سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



قانون‌گذاری در موضوعات مختلف بیمه و رفاه متوازن نبوده است


به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس، روند قانونگذاری در بخش رفاه و بیمه ها ـ بازنشستگی و درمان ـ طی هشت دوره مجلس شورای اسلامی توسط دفتر مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

این مرکز ضمن بیان این مطلب که بررسی و دقت در کارنامه و عملکرد گذشته یک نهاد یا سازمان همواره روشنگر و مفید است و می تواند در اتخاذ تصمیم صحیح برای آینده در سطوح خرد و کلان به کار آید، افزوده است: هنگامی که چنین بررسی در مورد قوه قانونگذاری کشور باشد از جایگاه ارزنده تری برخوردار است و ارزش مضاعف پیدا می کند.

تورم قوانین، تناقض قوانین با یکدیگر و فقدان پشتیبانی فرهنگی اجتماعی از قوانین هم می تواند مسبب آسیب های جدی در هر جامعه ای باشد چرا که این امر می تواند باعث سردرگمی مجریان، پایین آمدن ضریب امنیت، از دست رفتن اعتماد اجتماعی، پایین آمدن مشارکت اجتماعی و سست شدن انسجام اجتماعی گردد.

این گزارش در ادامه خاطرنشان می‌کند: مجلس شورای اسلامی طی عمر حدودا 35 ساله خود قوانینی را در حوزه های گوناگون به تصویب رسانده است. یکی از این حوزه ها، رفاه و بیمه ها ـ بازنشستگی و درمان ـ است که اهمیت آن بر هیچکس پوشیده نیست؛ گزارش حاضر در برگیرنده قوانین مصوب طی دوره های اول تا هشتم مجلس شورای اسلامی در موضوعات بیمه های بازنشستگی و درمان، مباحث مربوط به نهادهای حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد و همچنین قوانین بودجه و برنامه طی سال های مورد نظر است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود آورده است: عملکرد مجلس بر پایه داده های موجود طی دوره های اول تا هشتم 2659 طرح و لایحه مصوب است که از این شمار 214 طرح و لایحه ـ شامل 152 لایحه و 62 طرح ـ یعنی 8/04 درصد در حوزه رفاه و بیمه های اجتماعی مصوب شده است.
بر مبنای داده های موجود و بررسی های انجام شده می توان گفت در پاره ای از حوزه ها قوانین زیادی وضع شده است، در برخی موضوعات دیگر نیازمند قانون جدید هستیم که این حالت نامتوازن در همه دوره ها قابل مشاهده است. باید دانست که وجود قوانین در جامعه از ضروریات اولیه یک نظام اجتماعی کارآمد است، لکن تورم قوانین، تناقض قوانین با یکدیگر و فقدان پشتیبانی فرهنگی اجتماعی از قوانین هم می تواند مسبب آسیب های جدی در هر جامعه ای باشد چرا که این امر می تواند باعث سردرگمی مجریان، پایین آمدن ضریب امنیت، از دست رفتن اعتماد اجتماعی، پایین آمدن مشارکت اجتماعی و سست شدن انسجام اجتماعی گردد.

انتهای پیام/

http://fna.ir/I41OTB


ویدیو مرتبط :
حل اختلاف‌های دو وزارتخانه بهداشت و رفاه بر سر بیمه با ورود روحانی