سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



دکتر سلام/ گزگز و سوزش مچ دست نشانه سندرم تونل کارپال است


دکتر سلام/ گزگز و سوزش مچ دست نشانه سندرم تونل کارپال است

شفاف/ دکتر حبیب گرگانی ادامه داد: «تونل کارپال مسیری باریک است که از استخوان و رباط تشکیل شده و در کف و مچ دست قرار دارد. عصبی که به ما کمک می‌کند تا روی حس‌ها و حرکات انگشت شست و انگشت‌های کناری‌اش کنترل داشته باشیم، عصب مدیان نام دارد و از همین تونل باریک می‌گذرد. وارد آمدن هر گونه فشار اضافه به عصب مدیان در بلندمدت باعث می‌شود که انگشت‌ها و مچ دست شروع به گزگز و سوزش کنند و درد آغاز شود که به این وضعیت سندرم تونل کارپال گفته می‌شود.»

وی در خصوص علایم شایع این بیماری گفت: «افرادی که صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوند یا در طول شب دچار درد و سوزش در انگشتان و مچ دستشان هستند یا موقع جابه‌جا و بلند کردن اشیا دچار درد می‌شوند یا وقتی فرمان ماشین توی دستشان است، احساس سوزن‌سوزن شدن در مچ دست می‌کنند و این حالت با تکان دادن انگشت‌ها برطرف می‌شود، باید از نظر این اختلال بررسی شوند.»

گرگانی درنهایت خاطرنشان کرد: «همچنین سندروم تونل کارپال می‌تواند فرد را در کارهایی مانند بستن دکمه‌ها، مشت کردن، بلند کردن وسایل و ابزارهای مختلف و تشخیص گرمی و سردی اجسام دچار مشکل کند و علاوه بر این، فرد ممکن است احساس ورم و بی‌حسی در انگشت‌ها داشته باشد بدون اینکه ورمی مشاهده شود که در این حالت مراجعه به پزشک و انجام بررسی‌های تخصصی ضروری است.»


ویدیو مرتبط :
‫سندرم تونل مچ دست یا سندم تونل کارپال‬‎