سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



آمار بالای نارسایی کلیه در کشور/ دستگاه‌های دیالیز فرسوده‌اند


سلامت نیوز:نگرانی از افزایش سالیانه پنج درصدی نارسایی کلیه در کشور، تاکید بر توجه به علایم ابتلای کودکان به بیماری‌های کلیوی و همچنین فرسودگی دستگاه‌های دیالیز از مهم‌ترین موارد مطرح شده در مراسم روزجهانی کلیه بود که توسط انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،، محمدرضا گنجی، رییس انجمن نفرولوژی ایران، با اشاره به شعار امسال روز جهانی کلیه مبنی بر توجه به بروز این بیماری در کودکان، ضمن بیان اینکه در حال حاضر تست‌های دقیقی برای تشخیص نارسایی کلیه نداریم، اظهار کرد: سرچشمه بیماری‌های کلیوی در کودکی است. اگر کودکی ناقص به دنیا آید، تکامل کلیه متوقف می‌شود و در نهایت در بزرگسالی به فشار خون، اسید اوریک بالا و همچنین نارسایی کلیه مبتلا می‌شود.

وی علت حدود 60 درصد بیماری‌های مرتبط با نارسایی کلیه را عوامل خلقتی یا همان مادرزادی و بعد از آن بیماری‌های کیستیک، متابولیک و نفریت عنوان و تاکید کرد: باید در دوران جنینی نیز غربالگری کلیه انجام شود چراکه اگر کودک نارس با وزن کم به دنیا آید، کلیه او ممکن است آسیب ببیند.

رییس انجمن نفرولوژی ایران در ادامه به برنامه انجمن بین‌المللی کلیه مبنی بر اینکه تا سال 2025 هیچ کودکی نباید از نارسایی کلیه جان خود را از دست دهد، اشاره کرد و افزود: حتی اگر نارسایی در کودکان نیز درمان شود، ممکن است در آینده مبتلا به نارسایی مزمن کلیه شود. در حال حاضر 50 درصد افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی در دنیا به دستگاه‌های دیالیز دسترسی ندارند. دسترسی باقی افراد نیز تحت تاثیر توان اقتصادی و موقعیت خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

نارسایی کلیه در جهان رو به افزایش است

در ادامه مراسم عباس بصیری، رییس انجمن اورولوژی ایران، درخصوص آمار بیماران مبتلا به بیماری‌های کلیوی در ایران و جهان گفت: در حال حاضر 10 تا 13 درصد مردم آمریکا از بیماری‌های کلیوی رنج می‌برند. در سال 1973 این رقم 10 هزار مورد بود و در سال 2008 به 527 هزار بیمار رسید. درسال 1377، در ایران آمار مبتلایان به نارسایی کلیه 137 نفر به ازای هر یک میلیون نفر بود ولی این رقم 10 سال بعد به 435 نفر به ازای هر یک میلیون نفر رسید.

رییس انجمن اورولوژی ایران ضمن تاکید بر اینکه نارسایی کلیه در جهان رو به افزایش است، از افزایش پنج درصدی سالانه این بیماری‌ها در کشور خبر داد و آن را تنها مربوط به بیماران کلیوی شناخته شده و تحت درمان عنوان کرد.

بصیری افزود: آمار پیوند کلیه در ایران نسبت به جهان بالا است که نشان‌دهنده پیشرفت خوب ما در درمان این بیماری‌ها است. در حال حاضر در ایران، 48 درصد بیماران کلیوی، پیوند می‌شوند ولی این رقم در جهان 20 درصد بیماران کلیوی است. همچنین طول عمر پیوند کلیه در یک سال برای بیمارانی که از افراد غیرفامیل کلیه دریافت می‌کنند 80 درصد است، این رقم برای بیمارانی که از فامیل پیوند کلیه دارند، 90 درصد است.

وی ضمن بیان اینکه ما در ایران آمار دقیقی از علل نارسایی کلیه نداریم، بیشترین علل ابتلا به این بیماری را دیابت و فشار خون بالا عنوان کرد.

رییس انجمن اورولوژی ایران همچنین درخصوص تفاوت‌های عمده کودکان مبتلا به بیماران کلیوی با بزرگسالان مبتلا به این بیماری‌ها گفت: کودکان همکاری سخت‌تری برای درمان دارند و خودشان نمی‌توانند علائم ابتلا به آن را بیان کنند که باعث تشخیص دیرهنگام بیماری می‌شود. همچنین آنها باید برای یک عمر با این بیماری زندگی کنند که این موضوع نکته مهمی از نظر تشخیص و پیگیری است.

بصیری، برگشت ادرار از مثانه به کلیه را شایع‌ترین علت ابتلا به نارسایی کلیه عنوان کرد و ادامه داد: گرفتاری ادراری و تنگی هالب در رتبه‌های بعدی علل ابتلا به نارسایی کلیه قرار دارند. همچنین سوزش، تکرار ادرار و تب و لرز از علائم ابتلا به بیماری‌های اورولوژی است. ما باید علائم ادراری را بسیار مهم تلقی کنیم؛ چراکه اگر کودکی نارسایی کلیه دارد، یعنی قبلا مشکل ادراری داشته است. تشخیص زودرس و اقدام سریع رمز موفقیت در نارسایی‌های کلیه است.

در ادامه بهروز برومند، پدر نفرولوژی ایران، افزایش آمار ابتلا به نارسایی کلیه در کشور را نشان دهنده افزایش توان شناخت این بیماری و همچنین پیشرفت در امکانات عنوان کرد و گفت: شیوع این بیماری در ایران هنوز از کشورهای دیگر کمتر است. شیوع این بیماری در دنیا یکسان است.

دستگاه‌های دیالیز در کشور فرسوده هستند

به گزارش ایسنا، در ادامه داریوش آرمان عضو هیات مدیره انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی، ضمن اشاره به افزایش تعداد این بیماران در سال اظهار کرد: سالیانه حدود 3000 پیوند کلیه انجام می‌شود ولی از سوی دیگر با ورودی قابل توجه بیماران کلیوی روبه‌رو هستیم. ما در کشور 10 میلیون بیمار کلیوی و مبتلا به فشار خون داریم که هر کدام مستعد ابتلا به بیماری‌های کلیوی هستند.

وی ضمن اشاره به بی‌توجهی مردم نسبت به پیشگیری و انجام چکاپ سالیانه ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما فرسودگی قابل توجه بخش‌ها و دستگاه‌های دیالیز است. دستگاه‌هایی که در حال حاضر استفاده می‌شوند، بیش از 20 تا 25 هزار ساعت کار کرده‌اند.

عضو هیات مدیره انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی نیاز کشور به دستگاه‌های دیالیز را سالیانه 1000 مورد عنوان کرد و افزود: ما در کل کشور حدود 5000 دستگاه داریم که به طور عمده عمر مفید خود را طی کرده‌اند. به طور کلی هر پنج سال یک بار با دو برابر شدن تعداد این بیماران روبه‌رو هستیم.

آرمان از انجام 56 درصد پیوندهای کلیه از بیماران مرگ مغزی خبر داد و گفت: انتظار داریم تا 3 سال آینده با همت رسانه و ایثار مردم، 80 درصد پیوند بیماران دیالیزی از این طریق صورت گیرد. همچنین انتظار داریم خانواده‌ها زمان طلایی برای اهدای عضو از بیمار مرگ مغزی را که همان 4 تا 5 ساعت اولیه بعد از مرگ است، از دست ندهند.

حذف 900 میلیارد تومان بودجه مصوب بیماران خاص

به گزارش ایسنا، در ادامه احمد تارا فوق تخصص کلیه، کمک به پیشگیری، بیماریابی و آموزش عمومی را چالشی مهم در زمینه بیماری‌های کلیوی عنوان کرد و گفت: اگر خیرین از سازمان‌های مردم نهاد حمایت نکنند آنها فقط درگیر تامین هزینه بیماران خواهند شد. بسیاری از حرکت‌هایی که در سیستم بهداشت و درمان انجام می‌شود به دلیل ناآگاهی با واکنشی دیرهنگام روبه‌رو می‌شوند.

این فوق تخصص کلیه افزود: سال گذشته 900 میلیارد تومان برای بیماران خاص برنامه‌ریزی شد ولی همه این رقم به راحتی حذف شد. این منبع بسیار بزرگ است و حدود 3 برابر نیازهای درمانی بیماران را تامین می‌کند و می‌توانست صرف آموزش و پیشگیری از بیماری شود.


ویدیو مرتبط :
وقتی‌ آمریکایی‌ها سعی‌ میکنند ایرانی‌ باشند!