علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



طراحی آزمایشگاهی ابرجاذب‌های نانوکامپوزیتی با کارایی بالا در تبریز


طراحی آزمایشگاهی ابرجاذب‌های نانوکامپوزیتی با کارایی بالا در تبریزایرنا/ عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز موفق به طراحی آزمایشگاهی ابرجاذب‌های نانوکامپوزیتی با کارایی بالا جهت تصفیه‌ی پساب‌های رنگی شد.
طراحی آزمایشگاهی ابرجاذب‌های نانوکامپوزیتی با کارایی بالا در تبریز
'محمدتقی وردینی' روز شنبه درباره این طرح گفت: محدود بودن منابع آب و گسترش روزافزون واحدهای صنعتی، افزایش تولید فاضلاب های صنعتی و آلوده شدن منابع آب، یکی از معضلات اجتماعی و اقتصادی محسوب می شود.
وی ادامه داد: فاضلاب حاصل از کارخانه ‌ها و مراکز تولیدی همچون صنعت نساجی، کاغذسازی، داروسازی و صنعت چرم سازی به علت مصـرف انواع مواد شیمیایی و رنگی، روند تصفیه‌ی فاضلاب را پیچیده می کنند.
وردینی اظهار کرد: از این‌رو بهره‌گیری از روش‌های نوین در حذف مواد شیمیایی همچون رنگ از فاضلاب‌های نساجی و کارخانه‌های تولید رنگ از اهمیت ویژه ای در کشورهای در حال توسعه برخوردار است.
وی افزود: در این کار تحقیقاتی سعی شده ابر جاذب‌ هایی نانوکامپوزیتی با پایه‌ طبیعی به ‌منظور تصفیه‌ پساب‌های رنگی صنایع مختلف با کارایی بهتر تهیه شود.
این عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با اشاره به بهره‌گیری از روش‌های دوست دار محیط ‌زیست در حذف آلاینده های رنگی در این تحقیق گفت: ابرجاذب ‌های پایه طبیعی از قبیل نشاسته، کیتوسان، کاراگینان و سلولز به دلیل زیست ‌تخریب‌پذیر و سازگاری با محیط‌ زیست از گزینه‌های مناسب در فرایند تصفیه‌ پساب‌های صنعتی هستند.
وی افزود: در این تحقیق، ابرجاذب هایی بر پایه‌ پلیمر طبیعی کاراگینان که از جلبک های دریایی قابل استخراج است، تهیه شده و عملکرد آن‌ ها در حذف رنگ کاتیونی از پساب های کارخانه‌ های رنگرزی مورد مطالعه قرارگرفته است.
محقق این طرح با بیان اینکه سرعت و ظرفیت جذب بالای ابرجاذب‌ها ناشی از حضور نانوذرات در روش مذکور است افزود: نانوذرات مغناطیسی به دلیل اندازه‌ی نانومتری و مساحت سطح به حجم بالای خود، توانایی بسیار خوبی در جذب مواد رنگ زای کاتیونی به ابرجاذب‌ ها می‌بخشند.
وی اظهار کرد: نتایج تحقیق نشان می‌دهد که حضور نانوذرات اکسید آهن باعث افزایش سرعت جذب نیز می شود و با افزایش غلظت نانوذرات اکسید آهن در پلیمر طبیعی، میزان جذب رنگ افزایش می‌یابد.
وردینی خاطرنشان کرد: طراحی ساده، هزینه‌ی پایین، پاسخ سریع، قابلیت تجزیه‌ی بیولوژیک، میزان جذب بالاو ظرفیت جذب بالا از مزایای دیگر این ابرجاذب نانوکامپوزیتی محسوب می‌شود.





منبع: ایرنا


ویدیو مرتبط :
طراحی سایت در تبریز