سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



رئیس مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران: گره اصلی صادرات در بخش دولتی است


رئیس مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران: گره اصلی صادرات در بخش دولتی است

رئیس مجمع تشکل‌های ICT ایران با بیان اینکه بیشترین مشکل در بخش دولتی است که در نتیجه صادر کننده قوی به وجود نیامده است، گفت: دولت به ویژه وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت درباره صادرات محصولات و خدمات با دانش جدید نقشه راهی ندارد.

فارس/ رئیس مجمع تشکل‌های ICT ایران با بیان اینکه بیشترین مشکل در بخش دولتی است که در نتیجه صادر کننده قوی به وجود نیامده است، گفت: دولت به ویژه وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت درباره صادرات محصولات و خدمات با دانش جدید نقشه راهی ندارد.

محمدرضا طلایی رئیس مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در واکنش به انتقاد اخیر وزیر صنعت از صادرکنندگان، اظهار داشت: دولت به ویژه وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت درباره صادرات محصولات و خدمات با دانش جدید نقشه راهی ندارد.

وی گفت: سازمان توسعه تجارت متولی توسعه تجارت خارجی کشور شامل واردات و صادرات است اما در حوزه صادرات در دو سالی که از آغاز به کار دولت یازدهم گذشته، این سازمان علی‌رغم برخورداری از بودجه و کارشناس‌های متعدد نتوانسته نقشه راهی برای توسعه تجارت خارجی طراحی و پیاده سازی کند.

رئیس مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران ادامه داد: در حال حاضر اقدامات این سازمان در عمل به کارهای روزمره از قبیل بازدید هیأت‌های تجاری، برگزاری نمایشگاه‌های خارجی در تهران و اجرای پاویون‌ ایران در دیگر کشورها محدوده شده است.

وی با اشاره به انتقاد وزیر صنعت از صادرکنندگان که گفته بود برخی صادرکنندگان هنوز الفبای صادرات را نمی‌دانند و باید مقابل خریداران خارجی تا کمر خم شوند، گفت: اگر چه بخشی از این انتقادها وارد است اما باید این نکته را مد نظر داشت که عملکرد بخش خصوصی متاثر از عملکرد دولت‌ها است.

رئیس مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران با بیان اینکه بخشی از مشکلات صادرکنندگان به دولت و ضعف عملکرد آن مربوط می شود، گفت: بخشی از این تاثیرگذاری توسط وزارت صنعت و بخشی هم توسط سایر وزارتخانه ها صورت گرفته است.

طلایی توضیح داد: برای مثال اگر چه نقش وزارت امور خارجه در ازبین بردن تحریم‌ها قابل ستایش است، اما این وزارتخانه تاکنون کمکی در معرفی محصولات و خدمات ایرانی در دیگر کشورها نکرده است.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی برای برندسازی و معرفی مزیت‌های صادراتی ایران در رسانه های جهانی، هیچ امکاناتی در اختیار ندارد، گفت: رایزن‌های بازرگانی و سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور نیز نسبت به مطالعه بازارهای هدف و انتقال نیازمندی هایشان به کشور گامی برنداشته اند.

طلایی تصریح کرد: از سوی دیگر وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز تلاشی برای رفع موانع گمرکات و مالیات محصولات با فناوری های نوین از جمله صادرات نرم افزار نمی کند.

رئیس مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران توضیح داد: صادرات نرم‌افزار از سال 80 به صورت رسمی آغاز شده است؛ اما در گمرکات چیزی به عنوان صادرات نرم‌افزار وجود ندارد چرا که گمرک تنها برای کالایی که قابل مشاهده باشد پروانه صادراتی ارائه می دهد. درحالی که نرم افزار روی حامل‌های انتقال دهنده‌ای نصب می شود که این حامل ها در مقابل نرم افزار ارزش مادی زیادی ندارند و گمرک تنها روی حامل‌های انتقال‌دهنده ارزش‌گذاری می کند.

وی ادامه داد: سازمان مالیاتی نیز هنوز نمی‌داند که صادرات نرم‌افزار گاهی نیاز به گمرکات فیزیکی ندارد و به دنبال پروانه صادراتی می‌گردد و در نتیجه قصد اخذ مالیات از درآمد ارزی را دارند.

طلایی با بیان اینکه آقای وزیر باید برای نتیجه‌گیری صحیح، تمام این پارامترها را کنار هم قرار دهد، گفت: مشکلات تنها در بخش خصوصی نیست بلکه زنجیره‌ای از مشکلات وجود دارد که بخشی از آن در بند دولت است.

وی با اشاره به دیگر مشکلات بخش خصوصی اظهار داشت: برای مثال یک فعال ICT باید از چندین نهاد از جمله وزارت صنعت به عنوان صادر کننده، وزارت ارشاد به عنوان تولید کننده محتوا، وزارت ارتباطات به عنوان متولی اصلی ICT و گاهی شوراهای عالی متعدد مجوز بگیرند.

طلایی خاطر نشان کرد: تمام این موارد نشان می‌دهد که بیشترین مشکل در بخش دولتی است که در نتیجه صادر کننده قوی به وجود نیامده است.

رئیس مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران افزود: سازمان توسعه تجارت از تشکل‌های زیرمجموعه اتاق بازرگانی توقع دارد رویدادهای اقتصادی با تولی گیری این سازمان را به بهترین شکل ممکن اطلاع رسانی و حمایت کنند ؛ اما همین بخش خصوصی پس از شناسایی نیازهای بازار هدف اگر بخواهد اقدامی را جهت توسعه بازارهای هدف صادراتی خود انجام دهد و نمایشگاه و یا همایشی را در آن بازار برگزار کند به سد مجوزهای سازمان توسعه تجارت برخورد می کند .

وی با اشاره به اینکه آمار صادرات غیرنفتی و عملکرد بخش خصوصی در صادرات که حاصل پتانسیل ها و تلاش بی دریغ خود صادرکنندگان و نه حمایت های دولتی است ؛در روز ملی صادرات اعلام می‌شود، گفت: به همین ترتیب باید عملکرد سازمان توسعه تجارت نیز به عنوان متولی توسعه تجارت خارجی در کشور در رفع موانع و مشکلات در حوزه صادرات غیرنفتی اعلام شود تا مشخص شود که هزینه کرد در این سازمان چه خروجی داشته است.

طلایی تاکید کرد: همچنین باید مشخص شود بخش خصوصی با توجه به پتانسیل ذاتی خود چقدر در توسعه صادرات موفق بوده و دولت با تمام قوانین دست و پا گیر خود چقدر رسیدن به این هدف را با مشکل مواجه کرده است؟

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
اولین رویداد هم نت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران