سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



استاد دانشگاه استانبول: سقوط جنگنده روس بحرانی جدید برای ترکیه است


استاد دانشگاه استانبول: سقوط جنگنده روس بحرانی جدید برای ترکیه است

مهر/ متن پیش رو در مهر منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

دکتر«نورای مرت» هدف قرار گرفتن جنگنده روسیه توسط ترکیه را اقدامی نسنجیده دانست که آنکارا را با بحرانی جدید مواجه کرده است.
به گزارش خبرگزاری مهر،ساقط شدن جنگنده سوخو ۲۴ روسیه توسط نیروی هوایی ترکیه در روزهای گذشته تنش های زیادی را در روابط آنکارا و مسکو ایجاد کرده است.

ساعاتی بعد از این حادثه سخنگوی پنتاگون وزارت دفاع آمریکا نقض حریم هوایی ترکیه توسط جنگنده روسی را در حالی تایید کرد که روسیه ادعاهای مطرح توسط آمریکا و ترکیه را رد کرد.

از سوی دیگر ینس استولتنبرگ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز ضمن حمایت از ترکیه به عنوان عضو این پیمان در عین حال خواستار حل و فصل مسئله بین مسکو و آنکارا شد.

در روز اول بعد از حادثه مقامات ترکیه با مواضعی سخت در برابر روسیه موجبات خشم بیشتر کرملین را فراهم کردند اما با گذر چند روز از حادثه و عزم جدی روسیه برای مقابله با این اقدام و حمایت های ضعیف آمریکا و ناتو از ترکیه و بروز برخی اختلافات در ناتو بر سر این اقدام خطرناک ترکیه که می تواند تبعات سنگینی برای کل غرب به همراه داشته باشد، موجب شد تا مقامات ترکیه مواضع منعطف تری را در این خصوص در پیش گیرند امری که از عزم روسیه برای پاسخ به این اقدام ترکیه نکاسته است.

مسکو در قدم های تدریجی اقدام به تحریم های اقتصادی گسترده ای علیه ترکیه کرد اقدامی که خسارت های اقتصادی گسترده ای را متوجه خواهد کرد.

در خصوص این اقدام ترکیه که خطرات امنیتی احتمالی و اقتصادی زیادی را متوجه ترکیه کرده است گفتگویی با دکتر«نورای مرت» استاد علوم سیاسی دانشگاه استانبول و تحلیلگر مسائل منطقه داشته ایم.

وی در این خصوص گفت: ساقط کردن جنگنده روسیه توسط ترکیه اقدامی نگران کننده بود که در هفته گذشته شاهد آن بودیم.

مرت در خصوص واکنش نه چندان سنجیده دولتمردان کشورش در روز بعد از واقعه گفت: عجیب تر از ساقط کردن جنگنده روس در روز بعد از این حادثه اقدام رئیس جمهور و دولت و رسانه های وابسته به آن بود که این اقدام را نشانه قدرت نمایی ترکیه معرفی و ابراز شادمانی کردند.

وی در ادامه افزود: بعد از گذشته دو روز رئیس جمهور فهمید که این حادثه رخدادی نیست که بخواهیم برای آن ابراز شادمانی کنیم به همین دلیل وی و دولت حزب حاکم شروع کردند به عقب نشینی از مواضع قبلی خود.

نورای مرت در پایان با ابراز نگرانی در خصوص تنش در روابط روسیه و ترکیه که تبعات جدی را متوجه آنکارا خواهد کرد گفت: تمامی این اقدامات نسنجیده موجب شده است تا ترکیه با یک بحران جدید دیگری که تنش با روسیه است مواجه شود.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
سقوط جنگنده سوخو روس توسط F16 ترکیه در حمایت از القاعده