سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



کودک/ چگونه کودکانی بلند قد داشته باشیم؟


آخرین خبر/ , مهم‌ترین عوامل در رشد قد بچه ها خصوصیات ذاتی و وراثت است، تغذیه مادر در دوران جنینی و هم‌چنین تغذیه دوران کودکی بسیار با اهمیت و در افزایش قد افراد در آینده تاثیرگذار است.

عوامل تغذیه‌ای رشد از تامین درشت مغذی‌ها مانند مواد قندی، چربی‌ها و پروتئین‌ها که انرژی لازم برای سوخت و ساز بدن را تامین می‌کنند تا عوامل ساختمانی و ریزمغذی‌ها مانند انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند کلسیم،‌ روی و منیزیم همگی عوامل تعیین کننده بر میزان قد است. آنچه که امروزه تبلیغات روی آن متمرکز استقرص‌های افزایش قد است که چیزی جز مجموعه‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیست که به قیمت‌های چند برابر فروخته می‌شود. در صورتی که اگر واقعا به آنها نیاز باشد سال‌هاست که با قیمت بسیار ارزان در داروخانه‌ها تحت عنوان قرص‌های مولتی ویتامین مینرال موجود است و نیازی به خرید آنان از طریق تلفن در مکان‌های نامشخص نیست. بسیاری از این مواد از طریق مصرف متعادل و مناسب مواد غذایی قابل دسترس است. مهم تشخیص کمبودها و رفع آن از طریق مصرف مواد غذایی یا مکمل‌های غذایی است. مشابه آنچه که در ژاپن اتفاق افتاد و افزایش قد جوانان ژاپنی از سال 1950 تا 1970 با افزایش مقدار کلسیم دریافتی رخ داد و یا آنچه که در بعضی نقاط کشورمان در مطالعات اخیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت مشخص شد و آن کمبود روی بود. اگر چه غلات تامین کننده انرژی، قسمتی از پروتئین‌ها و برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است اما مشخص شده مصرف نان‌هایی که آرد آنها به خوبی تخمیر نشده، ‌به دلیل داشتن ماده‌ای به نام فیتات در پوسته غلاتمانع از جذب مواد معدنی به خصوص روی و کوتاهی قد می‌شود. سبزی‌ها و میوه‌ها، ‌انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی به خصوص پیش‌سازهای ویتامین A را در رژیم غذایی تامین می‌کنند. کمبود متوسط تا شدید ویتامین A مانع رشد مطلوب کودکان می‌شود. منابع سرشار از ویتامین A عبارت اند از اسفناج، زردآلو، طالبی و... دریافت کافی کلسیم به ویژه در دوره رشد طولی استخوان‌ها بسیار حایز اهمیت است. بنابراین تغذیه با شیر،‌ ماست، پنیر و انواع کلم را باید به نوجوانان پیش از رسیدن به سن بلوغ توصیه کرد. همینطور استفاده از نور خورشید و دریافت ویتامین D از منابع غذایی مانند تخم مرغ،‌ خامه،‌ شیر و کره مدنظر قرار گیرد.

اگر سن استخوانی کودک نسبت به سن تقویمی عقب نباشد، می‌توان کوتاه قدی را عاملی ژنتیکی دانست، گفت: سن استخوانی در واقع نشان دهنده سن بیولوژیک کودک است که در صورت عقب ماندن می‌تواند نشانه اختلال یا بیماری کم کاری تیروئید، کمبود هورمون رشد، سوء تغذیه و بیماری‌های دستگاه گوارش در فرد باشد.

در صورتی که در کودکان با والدین بلند قد، از سن دو سالگی کوتاهی قد دیده شود، دارای تاخیر سرشتی در رشد هستند. همچنین کمبود ویتامین D، کلسیم، منیزیم، روی و ید تاثیر بسزایی در رشد قد دارد.

حجامت کودکان می‌تواند راهی موثر برای تاثیرگذاری بر هورمون‌های رشد باشد، انجام حجامت خشک روی استخوان‌های خون‌ساز زیر نظر متخصصان طب سنتی می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش قد تدریجی باشد. بنابراین والدین از دو سالگی می‌توانند برای بیمه کردن کودکان در برابر بیماری‌ها و تاثیرگذاری بر رشد آن‌ها اقدام به حجامت کنند.

جایگزین کردن غذاهای سنتی با فست فودها، مصرف نمک طبیعی و معدنی، کسب انرژی از شربت عسل و شیره خرما به جای شکر مصنوعی، تامین هورمون رشد از خواب کافی، تعریق مناسب با افزایش فعالیت بدنی و مصرف دمنوش‌های گیاهی از جمله زعفران، دارچین، پونه، نعناع، آویشن، بابونه و چای کوهی از عوامل تاثیرگذار بر رشد قدی مناسب است.

بادکش در نواحی رشد قدی به همراه انجام ماساژ به کودکان با روغن‌های زیتون و زنجبیل از شست پا و دست به سمت قلب، می‌تواند تاثیر چشمگیری بر رشد قد داشته باشد که در طب سنتی قابل پذیرش است.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
دختر فوق العاده بلند قد با 206 سانتی متر قد