گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



اکوتوريسم/ آب بازي وسط کوير قم


بهترين ها/ قم را همه به عنوان يک استان خشک و بي آب و علف مي شناسند اما در همين استان درياچه اي وجود دارد که اگر دلتان هواي ماهيگيري و تماشاي آبي بيکران يک درياچه را کرد، مي توانيد به آن سري بزنيد.
از درياچه سد سِنجِگان صحبت مي کنيم. درياچه اي که در فاصله ۵۴ کيلومتري جنوب غربي شهر قم، در روستاي سنجگان از توابع دهستان راهجرد شرقي بخش سلفچگان شهرستان قم قرار دارد و يکي از ديدني ترين تفرجگاه هاي قم است.
سد مخزني سنجگان روي رودي احداث شده که منبع اصلي تأمين آب روستاي سنجگان است. اين رود که سلمان نام دارد، از کوه خستک سرچشمه مي‌گيرد. کوهي با ارتفاع ۲۷۷۷متر که تماشاي آن هم از جذابيت هاي سفر به سنجگان به حساب مي آيد.

سد سنجگان البته يکي از چهار سد استان قم است که ۲۵ متر ارتفاع دارد و حجم مخزن آن به نيم ميليون مترمکعب مي رسد. روستاي سنجگان که سد در آن قرار دارد، داراي آب و هواي سردسيري و ييلاقي است و به همين دليل، بهترين زمان ديدن درياچه سد سنجگان بهار و تابستان است. همين سرماي روستا هم باعث شده جمعيت آن کم شود و در زمستان ها تقريبا خالي از سکنه باشد اما در عوض، در تابستان ها جمعيت روستا دو برابر مي شود.

حالا که گذارتان به روستاي سنجگان مي افتد، بد نيست بدانيد که اين روستا يک محوطه تاريخي هم دارد که عمر آن به دوره اشکانيان و دوره ساسانيان مي رسد و مردم روستا در گويش محلي به آن زاغه‌ي گبري‌ها يا «زاغه گبري» مي گويند

سرسبزي روستا و باغ ها و مراتع زيباي آن، جاذبه اي است که باعث مي شود خيلي ها در تابستان ييلاقشان را در سنجگان بگذرانند. درياچه سنجگان همچنين محل مناسبي براي پرورش ماهي است که امکان ماهيگيري هم در آن وجود دارد.
حالا که گذارتان به روستاي سنجگان مي افتد، بد نيست بدانيد که اين روستا يک محوطه تاريخي هم دارد که عمر آن به دوره اشکانيان و دوره ساسانيان مي رسد و مردم روستا در گويش محلي به آن زاغه‌ي گبري‌ها يا «زاغه گبري» مي گويند. اين محوطه در شمال روستاي سنجگان واقع شده و در تاريخ ۹ بهمن ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۰۷۱۰ به‌عنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.
مردم روستاي سنجگان بيشتر به کشاورزي و باغ‌داري مشغول هستند و انواع ميوه هاي سردسيري و محصولات باغي مثل سيب، هلو، زردآلو و ميوه‌هاي مغزدار مانند گردو و فندق و غله از توليدات آنهاست. بنابراين مي توانيد در سفر به اين روستا، از محصولات باغي تازه و مرغوب تا مي توانيد سوغات بياوريد. زنان هم در اين روستا به فعاليت هاي خانگي مثل قالي بافي مي پردازند و عده اي، مشغول پرورش دام و ماهي هستند.
يک هشدار جدي: سد سنجگان اصلا براي شنا مناسب نيست. اگر با بچه ها راهي اين سد مي شويد، حتي بايد مراقب باشيد که نزديک سد نروند. چون با وجود تابلو هاي «شنا ممنوع» و «خطر مرگ» خيلي از گردشگران همچنان در درياچه اين سد شنا مي کنند و البته غرق مي شوند. عمق اين درياچه زياد و شرايط آن براي شنا نامناسب است. بنابراين به هيچ عنوان خيال شنا کردن در سد به سرتان نزند.


ویدیو مرتبط :
چشمه آب در وسط صحرا