانونی اعلام و با مجوز رسمی این اداره عمل سقط توسط متخصص زنان انجام می شود.

وی افزود: تشخیص معلولیت در جنین و انجام عمل سقط در حاملگی زیر 20 هفته انجام می شود.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: در این موارد جنین مبتلا به معلولیتهای ژنتیک می باشد که اغلب نیز سندروم دان فراوانی بیشتری دارد.

وی گفت: طبق قانون سقط درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تایید پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین که به علت عقب افتادگی یا ناقص الخلقه بودن موجب حرج مادر است و یا بیماری که با تهدید جانی مادر توأم باشد قبل از ولوج روح (چهار ماه) با رضایت زن، مجاز می باشد لذا مجازات و مسئولیتی متوجه پزشک مباشر نخواهد بود.

دکتر رضایی با اشاره به ضرورت و اهمیت مشاوره ژنتیک در پیشگیری از معلولیت افزود: معلولیتهای مادرزادی یکی از سه عامل مهم معلولیت در جامعه است که با تشخیص و پیشگیری به موقع می توان در زمینه پیشگیری از شیوع آن اقدام موثر انجام داد.

وی گفت: هم اکنون 104 هزار معلول در سطح خراسان رضوی شناسایی شده و در اداره کل بهزیستی استان دارای پرونده هستند.


ویدیو مرتبط :
مصاحبه مهندس عطایی نژاد مدیر سامانه ثبت اختراع با شبکه خراسان رضوی