فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



آوای موسیقی سنتی ایران در صربستان


به گزارش خبرنگار ایرنا، گزیده ای از آواها و نداهای اصیل و سنتی كشورمان توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قالب لوح فشرده تهیه و در اختیار مراكز بزرگ خرید و فروشگاه های زنجیره ای «ماكسی» در سراسر صربستان قرار گرفته است تا در طول فعالیت این مركز بصورت متناوب پخش شود.
«محمود شالوئی» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلگراد روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در بلگراد گفت: پس از رایزنی های انجام شده و علاقه مندی مردم و مسئولان فروشگاههای زنجیره ای ماكسی در صربستان، تصمیم گرفته شد اقدامات اولیه برای تهیه الواح فشرده از موسیقی های اصیل و سنتی ایرانی انجام شود تا علاقه مندان به موسیقی سنتی و اصیل ایرانی در سراسر این كشور بتوانند از نوای دلنشین آواها و موسیقی سنتی ایرانی هنگام خرید بهره مند شوند.
رایزن فرهنگی ایران در صربستان افزود: از آنجا كه موسیقی ایرانی در میان همه ملل جهان از جمله صربستان، طرفداران و علاقه مندان بسیار دارد، بر آن شدیم تا منتخبی از موسیقی های اصیل و سنتی كه با استفاده از اشعار عرفانی مولانا، حافظ و سعدی ساخته شده اند و خوانندگان سرشناس آنها را با لحن دلنشین خود بصورت آواز خوانده و آهنگ سازان حرفه ای نیز قطعات آن را تنظیم كرده اند، در یك لوح فشرده برای ارائه آماده كنیم.
شالوئی گفت: در این لوح فشرده، افزون بر موسیقی اصیل سنتی، از آواها و نواهای محلی ایران اعم از بختیاری، كردی، تركی، گیلانی و مازندرانی و همچنین لهجه شیرین شیرازی نیز استفاده شده است.
وی گفت: پیش بینی می شود با پخش این موسیقی در سطح فروشگاه های بزرگ و استقبال شنوندگان، تقاضای های بیشتری برای استفاده از این نواهای عرفانی صورت پذیرد.
رایزنی فرهنگی ایران در صربستان همچنین در كنار برگزاری نمایشگاه های نقاشی، عكس، خطاطی، صنایع دستی و جشنواره های فیلم ایرانی، كلاس های آموزش زبان فارسی را در مراكز متعدد آموزشی و دانشگاهی در صربستان برگزار كرده است كه از جمله آنها می‌توان به كلاس‌های آموزش زبان فارسی در دانشكده زبانشناسی دانشگاه بلگراد، دانشكده گردشگری بلگراد، دانشكده فلسفه و مركز فرهنگی شهر نووی ساد، دبیرستان زبانشناسی بلگراد، دانشگاه «جان نزبیت» صربستان، مركز فرهنگی ووك كاراجیچ بلگراد و همچنین مراكز فرهنگی شهرهای اوژیتسه و اسمدروو نام برد.
اروپام**436**1572

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
تصنیف جان مست گروه موسیقی سنتی آوای فاخته قاینات